Forskere vil konkretisere fødevarers miljømæssige påvirkning

Alle vores fødevarer har en påvirkning på klimaet, men hvorfor og hvor meget? Forskere fra Aarhus Universitet arbejder med at beregne sammenhænge mellem mad og klima og kortlægge hvilke fødevarer, der er både bedst og værst for vores klode.

En oksebøf udleder i gennemsnit 14 kg CO2 pr. produceret kg, mens gulerødder til sammenligning udleder cirka 0,2 kg. Det er tal som disse forskere fra Aarhus Universitet forsøger at beregne, så vi i fremtiden kan blive bedre til at producere og spise mere bæredygtigt. .

24.01.2017

CSR.dk

Det betyder noget for vores blå planet, hvad vi putter i munden. Men hvor meget? De fleste ved efterhånden godt, at det udleder noget mere CO2, at få en saftig oksebøf til middag end en skål gulerødder. Men hvorfor?

Læs også: ’Hydrogenråd’ lanceret i Davos

Netop de spørgsmål forsker ansatte på Institut for Agroøkologi på Aarhus Universitet i, skriver DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug. Det er forskning, der kræver detaljerede analyser af de forskellige faser, som fødevarer er igennem:

”Vi foretager livscyklusvurderinger af de enkelte fødevarer. En livscyklusvurdering er en måling af et produkts miljøpåvirkning generelt set. Vi måler i hele kæden. Først kortlægger vi, hvilke processer produktet har været igennem, og derefter hvilke input og output samt emissioner hver proces har”, forklarer forsker Marie Trydeman Knudsen fra AU’s Institut for Agroøkologi til DCA.

Store mængder data i processen
En stor udfordring i forskningen er altså at identificere og kortlægge alle processerne i fremstillingen af fødevarer – og derefter at udregne klimapåvirkningen i hvert led. Klimaaftrykket afhænger blandt andet af hvilke energikilder, der er brugt i produktionen.

”Udover Aarhus Universitets egne forsøg i mark og stald, trækker vi på tal og beregningsmetoder fra litteraturen og diverse databaser, eksempelvis FN’s klimapanel (IPCC), Ecoinvent, og værktøjet SimaPro, der sammenligner emissioner i hele kæden og trækker på Ecoinvent-databasen”, siger Marie Trydeman Knudsen.

For at kunne sammenligne de forskellige drivhusgasser, der påvirker klimaet forskelligt, bliver alt data omregnet til CO2-ækvivalenter.

Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Forskerne søger i arbejdet både at analysere eksisterende fødevareproduktioner, at stille forskellige systemer op mod hinanden samt at udvikle nye, innovative fødevare- eller bioenergisystemer.

Læs de beregnede klimaaftryk for en række fødevarer her.

-CHM

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus