02.08.2018  |  Klima, miljø og energi

Ny ketchup bekæmper madspild ved at anvende uperfekte hedebølge-tomater

De høje temperaturer har resulteret i en markant overproduktion af tomater. Men i stedet for at blive smidt ud indgår tomaterne i en ny madspildsketchup.

Hedebølgen i det meste af Europa er gået hårdt udover landbruget, hvor man har kæmpet med flere uperfekte, overmodne og dårlige afgrøder som følge af den uventede temperaturstigning. Særligt tomatproduktionen er her eksploderet. Og mange ligger derfor inde med alt for mange tomater, der skal smides i skraldespanden.

Men det har et madspildskoncept fundet en løsning på: En madspildsketchup giver de bulede og deforme tomater et nyt liv.

Læs også: Kampen mod madspild fortsætter

”Vi har simpelthen flere tomater end ellers, og derfor har vi sammen med Bilka, Føtex og foreningen Stop Spild Af Mad udviklet madspildsketchuppen, så de mange ekstra tomater, vi har, kommer til gavn”, fortæller Claus Duedal Jakobsen, der er salgschef hos producenten, Alfred Pedersen & Søn.

Madspildsketchuppen er den første af sin slags på dansk jord, og vil også blive produceret uafhængigt af hedebølgen, hvor de uperfekte tomater, som ellers frasorteres, vil blive brugt.

Og både i Føtex og Bilka er man glade for at kunne give kunderne et bæredygtigt alternativ til de ketchup, de er vant til at se på hylderne i det lokale supermarked. Samtidig er det et signal udadtil om, at man ønsker at bakke op om forbrugernes stigende villighed til at bekæmpe madspild.

Læs også: Organisation: Luftfraftindustri bør sætte egne standarder mod madspild

”Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild, og vi forsøger på alle niveauer at bidrage til at mindske spild og sikre endnu bedre brug af fødevarer, som sagtens kan komme til gavn på andre måder. Det gør vi i vores butikker, men vi er også glade for, at der er dygtige og initiativrige producenter, som i den grad er klar med stærke tiltag, der bekæmper madspild”, fortæller Jonas Schrøder, der er ansvarlighedsdirektør i Salling Group, som står bag Føtex og Bilka.

Foruden at udnytte en større andel af tomaterne, så går 25 øre fra hver solgte flaske ketchup til foreningen Stop Spild Af Mad, der arbejder for at gøre danskere mere bevidste om, hvordan de reducerer madspild.

”Mad skal ikke gå til spilde, og tomater, som er i overskud eller ikke lever op til krav om ensartethed, udseende og størrelse, kan sagtens bruges i andre sammenhænge. Smagen er den samme, og ketchuppen er et godt eksempel på hvordan vi udnytter ressourcerne bedst muligt. Derfor fortjener initiativet stor ros”, fortæller Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad.

- EST

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere