Hydrogen i den tunge trafik

I USA er en prototype på en hydrogendrevet lastbil blevet offentliggjort, og i London er dobbeltdækkerbusser med samme teknologi klar til byens gader. Miljøgevinsterne står nærmest i kø.

Nikola One blev præsenteret for mere end 600 brancherepræsentanter, samarbejdspartnere, kunder og pressefolk i torsdags. Foto: Nikola Motor Company.

05.12.2016

CSR.dk

Lidt vand og noget overskudsvarme, der ofte kan anvendes inde i vognen. Det er den eneste udstødning, der kommer ud af de hydrogendrevne køretøjer, der er undervejs til den tunge trafik i både USA og Storbritannien. Og så er motorstøj stort set en saga blot.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

Ved en event i sit hovedkvarter i Salt Lake City løftede fabrikanten Nikola Motor Company (NMC) i torsdags sløret for sin prototype på lastbilen Nikola One, hvis fremdrift vil blive leveret af fire fuldt elektriske motorer, der får deres strøm fra en brintbaseret brændselscelle.

Dermed er verdens første big rig-lastbil med en komplet fossilfri drivline kommet endnu et skridt tættere på virkeligheden. Og med en lovet rækkevidde på mellem 800 og 1200 miles (op til næsten 2000 km) afhængig af last og terræn, så er det en vogn med ikke alene masser af fordele for miljøet, men også praktiske gevinster med tanke på en af elbilens (fortsatte) udfordringer, i form af netop rækkevidden.

For at understøtte udbredelsen af Nikola One, planlægger NMC selv at etablere et netværk af brinttankstationer i USA og Canada, i alt 364 af slagsen. Her vil man have 5-10 hydrogenpumper og en optankning vil tage 10-15 minutter fra tom.

Prisen er en anden af elbilens udfordringer, men det har NMC taget forskud på ved simpelthen kun (indtil videre) at tilbyde Nikola One og den mindre Nikola Two gennem leasingprogrammer. Herigennem lejer man sin lastbil i syv år eller 1 mio. miles, hvad end der kommer først, og herefter kan man uden beregning udskifte til en ny model. Leasingprisen for en Nikola One ligger på mellem 5000 og 7000 dollars (ca. 35-50.000 kr.) om måneden og inkluderer ubegrænset brintoptankning, kørsel, garanti og planlagt vedligehold.

Etableringen af brinttankstationerne vil starte i begyndelsen af 2018 og dermed skulle netværket være klar, når Nikola One efter planen er klar til kørsel i 2020.

Brintbusser i byerne
I Europa har man i Englands hovedstad London allerede sagt hello til byens (og verdens) første dobbeltdækkerbus med brintbrændselsceller som kraftkilde. Den blev afsløret i onsdags af byens borgmester, Safiq Khan, der samtidig forpligtede byen til at udfase køb af nye dieselbusser fra 2018.

I takt med at Londons gamle, mest forurenende busser bliver taget ud af drift, skal de erstattes med nye, og her er ultralav eller nul emission nu for alvor i sigtekornet. Det gælder allerede nu for alle enkeltdækkere og fra 2018 altså også de kendte toetagers.

Samme dag som brintbussen blev afsløret udsendte borgmesteren også en luftforureningsadvarsel gældende for 2.500 busstoppesteder og samtlige 270 Tube-stationer på tværs af den engelske hovedstad, og dermed understregede han samtidig sundhedsaspektet i hydrogensatsningen i byen, hvor det estimeres, at omkring 9.400 mennesker årligt dør for tidligt på grund af netop luftforurening.

Ved onsdagens event pegede Khan på det udvalg af andre storbyer i verden, der er i gang med at udfase køb af dieselbusser. Listen omfatter bl.a. New York, San Francisco, Amsterdam og København, og den danske hovedstad var da også repræsenteret på Londons rådhus, hvor overborgmester Frank Jensen anerkendte den britiske indsats.

”I København vil alle nye busser være baseret på nuludledning- og lavstøjsteknologi fra 2019. Jeg er tilfreds med at London og København slår sig sammen omkring den vigtige opgave det er at reducere luftforurening, støj og klimaforandringer ved at forpligte sig til at rulle nuludledningsbusser ud i vores byer”, sagde han.

Læs også: Ny London-borgmester vil være byens grønneste nogensinde

London har forpligtet sig til at købe omkring 300 nuludledningsbusser frem mod 2020. I forvejen har byen 51 batteridrevne busser i drift og i alt 79 nuludledningsbusser på gaderne fordelt på tre ruter.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus