Danone køber sig mere økologisk

Et brand, der dufter af økologi og naturlighed er milliarder værd. Det bekræfter ny handel mellem Danone og mindre amerikansk producent.

Danone har været på opkøb for bl.a. at forbedre sit økologiske image. Foto: Danone.

10.08.2016

CSR.dk

Den franske mejerigigant Danone, verdens største producent af yoghurt, har haft den store pung frem og opkøbt den amerikanske mælkeproducent WhiteWave Foods i en handel til en værdi af omkring 12,5 mia. dollars (knap 84 mia. kr.), vurderer Finansial Times.

Læs også: Amerikanske investorer vil også have ”mere”

For Danone, der i 2014 omsatte for over 150 mia. kr på verdensplan, handler opkøbet imidlertid om meget mere end at få en større tilstedeværelse på det amerikanske marked. WhiteWave producerer nemlig økologisk komælk og organisk sojamælk og har på den baggrund et godt image, der ligger i tråd med, hvad et stigende antal forbrugere efterspørger.

Dermed bekræfter handlen en tendens, branchen allerede er bekendt med, skriver Fortune. De naturlige og økologiske mærkevarer er simpelthen blevet mainstream.

”Vi er nødt til at stoppe med at kalde den ’naturfødevareindustrien’, det er bare fødevareindustrien”, siger den tidligere Whole Foods-chef, Errol Schweizer, der i dag er rådgiver i sektoren. Han vurderer, at den nye handel vil gøre Danone til den største opkøber målt på vægt af økologisk mælk i USA.

Økobrandet er vigtigt
Og det er der muligheder i. Selvom det totale salg af mælk i USA faldt med 13 procent mellem 2010 og 2015, så steg salget af økologisk mælk med 22 procent. Her er WhiteWave-brandet Horizon, som Danone altså nu overtager, en central aktør med en markedsandel på 25 procent.

På den måde får Danone foden inden for på både økomarkedet, såvel som markedet for plantebaserede alternativer til de konventionelle mejeriprodukter. Begge markeder er i vækst, ifølge Danone selv med hhv. 8 og 11 procent, hvilket i høj grad skyldes, at det er produkter, forbrugerne opfatter som både sundere og mere miljøvenlige end de traditionelle.

Det marked og det image har Danone nu købt sig ind på, men netop den strategi kan give bagslag, vurderer CEO George Siemon fra producenten Organic Valley, der er USA's næststørste brand på økomælk og største leverandør til Danones Stonyfield-yoghurt. Organic Valley producerer til gengæld mælk under Stonyfield-mærket og den slags kan give ’komplikationer’, som Siemon formulerer det over for Fortune.

Læs også: Fremskridt for bæredygtigheden hos Unilever

Virksomheder som WhiteWave er nemlig blevet populære på at udgøre en modpol til Big Food og det billede kan nemt krakelere, når den ’lille’, naturlige producent bliver opkøbt af netop storaktøren. Men Danone har måske formlen på plads. Da man tilbage i 2001 opkøbte Stonyfield, den første af den type økoopkøb, man altså fortsætter med nu, var kilden til handlens succes nemlig i høj grad, at Danone lod Stonyfield passe sig selv, påpeger Siemon.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025CSR.dk

AI-giganter satser på små atomreaktorer til datacentre

08.10.2025CSR.dk

Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk

07.10.2025CSR.dk

Ny global undersøgelse: Én klimastrategi passer ikke til alle lande

07.10.2025CSR.dk

AI kan tage dataslæbet i ESG-arbejdet, men kommer med en stor energiregning

06.10.2025CSR.dk

Stigende energibehov presser klimamålet for 2050, advarer Blackrock-topchef

06.10.2025CSR.dk

Ny analyse slår alarm om Danmarks store forbrug af træ: Langt til grønt foregangsland

03.10.2025Valified

Sponseret

ESG bliver forretningskritisk: Kraka Economics og Valified viser vejen til bedre bundlinje

03.10.2025CSR.dk

Kunder vælger længere leveringstid for klimaets skyld

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

07.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

JUC SERVICE ApS
Uddannelse
Certificering i Miljøret

Teoretisk og praktisk fundament for håndtering af miljøretlige sager.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

JUC, Vesterbrogade 4A, 1620 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Measuring and Reporting Impact: A Deep Dive into the VSME Standard

Join our upcoming live session from SPARK on the VSME Standard

Dato

09.10.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J