Mærsk, Norden og Nykredit i front på nyt internationalt skibsophugninginitiativ

I sidste uge blev the Ship Recycling Transparency Initiative officielt lanceret. Målet er at sætte skub i anvendelsen af ansvarlig praksis inden for skibsophugning. Midlet er at drive forandring gennem åbenhed og overblik.

Skibsophugning på stranden i Alang - og tilsvarende to strande i Bangladesh og Pakistan - skal gøres mere ansvarlig gennem åbenhed og samarbejde mellem alle stakeholdere. .

13.03.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ship Recycling Transparency Initiatives (SRTI) første deltagere repræsenterer skibsejere, finanssektoren og rådgivere og vil bidrage til det konkrete arbejde, som skal udføres af organisationerne Forum for the Future og Sustainable Shipping Initiative.
Det arbejde går ud på at udvikle et sæt fælles kriterier for, hvad og hvordan man redegør for sine skibsophugningsaktiviteter. Der skal også etableres en offentligt tilgængelig online platform, hvor skibsejere kan dele viden og information om skibsophugning.

De første ni virksomheder - A.P. Møller Mærsk, Hapag-Lloyd, Wallenius Wilhelmsen, China Navigation Company, NORDEN, Standard Chartered Bank, Nykredit, GES og Lloyd’s Register – har bestemt ikke tænkt sig at de skal være de eneste. Ønsket er, at alle stakeholdere såsom skibsejere, cargo-ejere, opkøbere og finansieringsselskaber skal med ombord og deltage i at skabe åbenhed om praksis.

Læs ogsåMærsk: Orden i eget hus er forudsætningen for at arbejde med de store udfordringer

“Ophugning af skibe er en aktivitet med mange farlige elementer. Branchen er kendt for at arbejde med processer, der er under standarden, og der mangler information om skibsejernes politikker og praksis. Derfor er det svært for shippingkunder, investorer og civilsamfundsaktører at vide, hvilken praksis der benyttes. Ship Recycling Transparency Initiativet er et fremragende skridt i retning af at lukke informationshullet.  Vi håber, at alle skibsejere vil være enige og støtte op om initiativet,” sagde John Kornerup Bang, som repræsentant for Mærsk.

En virkelig stram hårdknude
Det er ikke sådan, at der ikke findes lovgivning og internationale standarder for skibsophugning. De bliver bare ikke fulgt, implementeret eller overholdt med synderlig kraft, konsekvens eller ensartethed.

Virkeligheden er, at ud af verdens 50.000 skibe blev 835 sendt til ophugning i 2017. Firs procent af dem blev solgt til værfter på tidevandsstrandene i Bangladesh, Indien og Pakistan. Det er kilometerlange strande med op mod 50 værfter i Chittagong, Bangladesh og flere end 100 værfter på hver af strandene Alang i Indien og Gadani i Pakistan.Værfterne er kendt for dårlig praksis inden for arbejdssikkerhed og miljøbeskyttelse, ligesom arbejdernes aflønning og levevilkår ofte har været kritiseret. Fakta om global skibsophugning i 2017 kan findes her.

Alligevel er langt de fleste af verdens udtjente skibe i mange år endt her – på trods af at mange skibsejere har politikker for ansvarlig skibsophugning. Dem er det muligt at overholde på trods af ophugningstallene, fordi skibe ofte sælges fra før de skal til ophug, og det er derfor kun et fåtal af skibe, ejerne selv sender til ophug. Det gør de så i Kina, Tyrkiet eller Europa, hvor der er værfter med dokumenteret praksis inden for rammen af ansvarlig skibsophugning.

Læs også: Mere end audits: Gennemsigtighed og samarbejde er fremtiden

Samtidig er der som nævnt ikke noget overblik over eller adgang til information om skibsejernes praksis – og det betyder, som Forum for the Future skrive i pressemeddelelsen, at …dårlig praksis ikke bliver undersøgt, god praksis ikke bliver belønnet og at kunder, investorer, forsikringsselskaber og andre stakeholder ikke kan tage beslutninger på baggrund af ordentlig information. Det betyder, at de er dårligere stillet i forhold til at styre risici og sikre ansvarlighed i deres supply chain.

Mærsk og skibene på stranden
Læser man pressemeddelelsen og de affødte artikler i primært udenlandske medier, kan det se ud som om, at Mærsk blot er en tilfældig – om end vigtig – virksomhed i tilblivelsen af SRTI. Men læser man de sidste to bæredygtighedsrapporter fra rederi-giganten, kan man se, at det er noget, som virksomheden har arbejdet på at få sat i værk som en vigtig del af deres ”Ship Recycling Project”, der blev påbegyndt i 2016. I det års bæredygtighedsrapport står der:

”Vi forstår at det er en lang proces at opnå det endelige mål, nemlig at ændre hele ophugningsindustrien. For at nå dertil vil andre skibsejere være nødt til at gå ind i arbejdet. […] Vi har i løbet af året været i samtale med andre skibsejere … og vil øge den indsats i 2017.”

Skibsejere forbundet langt udover egne skibe
Grunden til, at skibsophugning nok burde være vigtigere for skibsejerne at få ryddet op i, end man fornemmer det er i dag, nævnes også i Mærsks 2017-rapport. De skriver:

”…dette er et problem for hele vores branche og vi er forbundet med det problem på måder langt flere end de skibe vi selv ejer helt op til ophugningstidspunktet. Andre måder er når vi sælger skibe fra før de skal tages ud af drift, når vi chartrer skibe fra andre eller når vi placerer cargo på skibe ejet af andre rederier.” 

Skibsophugningsprojektet er dog mest kendt for, at Mærsk igen begyndte at sende skibe til ophugning i Alang, Indien i 2016. Den beslutning er blevet højlydt kritiseret af flere NGO’er. På den anden side, kan man i rapporten for 2017 læse, at det gennem samarbejde med de værfter, de benytter, er lykkedes at arbejde på samme niveau som værfter i Kina og Tyrkiet, der som nævnt er der hvor værfterne med praksis i overensstemmelse med internationale standarder typisk ligger.

Til orientering: I åbenhedens navn skal det nævnes, at journalisten på denne artikel også arbejder som tekstforfatter på Mærsks bæredygtighedsrapport.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams