Ti myter om at drive forretning med 'formål' som kernebegreb

Konsulentvirksomheden Radley Yeldar har udgivet rapporten ’Reality Check’, der går i dybden med ti myter om at være formålsdrevet.

Marketingsvirksomheden RY mener hverken, at begrebet ’formål’ er et rekrutteringstrick for unge mennesker, et værktøj man kan bruge i kampagner eller en kortsigtet marketingsdille. .

17.10.2017

CSR.dk

Begreber som ’målbevidsthed’ og ’formål’ er ikke bare buzzwords, værktøjer i en kommunikationskampagne eller andre ord for CSR. I hvert fald ikke ifølge marketings- og kommunikationsbureauet Radley Yeldar (RY), skriver Sustainable Brands.

Læs også: Ny portal skal hjælpe virksomheder i gang med cirkulær økonomi

RY har for nylig udgivet en undersøgelse, der bygger på kvalitativ research og handler om, hvordan målbevidsthed har haft stor betydning for nogle af verdens store brands, og hvordan begrebets brug har udviklet sig siden bureauet udgav sit Fit for Purpose Index sidste år.

RY tager fat i følgende myter om formål og målbevidsthed

  1. ’Formål’ er et kortsigtet marketingsdille.
  2. ’Formål’ er noget du er født med, du kan ikke blive målbevidst.
  3. ’Formål’ er ikke en del af den adm. direktørs job.
  4. ’Formål’ er kun for millennials.
  5. ’Formål’ er en intern engangskampagne. 
  6. ’Formål’ kan ikke måles.
  7. ’Formål’ er kun for værdige forretninger.
  8. ’Formål’ overtrumfer profit.
  9. ’Formål’ er den nye grønvaskning.
  10. ’Formål’ er bare et andet ord for CSR. 

”’Formål’ er langt mere end bare et marketingsværktøj eller et nyt ord for CSR. Vi tror på, at man ved at bruge det aktivt, kan levere konkrete resultater både på kort og lang sigt – og det er netop hvad vores undersøgelse bekræfter”, siger Paulina Lezama, direktør for brand og formål hos RY.

I undersøgelsen, der er udgivet under titlen Fit for Purpose: A Reality Check, har RY interviewet ti virksomheder, der alle rangerer blandt de 30 højeste i indexet. Det gælder blandt andre Deloitte, Philips Lightning og RB – tidligere Reckitt Benckiser. Virksomhederne blev spurgt, hvordan formål og det at være målbevidst har haft indflydelse på deres forretning. Hos detailvirksomheden RB tror man på, at kun virksomheder drevet med et klart formål kan være rigtigt bæredygtige.

”Vores forbrugere, medarbejdere, aktionærer og andre aktører fra civilsamfundet forventer i stigende grad, at vi ikke bare fungerer som en god virksomhed, men også at spille en afgørende rolle for at imødegå uopfyldte samfundsmæssige behov og udfordringer. At sætte 'formål' i centrum for forretningsstrategi, kultur og værdier er en drivkraft for vækst og konkurrencefordel”, siger Miguel Veiga-Pestana, senior vicepræsident for kommunikation og eksterne affærer hos RB, til Sustainable Brands.

Læs også: Global Compact dropper tobaksindustrien – pensionskasser fastholder investeringer

Udgivelsen ‘Reality Check’ er en del af en længere serie om målbevidstheds-værktøjer fra RY. Læs mere om projektet her.

-CHM

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.05.2025CSR.dk

Milliarder i statsstøtte skal sikre tre nye havvindparker

20.05.2025CSR.dk

Seks organisationer med fælles opråb: Danmark har brug for en ny affaldspolitik

19.05.2025CSR.dk

Danske pensionskroner investeret i kontroversielt brasiliansk olieprojekt

19.05.2025Valified

Sponseret

Banebrydende samarbejde skal trække ESG ind i hjertet af banksektoren

16.05.2025CSR.dk

CopenPay udvider: København belønner grønne turister

15.05.2025CSR.dk

DTU vil sikre social impact fra idéfasen

14.05.2025CSR.dk

Investorer fastholder interessen for bæredygtige investeringer trods politisk modvind

13.05.2025CSR.dk

Diversitet bliver nøglen til at tiltrække næste generation af medarbejdere

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Kursus
Bygge- og anlægsaffald – Håndhævelse, tilsyn og straf

På dette kursus tager vi fat på de mange spørgsmål og usikkerheder, der kan opstå undervejs i et tilsynsforløb

Dato

21.05.2025

Tid

09:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Dakofa
Webinar
Affaldsforbrændingens nye afgifter, kvoter og prislofter

– hvad betyder de nye rammebetingelser for anlæggene, affaldsproducenterne og input til anlæggene?

Dato

22.05.2025

Tid

12:30

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online