s Global madspildsmåler lanceres på grønt topmøde i dag | CSR.dk

06.06.2016  |  Samfund

Global madspildsmåler lanceres på grønt topmøde i dag

Mandag og tirsdag afholder Global Green Growth Forum sit årsmøde i København. Et af hovedpunkterne på dagsordenen er lanceringen af verdens første madspildsmåler rettet mod både, virksomheder, regeringer og lande.

En ny global standard skal være med til at bekæmp madspild på verdensplan. Foto: U.S. Department of Agriculture

Den voksende madspildsagenda på verdensplan får nu for første gang et sæt internationale retningslinjer at orientere sig efter. Den dansk-ledede organisation Global Green Growth Forum (3GF) har udviklet en madspildsmåler under navnet Food Loss and Waste Standard, der giver virksomheder og myndigheder guidelines til, hvordan de måler og dermed bekæmper madspild. Den er et vigtigt skridt på vejen til at reducere de enorme mængder mad, der hvert år går til spilde globalt.

Læs også: Madspildskamp på flere fronter

Den nye standard bliver lanceret i dag i København, hvor 3GF holder sit årlige summit, og er resultatet af et offentligt-privat partnerskab ledet af Washington-baserede World Resources Institute (WRI) med deltagelse af bl.a. FN’s landbrugs- og miljøorganisationer og Nestlé og støttet af DANIDA. Udenrigsminister Kristian Jensen (V) deltager i lanceringen, og i en række andre initiativer, der sætter blus under den globale grønne omstilling.

”Spild gør alle fattigere. Jeg er glad for, at en ny stærk alliance mellem offentlige og private aktører vil levere et effektivt redskab til at håndtere den globale madspildsudfordring. Den nye standard vil reducere de økonomiske tab for både forbrugere og industri, lette presset på vores naturressourcer og bidrage til opfyldelsen af de ambitiøse målsætninger i SDG’erne (FN’s bæredygtighedsmål, red.). Vi har brug flere løsninger af denne type til gavn for både mennesker, profit og planet”, siger han.

SDG-mål 12.3 lyder på en halvering af det globale madspild frem mod 2030, og her vil den kommende standard være udgøre et grundlag, der kan assistere med at udvikle strategier, der kan mindske tab og spild af mad, og samtidig måle fremskridtet løbende. Standarden vil også hjælpe med at definere madspild og på den måde gøre data mere sammenlignelige.

Gennemsigtighed er vigtig
Fra erhvervslivet er der allerede opbakning til initiativet fra flere store aktører på forbrugerområdet, herunder den britiske supermarkedskæde Tesco, der ser frem til de nye retningslinjer.

”Den nye FLW-standard giver os en fælles ramme til at måle madspild, og jeg håber at det vil få andre til at offentliggøre deres data og gøre en indsats for at tackle dette vigtige emne. Den type gennemsigtighed har været en hjørnesten i vores arbejde med madspild ved at hjælpe os med ikke alene at identificere de kritiske punkter i vores egen forretning, men også at håndtere dem”, siger koncernens CEO, Dave Lewis, og bliver bakket op at Nestlé.

”Vi vil tage vores del af slæbet. Ambitiøse mål er det, der tæller, og vi har allerede forpligtet os til ikke at sende noget affald til deponi fra vores sites i 2020. Den slags handlinger kommer samfundet til gode ved at støtte op om udvikling i landområder, vandbesparelse og fødevaresikkerhed, og hjælper os med at sikre at vores indkøb er mere bæredygtige. FLW-standarden er et afgørende redskab til at hjælpe os med at nå det mål”, siger CEO for Nestlé, Paul Bulcke.

Læs også: Sainsbury’s dropper massetilbud

Global Green Growth Forum er en platform for udvikling af løsninger og offentlig-private partnerskaber, der fremmer den grønne omstilling. 3GF Summit 2016 finder sted i København den 6.-7. juni under overskriften ”A Call To Action – Enabling Solutions at Speed and Scale”.

Læs mere om Global Green Growth Forum her.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere