11.08.2016  |  Klima, miljø og energi

Danmark sakker bagud på elbiler

De fleste europæiske lande støtter de klimavenlige elbilers indtog i kampen mod fossile brændstoffer. Men Danmark tøffer håbløst bagefter, tynget af afgifter, der skræmmer forbrugerne langt væk.

Salget af elbiler er faldet markant efter der blev pålagt registreringsafgifter i starten af året. Arkivfoto.

Danmark er det eneste land i Europa, der går væk fra støtten til elbilerne og i stedet lægger afgift på den endnu umodne teknologi. Det beretter magasinet Finans om i en kritisk gennemgang af Danmarks rolle i omstillingen mod en benzin- og dieselfri verden.

Læs også: Renault på vej med 450 elbiler i København

Tal fra Danske Bilimportører viser, at der blev solgt 245 elbiler i 1. halvår af 2016 mod 1.068 solgte biler i samme periode sidste år. Salget af elbiler i premium-klassen, eksempelvis Tesla, faldt med hele 97 procent ned til fem biler.

Den bratte opbremsning af et ellers spirende gennembrud for elbiler kommer efter at afgifterne på elbiler trådte i kraft den 1. januar i år. På trods af, at det overordnede bilsalg igen sætter rekord, og at der venter EU-klimakrav for udslip i transportsektoren lige om hjørnet.

Til sammenligning har Tyskland vedtaget at bruge 7,5 mia. kr. i støtte til køb af elbiler, og i Holland og Norge vil politikerne udfase biler med forbrændingsmotorer fra 2025. I Schweiz, hvor indbyggerne ellers ikke tidligere har været vilde med elbiler, har især Tesla de seneste år erobret markante markedsandele fra de europæiske luksusmærker.

Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, der hører under Dansk Energi, mener, at afgifterne er direkte skyld i faldet af solgte elbiler:

”Jeg tror, at man fra politisk side har undervurderet den psykologiske effekt af at ændre afgifterne. De store elbiler førte an i udviklingen og det, der tegnede til at blive et begyndende gennembrud for elbilerne. Når interessen for disse biler falder på grund af afgifter, trækker det interessen for de øvrige biler med sig”, siger hun til Finans.

Hun mener endvidere, at markedet burde have stabiliseret sig, og at faldet derfor skal ses på trods af, at der er kommet flere modeller at vælge imellem, længere rækkevidde for bilerne, bedre infrastruktur og klare indikationer fra producenterne om, at elbilerne er fremtiden.

Læs også: Holland vil stoppe salget af benzin- og dieselbiler fra 2025

Ifølge Gunni Mikkelsen, adm. direktør i Danske Bilimportører, kan faldet i elbilsalget i virkeligheden være betydeligt større end statistikken viser. Det skyldes, at biler, hvor der er underskrevet bindende købsaftale senest 8. oktober 2015, var fritaget for afgifter frem til 1. juli.

Hun mener desuden, at afgiften på elbilerne blot er en ”ny lap på kludetæppet”:

”Tidspunktet bliver ikke bedre end nu, hvor der virkelig sker meget i forhold til teknologi og til ejerskabet af bilerne”, siger hun til Finans og fortsætter: ”Som det er i dag, sakker Danmark bagud på miljøvenlige biler”.

Fakta

  • Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale aftalte i oktober 2015 at indfase fuld registreringsafgift på elbiler frem mod 2020. Afgifterne trådte i kraft den 1. januar 2016. DF endte med at trække sig.
  • Registreringsafgiften indfases med 20 pct. årligt frem mod 2020.
  • En undersøgelse fra Ingeniørforeningen i Danmark fra 2015 viste, at 74 pct. af danskerne var imod registrerings- og ejerafgifter på elbilerne.
  • Ifølge tal fra Danske Bilimportører er der solgt 245 elbiler i fra 1. januar til 1. juli 2016 mod 1.068 i samme periode sidste år.
  • Cirka halvdelen bliver solgt til udlejningsselskaber og delebilsordninger.

Kilde: Finans. 

Norge kører den grønne vej
Det er med statskassen for øje, at de folkevalgte beslutningstagere valgte at indføre registreringsafgift på de miljøvenlige biler. Skatteministeriet vurderede, at det ville koste 650 mio. kr. i provenutab at fastholde afgiftsfritagelsen i 2016. Det var beregnet ud fra et salg på 3.250 elbiler og med betydelig usikkerhed.

I Norge er man også beviste om, at det koster på statsbudgettet at omstille transportsektoren – men hos vores skandinaviske naboer har man stadig valgt at satse på den grønne omstilling.

Landet med nogle af Europas længste afstande går nemlig forrest, når det handler om at køre grønt. På linje med store lande som USA, Japan og Kina har Norge over 100.000 elbiler på vejene, og de seneste år har op til 17 procent af nysalget været elbiler. Det gør også Norge til det land med absolut flest elbiler per indbygger. Til sammenligning kører der i dag cirka 8.000 elbiler på de danske veje.

Men det stopper ikke her. I disse måneder debatterer Stortinget et forslag til en national transportplan frem mod 2029. Her vil et forslag om at udfase benzin- og dieseldrevne biler fra 2025 også komme op.

For ikke at gøre for store indhug i statskassen med støtten til de grønne biler, bliver der i Norge pålagt afgifter på biler med høj forurening. Samtidig får elbilerne andre fordele, der ikke koster staten direkte kroner - eksempelvis gratis parkering, gratis færger og adgang til busbanerne i Oslo.

Læs også: Sverige pumper flere penge i elbiler 

Skatteminister Karsten Lauritzen har ikke ønsket at kommentere udviklingen til Finans.

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere