03.01.2018  |  Supply chain

Mange medarbejdere fik en helt speciel julegave

Indhold fra partner Hvad er dette?

Omkring 2000 medarbejdere fik en særlig julegave fra deres arbejdsgivere. De fik nemlig ’Afrikakurven’, hvor gourmetkaffen, den økologiske vin og chokoladen skaber arbejde til udsatte mennesker i Afrika.

Det var ikke nok, at firmajulegaven sidste år skulle smage godt. Den skulle også gøre godt. Fem sociale iværksættere står bag ’Afrikakurven’, der har til formål at kombinere firmajulegaven med samfundsansvar.

”Vi har sammensat en gave, der ikke bare smager godt. Den gør også en stor forskel for mange udsatte mennesker i Afrika”, fortæller Rune Sandholt, der er én af de sociale iværksættere, som står bag ’Afrikakurven’.

Selve kurven er lavet af enlige mødre i Ghana, mens gourmetkaffen, den økologiske vin og chokoladen skaber jobs til udsatte mennesker i Kenya, Etiopien og Sydafrika. Derudover bidrager virksomhederne også til drikkevandsprojekter og skoleprojekter, når de giver medarbejderne ’Afrikakurven’.

Stor opbakning fra virksomhederne

’Afrikakurven’ er et nyt gavekoncept, så Rune Sandholt og de andre sociale iværksættere har været spændt på at se, hvordan virksomhederne ville tage i mod det.

”Vi har oplevet rigtig stor interesse, og vi er glade for, at 16 virksomheder valgte at give omkring 2000 medarbejdere ’Afrikakurven’ til jul. I løbet af december måned satte flere af virksomhederne fokus på, hvordan årets julegave gør en konkret forskel for mange udsatte mennesker i Afrika – det har været med til at styrke engagementet blandt medarbejderne”, fortæller Rune Sandholt.

Solar Danmark, BC Hospitality Group, Plesner, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor, SIF Gruppen, Vicuras, A-2, Ferring Pharmaceuticals og Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern er nogle af de virksomheder, der valgte at give medarbejderne ’Afrikakurven’ i julegave. Og det var der særligt én grund til: 

”Vi vil gerne tage et socialt ansvar. Samtidig vil vi også give medarbejderne en god gave som tak for årets store indsats. Gennem dette initiativ kan vi nu gøre begge dele”, fortæller Stefan Nielsen, HR-direktør i Ferring Pharmaceuticals.

Bag om Afrikakurven

Selve kurven fra ’Hammershus Fairtrade’ er lavet af enlige mødre i Ghana. Gourmet-kaffen fra ’NGUVU’ er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Gourmet-kaffen fra ’Impact Roasters’ er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Chokoladen fra ’Social Foodies’ skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra ’Vin med Hjerte’ støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter. 

Læs mere på www.afrikakurven.dk eller kontakt Rune Sandholt på rs@nguvu.dk, hvis du ønsker at høre mere om det samfundsansvarlige gavekoncept.

Mere fra NGUVU

NGUVU

http://nguvu.dk/

Om NGUVU NGUVU betyder ”styrke” på Swahili. Ideen bag NGUVU er nemlig at hjælpe udsatte kvinder i Kenya, så de bliver stærke nok til at skabe et bedre liv for dem selv og deres børn. Vi tror på, at vi kan gøre størst forskel for de udsatte kvinder ved at sikre dem et fast job, ordentlige arbejdsforhold og faglig udvikling. Det er nøglen til at skabe en positiv…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere