Elbilens fremtid fortsat usikker i Danmark

Salget af elbiler i Danmark er gået totalt i stå, men trods luft i budgettet vil regeringen ikke fastfryse eller sænke afgiften, hvilket ærgrer Dansk Elbil Alliance. I Norge er den danske model blevet et skræmmeeksempel.

Der er flere spørgsmålstegn ved elbilens fremtid i Danmark. Brancheorganisationer og opposition kræver handling, mens regeringen vil afvente udviklingen..

17.02.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Fem stk. Så mange elbiler blev der solgt i Danmark i januar 2017, ifølge friske tal fra De Danske Bilimportører og Dansk Elbil Alliance. Og det er til trods for, at personbilsalget både i hele 2016 og den spæde start på 2017 går historisk godt.

Læs også: Hydrogen i den tunge trafik

På den baggrund råber adskillige politikere nu vagt i gevær og kalder på handling fra regeringen. Årsagen til det svigtende salg skal nemlig findes i den stigende prislap på elbiler, som er en konsekvens af den aftale, den daværende Venstre-regering indgik i efteråret 2015 om at normalisere registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler.

”Det er en helt uholdbar situation. Elbil-markedet i Danmark er lagt på dybfrost, og der sker ingenting”, siger De Radikales skatteordfører, Martin Lidegaard, til DR.

Som følge af aftalen er registreringsafgiften pr. 1. januar 2017 steget til 40 procent, og det har altså haft sine konsekvenser i forhold til salget af elbiler. Men allerede sidste år, hvor afgiften blev sat op til 20 procent, gik det udover salgstallene. I alt blev der således solgt omkring 1.300 elbiler i hele 2016 (mod 4.500 i 2015), noget mindre end de 1.800 stk. (inkl. brændselscellebiler), regeringen regnede med.

På den baggrund kræver både Radikale Venstre og Socialdemokratiet at aftalen bliver taget op til revision, da forudsætningerne har ændret sig.

”Jeg synes, det er helt tydeligt, at man er langt fra det, der var Skatteministeriets forudsætning, da vi lavede aftalen - og det var ikke den besked, vi aftalepartier fik. Og derfor må vi have aktiveret den formulering i aftalen, der fastslår, at vi kan justere i aftalen, hvis der ikke bliver solgt det antal biler, som der blev forudsagt”, siger Jesper Petersen (S), til DR.

Regeringen vil afvente udviklingen
Selvom der også i den brede befolkning er stemning for at fjerne afgiften på elbiler, så er der fra regeringens side imidlertid forholdsvis begrænset opbakning til den socialdemokratiske udmelding. Det er der både økonomiske og tidsmæssige årsager til.

”Jeg vil godt understrege, at jeg ikke har en milliard til at forbedre vilkårene for elbiler. Nu er vi kun gået ind i februar måned. Vi skal se på tallet over en længere periode. Og årsagen til, at der ikke blev solgt ret mange i januar, kunne jo være de politikere, der går og snakker om, at nu skal vilkårene forbedres. Og så er der jo ingen, der vil købe lige nu”, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), og bliver bakket op af sin ellers optimistiske kollega og partifælle i Energi- og klimaministeriet, Lars Christian Lilleholt.

”Løsningen her er ikke at give nye tilskud – i hvert fald ikke på den korte bane. Vi bliver nødt til at afvente, at der sker noget teknologiudvikling, og at priserne bliver noget lavere på elbiler”, siger han til Information.

Læs også: Danmark sakker bagud på elbiler

Den indstilling ærgrer man sig over hos Dansk Elbil Alliance (DEA), hvor man med udgangspunkt i det svigtende salg af elbiler har beregnet, at der er 68 millioner kroner fra aftalen, som ikke blev brugt i 2016

”Med afgiftsaftalen var der lagt et måltal ind for salget af elbiler for netop at understøtte elbilmarkedet. Vi er langt fra målet, og den udfordring har regeringen tilsyneladende endnu ikke noget bud på, hvordan vi løser, på trods af at der er penge i aftalen til at lette elbilafgifterne. Det er brandærgerligt”, siger branchechef i DEA, Lærke Flader.

At elbilens skæbne i Danmark – og efter Donald Trumps indtog i Det Hvide Hus også på verdensplan – er usikker, er også gået op for flere forskellige aktører i udlandet. I starten af januar kunne Ingeniøren eksempelvis berette, at Opels Ampera-e fra årsskiftet er blevet sat til salg i Norge (pris: ca. 240.000 danske kroner og på papiret en rækkevidde på 500 km per opladning), hvor over 3.700 nordmænd allerede har bestilt bilen. Danmark er derimod ikke er inde i overvejelserne pt.

Det skyldes, ifølge Group Vice President Sales & Aftersales hos Opel, Peter Christian Küspert, at man har valgt de første lande efter, om de har vist ambitioner til at gå foran på elbil-området. De næste lande på listen er Tyskland, Holland, Frankrig og Schweiz.

Norsk Elbilforening markerede de 100.000 elbiler på landets veje ved en event foran Munchmuseet i Oslo i december 2016. Nissan Leaf udgør omkring en fjerdedel af de elektriske biler. Foto: Ståle Frydenlund/elbil.no.

Norge i førersædet
Netop Norge er blevet lidt af et foregangsland, når det kommer til rammevilkår og opbakning til elbiler, hvilket har gjort vores fjeldrige nabo mod nord til en verdensleder på området. Ifølge Norsk Elbilforening rundede man i december ’16 100.000 elbiler i Norge (plus ca. 25.000 hybrider), og sammenlagt udgør de nu tre procent af markedet.

I januar i år satte man ny rekord, da 37 procent af nysalget var elbiler, og forsætter udviklingen regner man med, at den norske bilpark kan være udslipsfri allerede i 2025. På mellemdistancen har man et mål om 400.000 elbiler på vejene i 2020.

De lokale og regionale forskelle står i kø for de norske elbilejere. Gratis adgang til betalingsveje, gratis parkering, gratis brug af en lang række færger, lavere vejskat og adgang til busbaner i byerne. Men det er de store politiske linjer, der gør forskellen, fortalte generalsekretær for Norsk Elbilforening, Christina Bu, da hun i november sidste år gæstede Dansk Elbil Alliances årsmøde.

Elbiler i Norge er således fritaget for både skat og moms (i hvert fald indtil 2020), og derudover satser man stort på opbygningen af et fintmasket net af hurtigladere over hele landet. Det burde Danmark også gøre, mener hun.

Generalsekretær for Norsk Elbilforening, Christina Bu, har over 40.000 medlemmer i sin organisation. Til sammenligning er der ca. 350 medlemmer i Dansk Elbil Alliance. Foto: elbil.no.

”Selvfølgelig er der noget usikkerhed omkring opladning og rækkevidde, der skal overvindes, men det er et spørgsmål om politisk vilje. Det har vi udvist, og derfor er Norge blevet en test bed på det her område, hvor vi er 5-10 år foran resten af verden. Og Danmark har de samme instrumenter, men har alligevel gjort det modsatte og er i vores øjne blevet til et skræmmeeksempel på, hvordan man ikke skal gøre”, sagde Christina Bu.

Med henvisning til digitalkameraets indtog på verdensmarkedet, der mere eller mindre tog livet af den nu tidligere storaktør Kodak, pegede hun videre på, at bilmarkedet i hendes øje også vil blive ’kodakket’, hvor ikke kun elbiler, men også autonomi (selvom udsigten måske er relativt lang) og delebiler vil vende op og ned på, hvordan hele personbilsektoren fungerer i dag.

Læs også: Bilgiganter planlægger ladenetværk til elbiler i Europa

At dømme ud fra en nylig debat i Folketinget mellem Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), så er der ikke umiddelbart udsigt til, at regeringen vil ændre standpunkt i forhold til indfasningen af registreringsafgiften på elbiler i Danmark. Derimod vil man afvente den teknologiske udvikling på bl.a. batteriområdet, hvor ministeren peger på eksempelvis Teslas gigafabrik som en faktor, der formentlig vil få batteripriserne til at falde.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø