Eva Kjer Hansen: arbejde med madspil kan bruges i markedsføringen
Tredive internationale ledere er klar til at gå forrest i kampen for at reducere madspild globalt, heriblandt Miljø- og fødevareministeren, Eva Kjer Hansen. Hun vil gerne dele ud af de gode danske erfaringer.
Det årlige møde i World Economic Forum i Davos agerer ofte affyringsrampe for nye initiativer og partnerskaber. I år bl.a. Champions 12.3, der, som CSR.dk allerede har fortalt, skal bekæmpe madspild på verdensplan.
Navnet referer til mål nummer 12, afsnit 3 i FNs verdensbæredygtighedsmål, som går ud på at halvere madspild (per indbygger) og reducere fødevaretab inden 2030.
Læs mere: Ny koalition mod madspild
Danmark er med
Tredive administrerende direktører, ministre, ledere af globale institutioner og NGOer fra alle dele af verden stiller sig til rådighed som bannerførere for initiativet. Heriblandt den administrerende direktør for både Tesco og Nestle.
Men også Eva Kjer Hansen, den danske miljø- og fødevareminister. CSR.dk har spurgt ministeren hvorfor og hvad det kan betyde:
Hvad verden mister ved madspild
- en tredjedel af al fødevareproduktion i verden går tabt eller spildes
- det løber op i 940 milliarder spildte amerikanske dollars om året
- det står for omkring en fjerdedel af alt vand forbrugt af landbrugssektoren
- det står for omkring otte procent af CO2-udledningerne (igen globalt).
- den fødevareproduktion, verden ikke får noget ud af, svarer til, at vi spilder et landbrugsareal på størrelse med Kina.
Hvad kan rollen som bannerfører og partnerskabets indsats komme til at betyde for danske virksomheder? Kan det føre til strammere regulering? Give fordele for virksomhederne?
”Jeg mener, at målene til at reducere madspild skal nås ved oplysning, frivillighed og bedre lovgivning. Derfor har jeg f.eks. lige ændret regler, der – som detailhandlen selv har peget på – har været en barriere for at donere overskudsmad, så virksomheder ikke længere skal være begrænset i at donere f.eks. frugt, grønt og brød.
Vi har i Danmark et Partnerskab for Mindre Madspild, der er et frivilligt samarbejde mellem 26 parter, der repræsenterer hele værdikæden for fødevarer, og hvor f.eks. Arla og Dansk Supermarked deltager. Partnerskabet drøfter bl.a. forslag til tiltag for at fremme samarbejdet om at mindske madspild. Mange forbrugere er bevidste om madspild og det spild af ressourcer, der er her. Det kan de danske virksomheder udnytte i markedsføring som socialt ansvarlige.”
Læs også: Dansk madspildsreduktion vækker opsigt i USA
Hvordan er din deltagelse i projektet knyttet til den danske indsats over for madspild?
”Hensigten med deltagelsen i Champions 12.3 er, at jeg selv og de andre internationale topledere løbende og når det er relevant fokuserer på reduktionsmålet for madspild. Reduktion af madspild er et højt prioriteret område i Miljø- og Fødevareministeriet, og både Miljøstyrelsen, Fødevarestyrelsen og NaturErhvervsstyrelsen arbejder med madspild. I Danmark har vi allerede gang i mange initiativer for at mindske madspild. De erfaringer vil vi gerne dele ud af.
Madspild er ikke blot et unødvendigt spild af fødevarer, men også spild af alle de ressourcer, der er brugt til at fremstille fødevarerne i form af landbrugsarealer, vand, gødning, sprøjtemidler og energi, der er brugt ved dyrkning, forarbejdning og distribution af fødevarerne. Undersøgelser viser, at der i Danmark hvert år bliver smidt over 700.000 tons mad ud, som kunne have været spist. Det fordeler sig med en tredjedel i de danske husholdninger, en tredjedel i servicesektoren og en tredjedel hos fødevareproducenterne.
Indsatsen mod madspild kræver, at alle aktører i værdikæden kommer på banen, og at aktørerne samarbejder på tværs. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at bane vejen, så flere virksomheder, organisationer og borgere kan få mest mulig værdi ud af de gode fødevarer, der produceres.”
Læs mere her: http://champions123.org/