The Body Shop vil bygge biobroer

Kosmetikkæden The Body Shop har lanceret et projekt, hvor man vil gendanne og beskytte 75 millioner kvadratmeter skov i bl.a. Vietnam, ved at oprette såkaldte bio-broer, som forbinder skovområder og genetablerer naturkorridorer i belastede naturområder.

The Body Shop vil etablere et antal biobroer i den vietnamsiske regnskov for at fremme både biodiversitet og forhold for lokalsamfundene. Foto: Flickr/Gavin White.

31.08.2016

CSR.dk

”Hjælp Reggie med at finde kærligheden”

Under den lidt alternative overskrift søsatte den verdensomspændende kosmetikkæde The Body Shop tidligere på sommeren sit hidtil mest ambitiøse, grønne projekt, der er fokuseret på de tropiske skove i Vietnam, Indien og andre lande i regionen.

Læs også: ”Det var på tide at tage et skridt mere”

Her målet at oprette et antal såkaldte bio-broer, der skal forbinde ellers adskilte skovområder og på den måde genetablere naturkorridorer i områder, der ellers er belastede af træfældning eller urbanisering. Det vil gøre det muligt for truede dyrearter at finde hinanden, til glæde for bl.a. Reggie.

Reggie er frontfigur i biobro-kampagnen. Illustration: The Body Shop.

Han er nemlig en vietnamesisk stumpnæseabe med adresse i Khe Nuoc Trong-skoven i den nordlige del af landet. Reggie og hans artsfæller bliver ofte udsat for krybskytteri og ender som mad, brugt som pels eller i kinesisk medicin. Dermed tilhører Reggie en af de udsatte dyrearter, der får en chance for at leve i sikkerhed og formere sig, og som The Body Shops kunder kan hjælpe gennem projektet.

Hver kundetransaktion gendanner og beskytter én kvadratmeter levested i skoven, og i alt stiler kampagnen efter at gendanne 75 millioner kvadratmeter skov og beskytte områderne mod udnyttelse, krybskytteri og ikke-bæredygtigt skovbrug. En anden væsentlig del af programmet er at engagere lokalsamfundene til at beskytte bio-bromiljøerne på lang sigt, hvilket skal være med til at hjælpe dem i retning af en mere bæredygtig levevis.

Langsigtet strategi
Bio-broprogrammet er en del af The Body Shops ’Enrich Not Exploit’-projekt, der har til formål at gøre koncernen med de godt 3000 butikker på verdensplan til verdens mest etiske og virkelig bæredygtige globale virksomhed, og forventningerne til satsningen er store.

"Vi ønsker at fokusere på aktiv berigelse af verdens biodiversitet. Disse skovområder i Vietnam er biologiske skattekister, der bliver ødelagt af krybskytteri og ulovlig skovfældning. Bio-broer er en innovativ måde at skabe beskyttede korridorer af biodiversitet på, så den bredere skov kan blomstre op, og dens beboere får mulighed for at yngle og trives. I Vietnam håber vi på at opleve, at truede dyrearter formerer sig inden for 5-10 år”, siger direktør for kampagner og social ansvarlighed hos The Body Shop, Christopher Davis.

Strategien skal ses i lyset af, at The Body Shop indkøber ingredienser fra hele verden, og når man sætter ind for at beskytte den globale biodiversitet, så hjælper det også med at sikre sunde omgivelser for disse ingredienser på lang sigt, samtidig med at man beskytter jorden mod følgerne af eksempelvis klimaforandringer og ulovlig skovrydning.

Læs også: Toyota og WWF i samarbejde om regnskove og klimaforandringer

I det første projekt samarbejder The Body Shop med den internationale bevarelsesorganisation World Land Trust og organisationens partner Viet Nature Conservation Centre, om at beskytte området og dets dyreliv ved hjælp af regelmæssig patruljering og brug af kamerafælder. Viet Nature har også et tæt samarbejde med lokalsamfundet for at opmuntre til bæredygtigt landbrug og brug af skovens ressourcer og med skoler for at fremme involvering. Det andet bio-broprojekt begynder i slutningen af 2016 i Garo-bjergene i Indien, her med Wildlife Trust of India som lokal partner.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn