Elbilens fremtid fortsat usikker i Danmark
Salget af elbiler i Danmark er gået totalt i stå, men trods luft i budgettet vil regeringen ikke fastfryse eller sænke afgiften, hvilket ærgrer Dansk Elbil Alliance. I Norge er den danske model blevet et skræmmeeksempel.
Fem stk. Så mange elbiler blev der solgt i Danmark i januar 2017, ifølge friske tal fra De Danske Bilimportører og Dansk Elbil Alliance. Og det er til trods for, at personbilsalget både i hele 2016 og den spæde start på 2017 går historisk godt.
Læs også: Hydrogen i den tunge trafik
På den baggrund råber adskillige politikere nu vagt i gevær og kalder på handling fra regeringen. Årsagen til det svigtende salg skal nemlig findes i den stigende prislap på elbiler, som er en konsekvens af den aftale, den daværende Venstre-regering indgik i efteråret 2015 om at normalisere registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler.
”Det er en helt uholdbar situation. Elbil-markedet i Danmark er lagt på dybfrost, og der sker ingenting”, siger De Radikales skatteordfører, Martin Lidegaard, til DR.
Som følge af aftalen er registreringsafgiften pr. 1. januar 2017 steget til 40 procent, og det har altså haft sine konsekvenser i forhold til salget af elbiler. Men allerede sidste år, hvor afgiften blev sat op til 20 procent, gik det udover salgstallene. I alt blev der således solgt omkring 1.300 elbiler i hele 2016 (mod 4.500 i 2015), noget mindre end de 1.800 stk. (inkl. brændselscellebiler), regeringen regnede med.
På den baggrund kræver både Radikale Venstre og Socialdemokratiet at aftalen bliver taget op til revision, da forudsætningerne har ændret sig.
”Jeg synes, det er helt tydeligt, at man er langt fra det, der var Skatteministeriets forudsætning, da vi lavede aftalen - og det var ikke den besked, vi aftalepartier fik. Og derfor må vi have aktiveret den formulering i aftalen, der fastslår, at vi kan justere i aftalen, hvis der ikke bliver solgt det antal biler, som der blev forudsagt”, siger Jesper Petersen (S), til DR.
Regeringen vil afvente udviklingen
Selvom der også i den brede befolkning er stemning for at fjerne afgiften på elbiler, så er der fra regeringens side imidlertid forholdsvis begrænset opbakning til den socialdemokratiske udmelding. Det er der både økonomiske og tidsmæssige årsager til.
”Jeg vil godt understrege, at jeg ikke har en milliard til at forbedre vilkårene for elbiler. Nu er vi kun gået ind i februar måned. Vi skal se på tallet over en længere periode. Og årsagen til, at der ikke blev solgt ret mange i januar, kunne jo være de politikere, der går og snakker om, at nu skal vilkårene forbedres. Og så er der jo ingen, der vil købe lige nu”, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), og bliver bakket op af sin ellers optimistiske kollega og partifælle i Energi- og klimaministeriet, Lars Christian Lilleholt.
”Løsningen her er ikke at give nye tilskud – i hvert fald ikke på den korte bane. Vi bliver nødt til at afvente, at der sker noget teknologiudvikling, og at priserne bliver noget lavere på elbiler”, siger han til Information.
Læs også: Danmark sakker bagud på elbiler
Den indstilling ærgrer man sig over hos Dansk Elbil Alliance (DEA), hvor man med udgangspunkt i det svigtende salg af elbiler har beregnet, at der er 68 millioner kroner fra aftalen, som ikke blev brugt i 2016
”Med afgiftsaftalen var der lagt et måltal ind for salget af elbiler for netop at understøtte elbilmarkedet. Vi er langt fra målet, og den udfordring har regeringen tilsyneladende endnu ikke noget bud på, hvordan vi løser, på trods af at der er penge i aftalen til at lette elbilafgifterne. Det er brandærgerligt”, siger branchechef i DEA, Lærke Flader.
At elbilens skæbne i Danmark – og efter Donald Trumps indtog i Det Hvide Hus også på verdensplan – er usikker, er også gået op for flere forskellige aktører i udlandet. I starten af januar kunne Ingeniøren eksempelvis berette, at Opels Ampera-e fra årsskiftet er blevet sat til salg i Norge (pris: ca. 240.000 danske kroner og på papiret en rækkevidde på 500 km per opladning), hvor over 3.700 nordmænd allerede har bestilt bilen. Danmark er derimod ikke er inde i overvejelserne pt.
Det skyldes, ifølge Group Vice President Sales & Aftersales hos Opel, Peter Christian Küspert, at man har valgt de første lande efter, om de har vist ambitioner til at gå foran på elbil-området. De næste lande på listen er Tyskland, Holland, Frankrig og Schweiz.
Norge i førersædet
Netop Norge er blevet lidt af et foregangsland, når det kommer til rammevilkår og opbakning til elbiler, hvilket har gjort vores fjeldrige nabo mod nord til en verdensleder på området. Ifølge Norsk Elbilforening rundede man i december ’16 100.000 elbiler i Norge (plus ca. 25.000 hybrider), og sammenlagt udgør de nu tre procent af markedet.
I januar i år satte man ny rekord, da 37 procent af nysalget var elbiler, og forsætter udviklingen regner man med, at den norske bilpark kan være udslipsfri allerede i 2025. På mellemdistancen har man et mål om 400.000 elbiler på vejene i 2020.
De lokale og regionale forskelle står i kø for de norske elbilejere. Gratis adgang til betalingsveje, gratis parkering, gratis brug af en lang række færger, lavere vejskat og adgang til busbaner i byerne. Men det er de store politiske linjer, der gør forskellen, fortalte generalsekretær for Norsk Elbilforening, Christina Bu, da hun i november sidste år gæstede Dansk Elbil Alliances årsmøde.
Elbiler i Norge er således fritaget for både skat og moms (i hvert fald indtil 2020), og derudover satser man stort på opbygningen af et fintmasket net af hurtigladere over hele landet. Det burde Danmark også gøre, mener hun.
”Selvfølgelig er der noget usikkerhed omkring opladning og rækkevidde, der skal overvindes, men det er et spørgsmål om politisk vilje. Det har vi udvist, og derfor er Norge blevet en test bed på det her område, hvor vi er 5-10 år foran resten af verden. Og Danmark har de samme instrumenter, men har alligevel gjort det modsatte og er i vores øjne blevet til et skræmmeeksempel på, hvordan man ikke skal gøre”, sagde Christina Bu.
Med henvisning til digitalkameraets indtog på verdensmarkedet, der mere eller mindre tog livet af den nu tidligere storaktør Kodak, pegede hun videre på, at bilmarkedet i hendes øje også vil blive ’kodakket’, hvor ikke kun elbiler, men også autonomi (selvom udsigten måske er relativt lang) og delebiler vil vende op og ned på, hvordan hele personbilsektoren fungerer i dag.
Læs også: Bilgiganter planlægger ladenetværk til elbiler i Europa
At dømme ud fra en nylig debat i Folketinget mellem Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), så er der ikke umiddelbart udsigt til, at regeringen vil ændre standpunkt i forhold til indfasningen af registreringsafgiften på elbiler i Danmark. Derimod vil man afvente den teknologiske udvikling på bl.a. batteriområdet, hvor ministeren peger på eksempelvis Teslas gigafabrik som en faktor, der formentlig vil få batteripriserne til at falde.