Ikea-bamser sender børn i skole

Små to måneders kampagne hos Ikea i Danmark indbragte i efteråret Unicef og Red Barnet over 800.000 kroner til at sikre skolegang for verdens fattigste børn.

Tusindvis af solgte tøjdyr og eventyrbøger har resulteret i en stor donation til verdens fattigste børn. Foto: Ikea Danmark.

15.01.2016

CSR.dk

111.000 tøjdyr og eventyrbøger. Det var det håndgribelige resultat at knap to måneders kampagne i de fem danske Ikeabutikker, og med den svenske møbelgigants løfte om at donere 1 euro pr. solgt bamse og bog var det ensbetydende med 835.000 kroner til Unicef og Red Barnet.

Læs også: IKEA i Danmark går fra udgift til indtægt på affald

De to NGO’er vil primært bruge donationen til at sikre skolegang for verdens fattigste børn, fortrinsvis i Afrika og Asien, samt til sikring af børnenes rettigheder på skolerne såvel som i lokalsamfundet, uddannelse af lærere og til undervisningsmaterialer.

Ud over den finansielle donation via IKEA Foundation havde møbelkædens danske kunder igen i år mulighed for at videredonere tøjdyr og børnebøger til lokale formål igennem ”Give twice”, hvor de kunne indlevere de købte bamser og bøger ved varehusenes udgange, og dermed både hjælpe globalt og støtte lokalt. Det betyder, at over 5.000 bamser er blevet sendt videre til udsatte børn i de fem varehuses lokalområder i samarbejde med Børnenes Kontor, Red Barnet og Børnehjælpsdagen.

Hos Ikea er direktør Dennis Balslev både glad og taknemmelig for kundernes støtte til projektet.

”Vi vil gerne skabe en bedre hverdag for de dårligst stillede børn i verden – og skolegang er fuldstændig essentiel, hvis vi vil give børnene de bedste muligheder og sikre langsigtede positive forandringer. Vi er enormt stolte over, at vores kunder vil tage del i den vision og har bidraget til at gøre en forskel igennem kampagnen. Derfor sender vi en varm tak til vores kunder, der både har været med til at sende børn over hele kloden i skole og givet udsatte børn herhjemme et lyspunkt i hverdagen med de tøjdyr, der er doneret til lokal velgørenhed”, siger han i en pressemeddelelse.

12 millioner børn i skole
På verdensplan blev der i kampagneperioden fra 8. november til 2. januar solgt 11,1 millioner tøjdyr og eventyrbøger, hvilket gav en samlet donation på €11,1 mio. (knap 83 mio. kr.). Siden kampagnen startede i 2003 har den i alt indsamlet €88 mio. (godt 657 mio. kr.) til Unicefs og Red Barnets arbejde med at forbedre uddannelses- og levevilkårene for udsatte og marginaliserede børn i 46 lande, hvor mere end 12 millioner børn har fået adgang til uddannelse eller forbedrede uddannelsesvilkår.

Hos samarbejdspartnerne i Unicef og Red Barnet er man naturligt nok glade for det store bidrag.

”Uddannelse er hele fundamentet for udvikling. Så vi er meget begejstrede over, at Ikeas kunder og medarbejdere igen i år har bakket så flot op om tøjdyrskampagnen. For det betyder, at vi kan hjælpe endnu flere sårbare og udsatte børn med at få en uddannelse og skabe en bedre fremtid for sig selv”, siger generalsekretær i Unicef Danmark, Steen M. Andersen.

Læs også: Årets vigtigste flyvning

”Ikeas kunder har igen i år været med til at sikre et rigtig flot resultat og hjælpe de dårligst stillede børn til en bedre fremtid. Med årets donation kan Red Barnet støtte uddannelse af børn i verdens fattigste områder, træne lærere i en inddragende og ikke-voldelig undervisning og sikre, at børn fra etniske minoriteter i Asien og Europa bliver undervist på deres eget sprog”, siger generalsekretær i Red Barnet Danmark, Jonas Keiding Lindholm.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus