Grundfos: Vi har 18.000 mand, der arbejder med CSR
For Grundfos er bæredygtighed noget, der skal omfavne hele organisationen. Derfor har koncernen nedlagt sin CSR-afdeling – ”alle ansatte arbejder med ansvarlighed”, siger CEO Mads Nipper.
”Bæredygtighed er ikke en rapport eller en lille afdeling i et hjørne. Det skal være kerneforretning, der skaber langsigtet værdi for alle parter såvel internt som eksternt. Det er ikke nok at skabe indtjening for sine shareholders, man skal også arbejde for bæredygtig forandring og udvikling”.
Læs også: Grundfos-topchef kræver handling – nu
Sådan sagde CEO for den danske pumpeproducent Grundfos, Mads Nipper, da han i sidste uge var blandt hovedtalerne ved det britisk handelskammers event om bæredygtig innovation i København. Emnet for dagen var FNs mål om bæredygtig udvikling (SDG’erne) og hvordan de kan agere som en ’ny driver for vækst og konkurrencekræft’.
For at adressere det tema, tog Nipper naturligt nok fat i Grundfos’ egen bæredygtighedsindsats og medarbejdernes indsats for at ’skabe bæredygtige resultater og bidrage til, at Grundfos bliver en stadig mere bæredygtig virksomhed’, som det hedder.
Vælg de rigtige SDG’er
I den forbindelse har Grundfos taget en strategisk beslutning, der i første omgang kan lyde lidt kontraproduktiv.
”Vi har ikke længere nogen CSR-afdeling; alle vores 18.000 ansatte skal arbejde med ansvarlighed. I vores optik står verden på en brændende platform, og når det gælder SDG’erne, så bør virksomheder vælge de mål, hvor de kan gøre en reel forskel, uden at de nødvendigvis skal løbe med de største risici”, sagde Mads Nipper.
For Grundfos er det især udviklingsmål nr. 6 og 13, der er aktuelle. De handler om Rent vand & Sanitet hhv. Klimatiltag, og her kommer Bjerringbrovirksomhedens kerneprodukt i spil.
”Vores løsninger har et stort potentiale på disse områder. Hvis alle verdens vandsystemer havde det rigtige tryk, kunne der ifølge vores beregninger globalt spares 2,3 mia. m3 vand. Det siger sig selv, at det ville være en enorm gevinst for en helt masse mennesker, og derfor er det her, vi fokuserer på at kunne gøre en positiv forskel”, sagde han.
Giv mere end kun et produkt
På den måde understregede han også en af sine egne pointer om, hvad bæredygtighed og ansvarlighed egentlig er, set i et mere holistisk perspektiv. Igen handler det om at kreere noget mere end ’kun’ finansiel værdi for det omkringliggende samfund.
”Verden er på mange måder præget af trends som digitalisering og bæredygtighed, men også af en accelereret uforudsigelighed. Derfor må man som virksomhed spørge sig selv: ’hvad ville verden miste, hvis mit firma ikke fandtes længere?’ Her skal svaret gerne være noget mere end blot et enkeltstående produkt”, sagde Mads Nipper.
Læs også: Rapport: Cirkulær økonomi kan spare 11 procent af verdens vandforbrug - mindst
Afslutningsvis lagde han i øvrigt vægt på, at heller ikke Grundfos ”kan gøre det alene”, men at man i lighed med fx Carlsberg i høj grad søger at etablere partnerskaber med andre virksomheder og institutioner, for på den måde at kunne løfte i flok.