The Body Shop vil bygge biobroer

Kosmetikkæden The Body Shop har lanceret et projekt, hvor man vil gendanne og beskytte 75 millioner kvadratmeter skov i bl.a. Vietnam, ved at oprette såkaldte bio-broer, som forbinder skovområder og genetablerer naturkorridorer i belastede naturområder.

The Body Shop vil etablere et antal biobroer i den vietnamsiske regnskov for at fremme både biodiversitet og forhold for lokalsamfundene. Foto: Flickr/Gavin White.

31.08.2016

CSR.dk

”Hjælp Reggie med at finde kærligheden”

Under den lidt alternative overskrift søsatte den verdensomspændende kosmetikkæde The Body Shop tidligere på sommeren sit hidtil mest ambitiøse, grønne projekt, der er fokuseret på de tropiske skove i Vietnam, Indien og andre lande i regionen.

Læs også: ”Det var på tide at tage et skridt mere”

Her målet at oprette et antal såkaldte bio-broer, der skal forbinde ellers adskilte skovområder og på den måde genetablere naturkorridorer i områder, der ellers er belastede af træfældning eller urbanisering. Det vil gøre det muligt for truede dyrearter at finde hinanden, til glæde for bl.a. Reggie.

Reggie er frontfigur i biobro-kampagnen. Illustration: The Body Shop.

Han er nemlig en vietnamesisk stumpnæseabe med adresse i Khe Nuoc Trong-skoven i den nordlige del af landet. Reggie og hans artsfæller bliver ofte udsat for krybskytteri og ender som mad, brugt som pels eller i kinesisk medicin. Dermed tilhører Reggie en af de udsatte dyrearter, der får en chance for at leve i sikkerhed og formere sig, og som The Body Shops kunder kan hjælpe gennem projektet.

Hver kundetransaktion gendanner og beskytter én kvadratmeter levested i skoven, og i alt stiler kampagnen efter at gendanne 75 millioner kvadratmeter skov og beskytte områderne mod udnyttelse, krybskytteri og ikke-bæredygtigt skovbrug. En anden væsentlig del af programmet er at engagere lokalsamfundene til at beskytte bio-bromiljøerne på lang sigt, hvilket skal være med til at hjælpe dem i retning af en mere bæredygtig levevis.

Langsigtet strategi
Bio-broprogrammet er en del af The Body Shops ’Enrich Not Exploit’-projekt, der har til formål at gøre koncernen med de godt 3000 butikker på verdensplan til verdens mest etiske og virkelig bæredygtige globale virksomhed, og forventningerne til satsningen er store.

"Vi ønsker at fokusere på aktiv berigelse af verdens biodiversitet. Disse skovområder i Vietnam er biologiske skattekister, der bliver ødelagt af krybskytteri og ulovlig skovfældning. Bio-broer er en innovativ måde at skabe beskyttede korridorer af biodiversitet på, så den bredere skov kan blomstre op, og dens beboere får mulighed for at yngle og trives. I Vietnam håber vi på at opleve, at truede dyrearter formerer sig inden for 5-10 år”, siger direktør for kampagner og social ansvarlighed hos The Body Shop, Christopher Davis.

Strategien skal ses i lyset af, at The Body Shop indkøber ingredienser fra hele verden, og når man sætter ind for at beskytte den globale biodiversitet, så hjælper det også med at sikre sunde omgivelser for disse ingredienser på lang sigt, samtidig med at man beskytter jorden mod følgerne af eksempelvis klimaforandringer og ulovlig skovrydning.

Læs også: Toyota og WWF i samarbejde om regnskove og klimaforandringer

I det første projekt samarbejder The Body Shop med den internationale bevarelsesorganisation World Land Trust og organisationens partner Viet Nature Conservation Centre, om at beskytte området og dets dyreliv ved hjælp af regelmæssig patruljering og brug af kamerafælder. Viet Nature har også et tæt samarbejde med lokalsamfundet for at opmuntre til bæredygtigt landbrug og brug af skovens ressourcer og med skoler for at fremme involvering. Det andet bio-broprojekt begynder i slutningen af 2016 i Garo-bjergene i Indien, her med Wildlife Trust of India som lokal partner.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus