Fairtrade – presset i England, men stærkt i Danmark

To af de største britiske supermarkeder er ved at droppe Fairtrade-brandet, hvilket truer mærkets eksistens. I hvert fald i Storbritannien; herhjemme står det stærkt, siger mærket selv, og en af de vigtigste partnere, Coop, bakker op.

Fairtrademærkede varer sælger godt i de danske supermarkeder, bl.a. hos COOP, som vil holde fast i mærket trods udviklingen i England. Foto: Line Falck.

11.07.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Sainsbury’s, der er verdens største forhandler af Fairtrade-mærkede produkter, har intentioner om at droppe mærket i frugt og grønt-regi, og i stedet erstatte det med formuleringen ”fairly traded”. Planen fra koncernen, der omsætter for over 200 mia. kr. om året, er at etablere sit eget certificeringsprogram med nye etiske standarder og andre metoder til at betale de mange bønder, der nyder godt af Fairtrade-ordningen.

Fra Tescos side er det planen at flytte al sin egenbrandede kaffe fra Fairtrade til en anden certificeringsordning i form af Rainforest Alliance, sådan som man allerede har gjort det med kakao og te tidligere på året.

Det er en skidt udvikling, set med Fairtrade-mærkets briller. The Guardian peger på, at specielt Sainsbury’s udmelding er signifikant; fordi kæden er så vigtig for salget af mærket i Storbritannien, kan strategien ”være begyndelsen til enden for ordningen”, skriver avisen.

Kommunikationschef for Fairtrade i Danmark, Louise Elver, er ikke bekymret over udviklingen i Storbritannien. Foto: Fairtrade Danmark.

”Enormt potentiale i Danmark”
Hos mærkets danske afdeling er man imidlertid yderst fortrøstningsfuld, når det kommer til udviklingen på hjemmemarkedet, og en eventuel effekt fra situationen i det britiske er ikke noget man frygter.

”Vi ser ikke, at Sainsbury's nye initiativ får konsekvenser i Danmark. Her er Fairtrade-mærket inde i en fantastisk udvikling, og det estimerede salg steg med cirka 17 procent sidste år”, siger kommunikationschef for Fairtrade i Danmark, Louise Elver, og fortsætter:

”Vækstpotentialet i Danmark er fortsat enormt, og det samme er behovet for at forbedre de globale leverandørkæder, bl.a. i samarbejde med uafhængige mærkningsordninger, som forbrugerne nemt kan navigere i, og som de stoler på. Bønder og arbejdere skal desuden have mere – og ikke mindre – at skulle have sagt samt en større del af kagen.”

COOP: Vi holder fast i Fairtrade
En af de vigtigste salgskilder for Fairtrade i Danmark er butikkerne under Coop, og herfra bakker CSR-chef Thomas Roland op om mærket og den udvikling, Louise Elver skitserer. På den baggrund understreger han også, at man ikke har nogen planer om at gå samme vej som de to engelske kæder.

"Vi vil ikke gå samme vej som Sainsbury's og Tesco", understreger CSR-chef i Coop, Thomas Roland. Foto: Siine Fiig.

”Vi har ingen intentioner om at droppe mærket. Uden at være perfekt, så er Fairtrade det bedste vi har; det gør en positiv forskel for bønderne, varekæder mere transparente og vi kommer tættere på producenterne, fx via de sociale medier. Og vores kunder kender det og stoler på det, så det vokser faktisk i omsætning for tiden”, siger han.

Tankerne om at starte sit certificeringssystem er ikke som sådan fremmed for Coop, men derfra og til at trække sig fra samarbejdet med Fairtrade, er der ganske langt.

”Vi er selv ved at skabe et brand via vores kafferisteri i Kenya, men det bygger dog ovenpå både Fairtrade og Rainforest Alliance, og generelt er det meget dyrt at lave sin egen mærkningsordning. Hvis Fairtrade skulle forsvinde, så vil vi da kigge efter alternativer, men det tror vi ikke vil ske”, siger Thomas Roland.

I Storbritannien er Fairtrade skeptisk over for Sainsbury’s’ taktik og efterlyser flere oplysninger om kursskiftet og kædens egen ordning.

”Uacceptabelt af Sainsbury’s”
”Sainsbury’s kalder det et pilotprojekt, men har ikke defineret perioden. Hvor er detaljerne? Hvem skal administrere det? Har de nok medarbejdere? Det er uacceptabelt, og vi må trække en streg i sandet. Mistanken må være, at de prøver at spare på omkostningerne. Spørgsmålet er hvorfor de er skiftet til fordel for noget, som måske er en underlegen ordning”, siger chief executive for Fairtrade Foundation i London, Mike Gidney, til The Guardian.

Læs også: Coop siger nej til klimamærkning

Fairtrade-ordningen omfatter i dag 22 forbrugerlande og 74 producentlande, og der er over 1,6 millioner bønder og arbejdere i systemet.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom