21.06.2017  |  Klima, miljø og energi

Ikea går ind i kampen mod madspild

Med det nye initiativ Food is Precious vil Ikea inden 2020 reducere madspild med 50 procent i alle kædens varehuse. På blot fem måneder er det lykkes koncernen at reducere sit madspild med 30 procent.

Hos Ikea har man store ambitioner for varehusenes madspild. Således har koncernen sat sig et mål om, at man ved udgangen af 2020 vil have reduceret madspildet i kædens varehuse med 50 procent.

Derfor har man implementeret en smart scale-løsning i varehusene, så Ikea-medarbejdere i fremtiden kan indtænke nye måder, hvorpå de kan reducere madspild.

Læs også: Madspild på klimadagsordenen

Ved hjælp af en touchskærm, der er forbundet med et system, der bærer affaldsbeholderen og måler mængden af madaffald, kan indsamlede data identificere måder, så medarbejderen bedst muligt kan reducere madspild i det enkelte varehus.

Reducering af 341.000 kilo CO2
I maj måned havde 84 butikker, svarende til omkring 20 procent af alle Ikeas varehuse, implementeret madspildssystemet, der indtil videre har resulteret i en reduktion af 79.200 kilo madaffald – det svarer til cirka 341.000 kilo CO2.

Den nye madspildsløsning startede i december 2016 og har siden da vist sig at være en succes. Således har 70 procent af Ikeas medarbejdere fortalt, at de er glade for det nye initiativ, og 50 procent har valgt at tage initiativet med sig hjem:

”Det er meget opmuntrende at se de første resultater af vores nye initiativ Food is Precious. Takket være engagerede medarbejdere og vores nye scale-løsning har vi opnået en reducering af vores madspild på 30 procent. Med vores nye initiativ håber jeg, at vi kan inspirere andre til at tænke mad som en værdifuld ressource”, siger Michael La Cour, der er adm. direktør for IKEA Food Services AB.

Læs også: Ikea klar med køkkenlåger af genbrugsplast- og træ

For nylig blev han udnævnt til nyt medlem af the Champions 12.3 coalition – et partnerskab mellem ledere fra regeringer, virksomheder, internationale organisationer, forskningsinstitutter og det civile samfund, der er dedikeret til at fremskynde processen mod at nå målene for Sustainable Development Goals (SDG) Target 12.3 for madspild.

Medlemmer skal motivere og demonstrere
Ifølge Liz Goodwin, der er direktør for Food Loss and Waste hos World Resources Institute, er det medlemmernes opgave at påvirke fødevareforsyningen ved at motivere og demonstrere, at det både er muligt og nødvendigt at reducere madspild:

”Vi er alle sammen nødt til at forene os i kampen mod madspild. Kun ved at samarbejde på tværs af virksomheder, regeringer og borgere kan vi tage fat på et meget centralt spørgsmål i vores generation”, siger hun.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere