Hvor bæredygtigt er dit favoritbrand?

På den hollandske hjemmeside Rank a Brand bliver en lang række mærkevarer rangeret efter deres indsats i forhold til bæredygtighed på en lang række parametre omkring klimahensyn, miljø- og arbejdsforhold.

10.12.2015

CSR.dk

Alle mulige aspekter af bæredygtighed bliver stadig mere efterspurgte, når forbrugere i specielt den vestlige verden skal købe varer, både i supermarkedet, tøjbutikken og onlinehandelspladserne. Store virksomheder markedsfører sig i stigende grad som socialt ansvarlige, og de bedste får flere kunder på deres indsats.

Læs også: Fire trends inden for produktbranding med CSR

Den trend har den hollandske hjemmeside Rank a Brand besluttet sig at støtte op om. På portalen rangerer de pt. over 500 mærkevarer fra hele verden (dog primært Europa indtil videre) spredt ud over 25 brancher lige fra mode og elektronik til forskellige madvarer og rejseselskaber.

Målsætningen er at levere uafhængige bedømmelser af de mange virksomheder ud fra deres egne rapporter, udmeldinger og andre offentliggjorte dokumenter om forskellige tiltag under kategorien bæredygtighed, der i denne sammenhæng dækker fire temaer; miljø, klima, arbejdsforhold og transparens. På den baggrund får virksomheden så en score mellem 0 og 100 inddelt i fem kategorier fra E (”Hold dig væk”) til A (”Shop amok!”).

Selvforstærkende effekt
Rank a Brand opfordrer sine brugere, herunder godt 10.000 følgere på Facebook, til aktivt at tage del i arbejdet med at skabe mere bæredygtighed på tværs af brancherne. Det kan ske ved dels at støtte hjemmesiden direkte via økonomiske bidrag, men også ved at skubbe (nudge) til de forskellige virksomheder og opfordre dem til at styrke deres indsats.

På den måde er håbet, at det vil skabe en selvforstærkende effekt, hvor de rangerede selskaber er nødt til at reagere på en eventuel dårlig rangering, fordi den skader deres image, og derfor forbedrer deres politik og generelle gøren og laden under bæredygtighedsparaplyen.

Blandt de rangerede brands kan nævnes H&M, der trods middelscoren C (”Rimelig, kunne gøre det bedre”) faktisk topper tøjkategorien foran bl.a. danske Vero Moda og Jack&Jones samt internationale mærker som Gap og Esprit, der alle ligger på et D (”Første skridt, burde gøre det bedre”).

Læs også: Organisationer: H&M hænger stadig i CSR-bremsen

Online finder vi virksomheder som Youtube, Google og Skype (alle C), Facebook og eBay på et D, mens giganten Amazon må nøjes med et E og anbefalingen ”Don’t buy”, primært grundet manglende information.

Det eneste mærke på siden, der pt. har opnået et A er den hollandske undertøjsproducent Saint Basics.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia