Renault på vej med 450 elbiler i København

Den franske bilproducent har indgået et samarbejde med aktøren GreenMobility. Sammen vil de to indsætte 450 fritflydende elbiler i den danske hovedstad til efteråret. Den største konkurrent, DriveNow, hilser det nye projekt velkommen.

450 Renault Zoe vil fra september rulle ud i de københavnske gader..

02.06.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Der bliver kortere mellem elbilerne i de københavnske gader til september. Til den tid vil et nyt samarbejde mellem den franske bilgigant Renault og det danskejede selskab GreenMobility nemlig slippe 450 elbiler løs i den danske hovedstad.

Læs også: Deleøkonomi i transportbranchen kan give klimabonus

Det drejer sig om modellen Zoe, en kompakt bybil, tre-dørs, automatgear og ifølge Renault en meget enkel bil at betjene. De vil i løbet af den første efterårsmåned blive fordelt rundt omkring i byen og vil fra da af fungere som både freefloating og med et antal faste pladser. Potentielle brugere skal så registrere sig hos GreenMobility og downloade en app, hvorigennem de så kan finde og booke bilerne. Der afregnes pr. minut (prisen er endnu ikke kendt) til en takst, der vil inkludere forsikring, brændstof, parkering, skatter og afgifter, bompenge, mv.

Hos Renault ser man selvsagt frem til samarbejdet med GreenMobility.

”Elbiler er en stor prioritet for os, Zoe er flagskibet, og den her aftale har givet os den største enkeltordre på modellen nogensinde. Det tager vi som en belønning på de indtil videre omkring 30 mia. kr. vi har investeret udviklingen af elbiler, som vi mener er klart den bedste løsning til delebiler i byer”, sagde Directeur Vehicule Electrique Europe for Renault, Cedric Lacour, da konceptet blev lanceret på den franske ambassade tidligere på ugen.

Konkurrent til DriveNow
Hvis hele setuppet lyder bekendt, er det ikke tilfældigt. Med bestyrelsesformand for GreenMobility Henrik Isaksens ord, så har man mere eller mindre kopieret konceptet fra DriveNow, samarbejdet mellem Arriva og BMW, der har kørt i godt et års tid og har 400 elbiler på gaden i København. Henrik Isaksen lægger da heller ikke skjul på, at ”DriveNow er en konkurrent, men vi tror der er plads til en aktør mere i Hovedstaden, og at det vil kunne få endnu flere til at fravælge det at have egen bil”, som han sagde.

GreenMobilitys operationsområde rækker lidt længere nordpå en DriveNows, til gengæld mangler det lidt i det nordvestlige hjørne. Grafik: GreenMobility.

Den opfattelse deler man langt henad vejen hos DriveNow, der tager imod den nye aktør med ro i sindet og (nogenlunde) åbne arme, samtidig med at man afventer at se fungere på gaden.

Læs også: Vi skal deles om de smarte byer

”Overordnet set mener vi, at det er en fordel med flere spillere på markedet, og vi er ikke uvant med konkurrence. Det giver øget fokus på mulighederne og konceptet, og delebiler er generelt en del af den bæredygtige løsning på de problemer vi oplever globalt med trængsel, forurening, CO2-udslip etc.”, siger salgs- og marketingmanager for DriveNow Danmark, Thomas Troels Schmidt.

Operationsområderne for GreenMobility og DriveNow er stort set ens, det samme gælder bilerne, og man må formode, at minutprisen hos førstnævnte kommer til at lægge sig tæt op af de 4 kroner, DriveNow tager for at køre i sine BMW i3’er. Det er dog ikke noget, der umiddelbart får Thomas Troels Schmidt til at forudse ændringer i det koncept, man indtil videre har haft god succes med.

DriveNows operationsområde. Grafik: DriveNow.

Plads til begge aktører
”Vi må jo tage det som et skulderklap, at de kopierer vores model, og så må vi jo vente med at se, hvordan det kommer til at se ud i praksis. Jeg kan dog sige, at vi ikke kommer til at konkurrere direkte på pris. Vi har fundet en forretningsmodel, der løber rundt, og den holder vi fast i. Derudover mener vi også, at vi har en fordel i vores samarbejde med Arriva, hvor 65 procent af vores kunder har registreret sig med deres Rejsekort”, siger han.

Hos GreenMobility tror Henrik Isaksen på, at de to ordninger kan supplere hinanden og at København kan rumme dem begge, bl.a. også på baggrund af de forskelle, der trods alt er på de to.

Læs også: DriveNow: Ærgerligt at Car2Go lukker

”Delebilsmarkedet er på vej frem globalt og vil vokse meget de kommende år, og det vil vi gerne være en del af. Vi har en model, hvor vi vil sørge for, at bilerne bliver ladet op, en app, der også inkluderer andre transportformer (bus, tog og cykel, red.) og med de faste pladser, hvor vores brugere altid vil kunne finde en bil, så tror vi på, at vi kan få succes med det her samarbejde”, sagde han.

Udover København regner GreenMobility med også at etablere sig i Stockholm og Oslo inden for de næste 18 måneder.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia