Fairtrade har 20 års jubilæum i Danmark
I 20 år har det været muligt at købe Fairtade-mærkede fødevarer i Danmark. 88 procent af danskerne kender til mærket.
Fairtrade-mærkede fødevarer har været på de danske hylder i 20 år. Undervejs har mærket både skiftet navn og logo, men det har ikke rokket ved kendskabet til mærket, vurderer Jonas Giersing, direktør for Fairtrade Mærket i Danmark.
Vi er stolte over, at vi nu i 20 år har sørget for, at danskerne kan vælge ansvarligt, når de handler. Vi har tidligere heddet Max Havelaar, som nogen måske kan huske, og vi har også haft en elefant som logo. Men de mange skift har nok forvirret forbrugerne, der også havde svært ved at afkode navnet Max Havelaar, siger Jonas Giersing til Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.
Stort kendskab
Mærket skiftede i 2010 navn til Fairtrade Mærket, og siden da har flere danskere fået øjnene op for mærket. Kendskabet er vokset fra 75 procent af danskerne i 2008 til 88 procent i 2013, mens andelen af danskere med tillid til Fairtrade-mærket er steget fra 60 til 85 procent i samme periode, viser en ny rapport fra Udenrigsministeriet.
Udbredelsen af mærket skyldes, at de danske forbrugere har øget opmærksomhed på deres fødevarer, og ikke mindst produktionsforholdene, forklarer Jonas Giersing.
Danskerne har et stort udsyn og er opmærksomme på, at vores forbrug påvirker tingene rundt om i verden. Ifølge EUs forbrugerbarometer er 62 procent af danskerne villige til at betale mere for produkter, der hjælper i den tredje verden. Det er langt over EU-gennemsnittet på 49 procent, siger han.
Læs også: Odense fejrer sin status som Fairtrade By
Ø-mærket har netop haft 25 års fødselsdag i Danmark.
-SSM