Ti myter om at drive forretning med 'formål' som kernebegreb
Konsulentvirksomheden Radley Yeldar har udgivet rapporten ’Reality Check’, der går i dybden med ti myter om at være formålsdrevet.
Begreber som ’målbevidsthed’ og ’formål’ er ikke bare buzzwords, værktøjer i en kommunikationskampagne eller andre ord for CSR. I hvert fald ikke ifølge marketings- og kommunikationsbureauet Radley Yeldar (RY), skriver Sustainable Brands.
Læs også: Ny portal skal hjælpe virksomheder i gang med cirkulær økonomi
RY har for nylig udgivet en undersøgelse, der bygger på kvalitativ research og handler om, hvordan målbevidsthed har haft stor betydning for nogle af verdens store brands, og hvordan begrebets brug har udviklet sig siden bureauet udgav sit Fit for Purpose Index sidste år.
RY tager fat i følgende myter om formål og målbevidsthed
- ’Formål’ er et kortsigtet marketingsdille.
- ’Formål’ er noget du er født med, du kan ikke blive målbevidst.
- ’Formål’ er ikke en del af den adm. direktørs job.
- ’Formål’ er kun for millennials.
- ’Formål’ er en intern engangskampagne.
- ’Formål’ kan ikke måles.
- ’Formål’ er kun for værdige forretninger.
- ’Formål’ overtrumfer profit.
- ’Formål’ er den nye grønvaskning.
- ’Formål’ er bare et andet ord for CSR.
”’Formål’ er langt mere end bare et marketingsværktøj eller et nyt ord for CSR. Vi tror på, at man ved at bruge det aktivt, kan levere konkrete resultater både på kort og lang sigt – og det er netop hvad vores undersøgelse bekræfter”, siger Paulina Lezama, direktør for brand og formål hos RY.
I undersøgelsen, der er udgivet under titlen Fit for Purpose: A Reality Check, har RY interviewet ti virksomheder, der alle rangerer blandt de 30 højeste i indexet. Det gælder blandt andre Deloitte, Philips Lightning og RB – tidligere Reckitt Benckiser. Virksomhederne blev spurgt, hvordan formål og det at være målbevidst har haft indflydelse på deres forretning. Hos detailvirksomheden RB tror man på, at kun virksomheder drevet med et klart formål kan være rigtigt bæredygtige.
”Vores forbrugere, medarbejdere, aktionærer og andre aktører fra civilsamfundet forventer i stigende grad, at vi ikke bare fungerer som en god virksomhed, men også at spille en afgørende rolle for at imødegå uopfyldte samfundsmæssige behov og udfordringer. At sætte 'formål' i centrum for forretningsstrategi, kultur og værdier er en drivkraft for vækst og konkurrencefordel”, siger Miguel Veiga-Pestana, senior vicepræsident for kommunikation og eksterne affærer hos RB, til Sustainable Brands.
Læs også: Global Compact dropper tobaksindustrien – pensionskasser fastholder investeringer
Udgivelsen ‘Reality Check’ er en del af en længere serie om målbevidstheds-værktøjer fra RY. Læs mere om projektet her.
-CHM