Fairtrade – presset i England, men stærkt i Danmark

To af de største britiske supermarkeder er ved at droppe Fairtrade-brandet, hvilket truer mærkets eksistens. I hvert fald i Storbritannien; herhjemme står det stærkt, siger mærket selv, og en af de vigtigste partnere, Coop, bakker op.

Fairtrademærkede varer sælger godt i de danske supermarkeder, bl.a. hos COOP, som vil holde fast i mærket trods udviklingen i England. Foto: Line Falck.

11.07.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Sainsbury’s, der er verdens største forhandler af Fairtrade-mærkede produkter, har intentioner om at droppe mærket i frugt og grønt-regi, og i stedet erstatte det med formuleringen ”fairly traded”. Planen fra koncernen, der omsætter for over 200 mia. kr. om året, er at etablere sit eget certificeringsprogram med nye etiske standarder og andre metoder til at betale de mange bønder, der nyder godt af Fairtrade-ordningen.

Fra Tescos side er det planen at flytte al sin egenbrandede kaffe fra Fairtrade til en anden certificeringsordning i form af Rainforest Alliance, sådan som man allerede har gjort det med kakao og te tidligere på året.

Det er en skidt udvikling, set med Fairtrade-mærkets briller. The Guardian peger på, at specielt Sainsbury’s udmelding er signifikant; fordi kæden er så vigtig for salget af mærket i Storbritannien, kan strategien ”være begyndelsen til enden for ordningen”, skriver avisen.

Kommunikationschef for Fairtrade i Danmark, Louise Elver, er ikke bekymret over udviklingen i Storbritannien. Foto: Fairtrade Danmark.

”Enormt potentiale i Danmark”
Hos mærkets danske afdeling er man imidlertid yderst fortrøstningsfuld, når det kommer til udviklingen på hjemmemarkedet, og en eventuel effekt fra situationen i det britiske er ikke noget man frygter.

”Vi ser ikke, at Sainsbury's nye initiativ får konsekvenser i Danmark. Her er Fairtrade-mærket inde i en fantastisk udvikling, og det estimerede salg steg med cirka 17 procent sidste år”, siger kommunikationschef for Fairtrade i Danmark, Louise Elver, og fortsætter:

”Vækstpotentialet i Danmark er fortsat enormt, og det samme er behovet for at forbedre de globale leverandørkæder, bl.a. i samarbejde med uafhængige mærkningsordninger, som forbrugerne nemt kan navigere i, og som de stoler på. Bønder og arbejdere skal desuden have mere – og ikke mindre – at skulle have sagt samt en større del af kagen.”

COOP: Vi holder fast i Fairtrade
En af de vigtigste salgskilder for Fairtrade i Danmark er butikkerne under Coop, og herfra bakker CSR-chef Thomas Roland op om mærket og den udvikling, Louise Elver skitserer. På den baggrund understreger han også, at man ikke har nogen planer om at gå samme vej som de to engelske kæder.

"Vi vil ikke gå samme vej som Sainsbury's og Tesco", understreger CSR-chef i Coop, Thomas Roland. Foto: Siine Fiig.

”Vi har ingen intentioner om at droppe mærket. Uden at være perfekt, så er Fairtrade det bedste vi har; det gør en positiv forskel for bønderne, varekæder mere transparente og vi kommer tættere på producenterne, fx via de sociale medier. Og vores kunder kender det og stoler på det, så det vokser faktisk i omsætning for tiden”, siger han.

Tankerne om at starte sit certificeringssystem er ikke som sådan fremmed for Coop, men derfra og til at trække sig fra samarbejdet med Fairtrade, er der ganske langt.

”Vi er selv ved at skabe et brand via vores kafferisteri i Kenya, men det bygger dog ovenpå både Fairtrade og Rainforest Alliance, og generelt er det meget dyrt at lave sin egen mærkningsordning. Hvis Fairtrade skulle forsvinde, så vil vi da kigge efter alternativer, men det tror vi ikke vil ske”, siger Thomas Roland.

I Storbritannien er Fairtrade skeptisk over for Sainsbury’s’ taktik og efterlyser flere oplysninger om kursskiftet og kædens egen ordning.

”Uacceptabelt af Sainsbury’s”
”Sainsbury’s kalder det et pilotprojekt, men har ikke defineret perioden. Hvor er detaljerne? Hvem skal administrere det? Har de nok medarbejdere? Det er uacceptabelt, og vi må trække en streg i sandet. Mistanken må være, at de prøver at spare på omkostningerne. Spørgsmålet er hvorfor de er skiftet til fordel for noget, som måske er en underlegen ordning”, siger chief executive for Fairtrade Foundation i London, Mike Gidney, til The Guardian.

Læs også: Coop siger nej til klimamærkning

Fairtrade-ordningen omfatter i dag 22 forbrugerlande og 74 producentlande, og der er over 1,6 millioner bønder og arbejdere i systemet.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus