Ny aftale skal få gang i elbilsalget, men møder kritik
En aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre skal fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af den højere registreringsafgift på bl.a. elbiler. Parterne bag er glade, men der er kritik fra andre sider.
Som tidligere omtalt her på CSR.dk, så er elbilsalget i Danmark gået fuldstændig i stå i 2017, i takt med at registreringsafgiften er steget som følge af det godt 1½ år gamle Venstre-ledede udspil på området. Det har medført hård kritik fra flere sider, og det søger det store regeringsparti nu at råde bod på.
Læs også: Bilgiganter planlægger ladenetværk til elbiler i Europa
V-LA-K-regeringen er således blevet enige med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om en ny aftale, der skal ”fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af en højere registreringsafgift på el- og brændselscellebiler.”
Konkret betyder aftalen, at indfasningen af de almindelige afgifter udskydes, indtil der er nyregistreret 5.000 elbiler, opgjort fra 1. januar 2016 – dog senest frem til udgangen af 2018. Herefter genoptages den tidligere aftalte trinvise indfasning, frem til at elbilerne fuldt indfaset i registreringsafgiften i 2022.
Fra regeringens side har man anerkendt det svigtende salg, herunder sin egen politiks rolle i sagen, og med aftalen her, håber man at få kickstartet markedet.
”Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget. Derfor er det glædeligt, at vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget”, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V).
Både glæde og hårde ord
Hos landets største interesseorganisation på området, Dansk Elbil Alliance, hilser man det nye tiltag velkommen. Samtidig efterlyser man mere langsigtet tænkning omkring hele skattesiden af sagen.
”Det er meget positivt, at partierne sammen sørger for at sætte lidt mere fart på det haltende elbilsalg. Det gavner ikke kun elbilsalget, men også klimaet og luften i byerne. Der er behov for en langsigtet reform af bilbeskatningen, så vi beskatter bilernes forurening og ikke deres værdi, så vi får en grønnere bilpark”, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.
Fra en af aftalens parter, Socialdemokratiet, udtrykker skatteordfører Jesper Petersen tilfredshed på Twitter, om end han i samme åndedrag påpeger, at man gerne var gået videre.
Mere skarp i sin kritik af strategien er SF's skatteordfører, Lisbeth Bech Poulsen, der kalder aftalen uambitiøs med henvisning til salget af konventionelle personbiler, som fortsat vil være langt større.
Læs også: Stigende opbakning til offensiv klimapolitik
Ud over udskydelsen af afgiftsindfasningen indebærer den justerede elbilaftale også blandt andet et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh for elbiler og opladningshybridbiler. Det forhøjede fradrag skal ifølge aftaleparterne fremme salget af især små og mellemstore elbiler.
Endelig er partierne også enige om at videreføre særreglen om lav afgift på el til opladning af elbusser frem til 2024.
-AK