Madspildskamp på flere fronter

Dansk Supermarked fortsætter indsatsen mod madspild, og vil sætte ind både hos forbrugerne og i sine egne butikker. Adfærd og teknologi er blandt nøgleordene.

Konferencen hos Landbrug & Fødevarer bød på oplæg fra detailbranchen om madspildsudfordringen..

01.06.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Madspild er et emne, der fylder mere og mere i danskernes bevidsthed, men der bliver stadig smidt store mængder ud (ifølge tal fra Miljøstyrelsen omkring 700.000 ton årligt). Det er der rigtig mange årsager til, og mindst ligeså mange forskellige løsninger, så for at komme dem nærmere, inviterede Dansk Supermarked Group (DSG) i sidste uge til konferencen "Mindre madspild på tværs af værdikæden".

Læs også: Dansk Supermarked: SDG’erne er lidt en gave

Her fremlagde branchefolk, interessenter og virksomheder resultater af undersøgelser, status på projekter og bud på perspektiver og forretningsidéer, alt sammen rettet mod det centrale spørgsmål: Hvordan mindsker vi spildet af fødevarer, hele vejen fra producent til forbruger.

Et tema for dagen var det gennemgående fokus på adfærd, ikke kun hos forbrugerne, som efterhånden er en velkendt pointe, men også ude i detailsektoren. CSR-chef i DSG, Helene Regnell, påpegede indledningsvist, at der skal ske en holdningsændring hos forbrugerne, ”både ved indkøb og derhjemme”, og at man som forbruger bør lære at anerkende værdien af en vare.

Adfærd i butikker skal også ændres
”Det er generelt en opfattelse af, at det er ok at smide noget billigt ud, fx et tilbud eller en vare, der er nedsat på dato. Men den har jo stadig være dyr at producere og repræsenterer stadig det samme ressourceforbrug, som til fuld pris. Så på den måde er der et erkendelsesgab”, sagde hun.

Og selvom husholdningerne da også er den største kilde til madspild herhjemme – Miljøstyrelsens estimat lyder på 36 procent – så er detailbranchen med 23 procent også en væsentlig kilde. Sektoren stod ifølge Landbrug & Fødevarer, der i øvrigt var vært for konferencen, for et spild på 163.000 ton i 2012, og da det selvsagt også er ensbetydende med et væsentlig økonomisk tab, så er det bestemt noget man er opmærksom på.

Læs også: Luftrensning mod madspild i forsyningskæden

”Adfærden i alle led af kæden er vigtig, og det gælder selvfølgelig også i butikkerne. Det handler bl.a. om, at de enkelte varehuse skal blive bedre til fx forecasting, så de ikke køber for meget ind, ligesom de kan blive endnu bedre til at få madspildsinitiativer ind i flowet. Selvfølgelig ligger der nogle investeringer i det, fx til arbejdsløn til den tid, der skal bruges til vareregistrering, men som vi kan se med WeFood, så er der god økonomi i det”, sagde sortiments- og projektchef i føtex, Tore Nederland, med henvisning til det marked med overskudsmad, der åbnede på Amager tidligere på året.

I DSG’s butikker arbejder man med flere delløsninger, der skal nedbringe spildet. Konceptet med at samle datovarer bestemte steder og mærke dem ned i pris er allerede blevet en pæn succes. En undersøgelse fra Arla viser således, at 97,5 procent kender til de dato/prisnedsatte varer, og at 95 procent selv køber disse varer.

Derudover omfatter DSG’s indsats bl.a.

  • Lancering af en opbevaringsguide rettet mod både butikker og forbrugere
  • Reducerede pakkestørrelser for frugt og grønt (investering på kort sigt, men langsigtet gevinst og god kundetilfredshed)
  • Brug af overskudsvarer i produktion hos bagerne (eksempelvis gamle brød til rasp, rugbrødschips og lign.)
  • Færre mængdetilbud på letfordærvelige varer
  • Teknologiske løsninger i form af eksempelvis smartere emballage og dynamiske stregkoder med fx indlejrede datooplysninger.

"Vi må gerne løbe tør"
Endelig luftede Tore Nederland også lidt nye tanker i forhold til den generelle indkøbsstrategi og det brede varesortiment, butikkerne som hovedregel altid gerne vil kunne præsentere. For DSG’s vedkommende sker det største spild nemlig – måske lidt overraskende – i butikkernes egenproduktion, og her kunne der være muligheder i at ændre sin tilgang lidt.

”En god indgangsvinkel kunne være at sige til os selv, at vi gerne må løbe tør for en vare. Eksempelvis i vores fiskehandlere; der må det være tilladt at vænne kunderne til, at de skal være på plads senest om formiddagen for at være sikker på at kunne få det, de kom efter”, sagde han.

Læs også: Det emballagefri supermarked kommer til Danmark

Som afslutning på dagen gav en lille paneldebat også den politiske sfære lov til at byde ind, repræsenteret ved forbrugerordfører Ida Auken fra Radikale Venstre. Hun var inde på nogle af de samme pointer, som flere af dagens øvrige indspark, omkring adfærd, og gav også sin mening til kende omkring det kommende, franske forbud mod madspild fra butikker.

”Jeg tvivler lidt på effekten i alene at lovgive sig ud af det her. Jeg synes i stedet vi skal fokusere på choice design, der kan nudge folk i den rigtige retning. Lad os dyrke en historiefortælling, der kan skal give forbrugerne en ny respekt omkring værdien af fødevarer og vende lidt tilbage til nogle af de gamle dyder fra dengang, ressourceknaphed var et mere aktuelt emne, end det er tilfældet i dag. Dengang man ikke smed noget som helst ud.”

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Gå-hjem-møde
Gratis ESG Masterclass i København: Companies as a Force for Good

Hvordan kan virksomheder ikke bare leve op til kravene om bæredygtighed, men også bruge ansvarlighed som en drivkraft for vækst og positiv forandring? På Henley Masterclass i København 'Companies as a force for good' deler ESG Specialist. Tania Ellis, og founder af Ella's Kitchen, Paul Lindley, deres ekspertise i, hvordan strategi, innovation og ansvarlig ledelse kan skabe reel impact – både for forretningen og samfundet.

Dato

04.03.2025

Tid

16:00

Sted

KLUB, Linnésgade 25, 1361 København, Denmark

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

05.03.2025

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-bæredygtighedsrapportering

På kurset i CSRD-bæredygtighedsrapportering bliver du klogere på, hvorfor en robust forståelse af ESG (Enviromental, Social & Governance) og bæredygtighedsrapportering ikke blot er etisk og lovgivningsmæssigt nødvendigt for mange virksomheder, men også et strategisk aktiv for at fremtidssikre din virksomhed.

Dato

05.03.2025

Tid

08:30

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

05.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J