19.07.2017  |  Klima, miljø og energi

Det kom der ud af internationalt møde om skibsfartens miljøpåvirkning

Flere hundrede beslutningstagere og branchefolk fra hele verden har været samlet i London for at tage beslutninger, der kan gøre skibsfarten mere miljøvenlig. Her er hvad de kom frem til.

FN-organisationen IMO var værter ved mødet i London, der havde det formål at gøre skibsfarten mere bæredygtig. Arkivfoto.

FN’s søfartsorganisation, International Maritime Organization (IMO), ledte i forrige uge et møde i London, der samlede over 300 beslutningstagere og branchefolk fra skibsverdenen. Næsten 100 lande var repræsenteret, herunder en dansk delegation unde ledelse af Miljøstyrelsen.

Formålet var at diskutere og sætte konkrete rammer, der kan gøre skibsfarten mere bæredygtig. Og ifølge Miljøstyrelsen lykkedes det, med danske øjne, ganske fint.

Krav til kvælstoffilter og ballastvand
Et af de resultater fra mødet, der var særligt godt for Danmark, er at få skærpet kravene til NOx-udledningen i de omkringliggende farvande:

”Efter flere års indsats, også fra dansk side, lykkedes det at få Nordsøen og Østersøen endeligt udpeget som et område med særligt skrappe krav til nye skibes udledninger af kvælstofilter (NOx) fra 2021. Det betyder, at skibe bygget fra 2021 og fremefter skal begrænse deres NOx-udledning med op til 75 pct. sammenlignet med skibe bygget i dag”, skriver Miljøstyrelsen blandt andet på sin hjemmeside.

Læs også: Første shippingfirma klar med CO2-afregning

Derudover blev den danskudviklede Same Risk Area-metode godkendt som et internationalt anerkendt redskab, og der blev besluttet en dato for indfasningen af krav til rensning af skibenes ballastvand. Det blev vedtaget, at kravene skal indfases fra 2019 – Miljøstyrelsen ville gerne have haft, det skulle ske før, men er samtidig tilfreds med, at der er kommet klarhed i sagen.

Overvågning af svovl fra helikopter
Til mødet blev der også udviklet en plan for det videre arbejde med det globale svovlkrav, der inden længe skal implementeres. Kravet går ud på, at skibe fra 2020 skal sejle på brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl, med mindre skibet selv renser røggassen med eksempelvis en skrubber.

Svovlkravet har herhjemme fået Miljøstyrelsen til at sende overvågningen af skibenes svovludledning i EU-udbud – en opgave den danske virksomhed Explicit nu har vundet. Explicit vil løse opgaven ved hjælp af helikoptere. Ved at flyve helt tæt på skibenes røgfane kan Explicits måleudstyr nemlig kontrollere, om røgen indeholder for meget svovl, og dermed om reglerne bliver overholdt.

Læs også: Klimaforskere: CO2-udledningen skal reduceres inden 2020 – ellers er det for sent

Helikopterovervågningen skal være supplement til den overvågning af svovl, der allerede bliver gennemført ved Storebæltsbroen. Her er en såkaldt ’sniffer’ installeret under broen, og den kan så informere Miljøstyrelsen, hvis et skib udleder for meget svovl.

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere