Coop mest bæredygtige brand i Danmark

Den nye udgave af Sustainable Brand Index placerer dagligvaregiganten Coop i toppen som det mest bæredygtige brand i Danmark foran bl.a. Lego og Ikea. 10 nøglebudskaber er med til at definere placeringerne.

Coop, herunder Irma, er blevet udpeget som det mest bæredygtige brand i Danmark. Irma i sig selv kom ind på 4. pladsen i samme rangering. Foto: Flickr/Christmas Junkie.

11.04.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Siden starten i 2011 er Sustainable Brand Index vokset til en position som en af Skandinaviens vigtigste rangeringer af mærkevarer på bæredygtighedsområdet, og et indeks, der får stadig større betydning blandt forbrugerne i de fire nordiske lande, undersøgelsen bliver foretaget.

Læs også: Hvor bæredygtigt er dit favoritbrand?

Årets indeks blev lanceret ved en event i Stockholm i sidste uge, og ved den lejlighed blev dagligvaregiganten Coop udråbt som det mest bæredygtige danske varemærke, umiddelbart foran koncernens eget datterbrand SuperBrugsen, og med de to andre Coop-brands Irma og Kvickly på fjerde- og femtepladsen. Kun Lego som nr. 3 bryder detaildominansen i top fem.

”Vi har igennem mange år arbejdet med at integrere bæredygtighed i hele vores værdikæde. Senest har vi sænket priserne på økologi med 200 mio. kr., meldt buræg ud af sortimentet fra alle vores 1200 butikker og gået forrest i kampen for at udfase skadelige, men lovlige kemikalier i varerne. Denne udmærkelse er et bevis på, at forbrugerne mærker dette”, siger CSR-direktør i Coop, Jeff Salter.

Top 10 i Danmark

  1. Coop
  2. Superbrugsen
  3. Lego
  4. Irma
  5. Kvickly
  6. IKEA
  7. Arla
  8. Dagli’ Brugsen
  9. Rema1000
  10. Energi Danmark

Kilde: SBI

Har arbejdet længe på området
At Coop på den måde fylder op i toppen af indekset – ud over de nævnte er Dagli’Brugsen med på 8. pladsen – overrasker ikke Sustainable Brand Insight (SBI), der står for rangeringen. Der ligger nemlig et strategisk stykke arbejde bag.

”For tredje år i træk er det et varemærke fra Coop-gruppen, der er mest bæredygtigt. Det er ikke forbavsende, da Coop-gruppen længe har arbejdet med bæredygtighed og etableret en stærk position på området”, siger direktør for SBI, Erik Hedén.

I alt har SBI i forbindelse med årets rangering ladet 30.000 forbrugere i Danmark, Sverige, Norge og Finland evaluere og bedømme 752 varemærker, udvalgt på basis af deres tilstedeværelse på de regionale markeder, omsætning, markedsandel og det generelle kendskab til dem.

Bæredygtighed og klima fylder mere
På den baggrund har SBI identificeret 10 nøglebudskaber – key insights – der er med til at definere det aktuelle billede af forbrugernes forhold til mærkevarer og bæredygtighed i Norden.

Blandt andet konstaterer SBI, at der bliver talt mere om bæredygtighed i alle fire lande. I Danmark er andelen af mennesker, der jævnligt diskuterer emnet steget fra godt 40 procent i 2013 til lidt over 60 procent i årets undersøgelse. Her fører svenskerne an med 72 procent.

Sideløbende hermed konstaterer SBI også, at virksomhederne over en bred kam kommunikerer mere om bæredygtighed, hvilket måske også har været medvirkende til, at deres gennemsnitlige vurderinger blandt forbrugerne er stigende. I Danmark gav respondenterne i sidste års undersøgelse således virksomhederne en relativt beskeden score på 21 procent, mens tallet i år hedder 35 procent, hvilket dog stadig er et stykke fra finnernes snit på 57 procent.

SBI nævner også, at ’kød er ved at tabe slaget’ som forbrugsvare. Det må dog med de danske briller på siges at være en sandhed med modifikationer; kun otte procent af forbrugerne her til lands svarer bekræftende på, at de planlægger at sænke deres kødindtag det kommende år, et stykke under vores nordiske naboer, hvor Norge og Finland ligger på det dobbelte og svenskerne topper med 23 procent.

Endelig konkluderer SBI, at ’klimaforandringerne officielt er interessante’. Den øgede opmærksomhed på klimadebatten, ikke mindst efter det succesfulde COP21-møde i Paris i december, har gjort emnet mere håndgribeligt for de nordiske forbrugere, og til noget, virksomhederne i stigende grad bliver nødt til at forholde sig til som afgørende for popularitet, omdømme etc.

Læs også: Greenpeace: friluftstøj er fyldt med giftig kemi

Det afspejler sig også i årets taber på ranglisten: oven på dieselskandalen er Volkswagen således dumpet fra en plads som nr. 19 til nr. 95 i Danmark, og med tilsvarende fald i de tre andre lande. I samme åndedrag noterer SBI sig dog også, at VW’s salg fortsætter ufortrødent…

Se de 172 rangerede varemærker i Danmark her og læs hele den danske rapport her.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus