Marketing – nu med god karma

Dårlig karma skaber problemer på stribe i alle lag af samfundet. Derfor bør alle virksomheder stræbe efter det modsatte i deres marketing og forretning, fortalte thailandsk ekspert til Sustainable Brands-konferencen.

Nui Sirikul på scenen ved Sustainable Brands-konferencen i København. Foto: Anders Kampmann.

27.09.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Det handler om konsekvenser af det, man gør. Både over for samfundet, sine medmennesker, miljøet osv. Negative handlinger, reaktioner og metoder har negative konsekvenser, der spreder sig som ringe i vandet og påvirker omgivelserne i en lige så negativ retning. Men det modsatte er heldigvis også tilfældet.

Læs også: Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen

Den samlende term for disse kredsløb er karma, og selvom det er ord, der ikke er ukendt i vesten, så er det ikke et begreb, der figurerer i specielt høj grad i forretningssammenhæng i eksempelvis Europa.

Netop derfor var oplægget fra den Bangkok-baserede brandstrateg Nui Sirikul et anderledes indslag på dagsordenen på Sustainable Brands-konferencen, der i disse dage bliver afviklet på Radisson Blue-hotellet i København.

Vejen til bæredygtighed for virksomheder går i Nui Sirikuls optik gennem et fokus på en filosofi omkring økonomisk tilstrækkelighed. Kort fortalt går den ud på, at ansvarlige selskaber bør arbejde i retning af en tilstand modsat den aktuelle status i verden, hvor ”alt for mange har alt for lidt, og resten ikke kan få nok”, som hun beskrev det.

Ikke mere, men værdi
I stedet skal sigtet være på et stadie, hvor alle har nok. Og der bør virksomhederne tænke ind i deres forretningsmodeller.

”Moderne marketing drejer sig nærmest kun om ét ord: mere. Når vi hele skaber mere og mere, skaber vi samtidig et stærkere og stærkere grundlag for grådighed blandt mennesker. Folk vil have mere og mere, og når de ikke kan få det, starter de negative følger. Grådighed fører derfor til utilfredshed, vrede, uvidenhed og generelt dårlig opførsel. Derfor skal marketing fokusere på at dele, hvilket kan føre til venlighed, tilfredsstillelse og ordentlig opførsel”, sagde Nui Sirikul.

På den baggrund handler ”karma marketing” om at skabe et ansvarligt og opmærksomt forbrugsmønster hos mennesker verden over. Og ifølge Nui Sirikul bør alle starte med sig selv.

Læs også: Hør om fremtidens branding hos Sustainable Brands

”Se indad. Sørg for at du selv har nok, og før det så videre til andre. Og vær moderat. Ikke nødvendigvis beskeden, men moderat i dit behov, så vil der være nok til alle. Derfor bør det sande formål for et brand være ikke at give mere, men at give værdi”, sluttede hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus