10.11.2017  |  Klima, miljø og energi

Ny rapport guider turismebranchen til at blive mere cirkulær

Der hvor virksomheder for alvor kan gøre en forskel, er inden for den cirkulære økonomi. Det mener folkene bag innovationsprojektet Cirtoinno, der nu vil have turismebranchen med på den cirkulære vogn.

Vi kender alle til den traditionelle, lineære økonomi – den, hvor vi producerer, forbruger og smider ud, tærer på jordens knappe naturressourcer og efterlader affald i uhyggelige mængder.

Læs også: Ny portal skal hjælpe virksomheder i gang med cirkulær økonomi

Så er der den bæredygtige økonomi, hvor målet er at udnytte de knappe ressourcer langt mere effektivt og opnå ’grøn vækst’ gennem ressourcebesparende teknologier i enkeltstående led fra produktion til forbrug.

Men der, hvor vi imidlertid for alvor kan gøre en forskel, er inden for den cirkulære økonomi, hvor intet går til spilde, og alt skal gentænkes som en ressource, der kan bruges et andet sted, mener folkene bag EU-projektet Cirtoinno.

Den cirkulære økonomi har blandt andet vundet indpas inden for industri, fødevareproduktion samt bygge- og anlægsbranchen. Men nu sigter Cirtoinno-projektet mod at klæde turismebranchen godt på til også at tage den cirkulære økonomi til sig.

Gennem nye forretningsmodeller og cirkulære løsninger kan turismeaktører nemlig øge deres innovationsevne og samtidig være en del af omstillingen mod et cirkulært samfund.

Ny rapport ligger klar
For at få turismebranchen med på den cirkulære vogn har Center for Regional- og Turismeforskning i regi af EU-projektet Cirtoinno, nu udarbejdet en rapport, hvor turismeaktørerne kan få aktuel viden om cirkulær økonomi målrettet turismebranchen.

En branche, hvis ressourceforbrug er en paradoksal størrelse, idet den på den ene side er kendt for ikke at være bæredygtig, for eksempel i forhold til udledning af CO2 i forbindelse med flyvning, ligesom mange turister kaster hverdagens mådehold overbord og under sig selv den luksus at forbruge mere under ferien.

På den anden side ligger der i turismens gæstfrihed og servicekoncept, at gæsterne er afhængige af værten på en lang række basale områder – primært mad og overnatning.

Derfor mener folkene bag Cirtoinno-projektet, at turismebranchen har potentiale for at tilbyde gæsterne bæredygtige ophold, der introducerer cirkulære løsningsmodeller baseret på nye teknologier og nye forretningsmodeller.

Små og mellemstore turismevirksomheder kan også være med
De små og mellemstore turismevirksomheder kan have svært ved at konkurrere med de store hotelkæder, der ved hjælp af større kapitaltilgang og innovationskapacitet er de første til at udvikle og udbyde nye cirkulære turismetilbud.

Rapporten viser dog også, at selv små og mellemstore turismevirksomheder, såsom familiedrevne hoteller og restauranter, også kan være med i udviklingen af cirkulære forretningsformer gennem partnerskaber med andre aktører.

Læs også: Cirkulært byggeri involverer hele forsyningskæden

I rapporten foreslås det blandt andet, at alle virksomheder kan tage del i den cirkulære økonomi ved at sælge overskydende tilberedt mad i hotellets restauration til studerende og andre i nabolaget via en deleplatform, eller ved at indgå forretningsaftaler med vaskerivirksomheder, der arbejder med ’greywater’-teknologi.

Du kan læse mere om rapportens anbefalinger her.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere