Tænketank: Vi skal skifte mentalitet, hvis verdensmålene skal nås

Det kræver en helt ny mentalitet og måde at se fremtiden på, hvis FN’s 17 verdensmål skal nås. Det mener tænketanken Sustainia, der netop har udgivet boget ’Repaint the future!’. Formålet er, at gøre op med samfundets fremherskende frygt og mistillid, der overskygger menneskets muligheder for at handle.

Der skal skiftes mentalitet, hvis vi skal nå i mål med Verdensmålene, mener Sustainia..

08.11.2017

CSR.dk

Tænketanken Sustainia har mandag i denne uge udgivet bogen ’Repaint the future!’, der omformer FN’s 17 verdensmål for en mere bæredygtig verden til ti personlige mål og mentaliteter.

Læs også: Det danske Global Compact-netværk er en realitet

Formålet med bogen er at gøre op med den fremherskende frygt i samfundet, der skyldes alt fra klimaforandringer og flygtningestrømme til terror. Frygten og mistilliden gør nemlig befolkningen handlingslammede, mener tænketanken, og dermed starter en ond cirkel.

Sustainia har udgivet bogen Repaint the future!, der skal ændre læsernes mentalitet. Det er nemlig en nødvendighed, hvis vi skal nå FN's verdensmål, mener tænketanken. Illustration: Sustainia.

”Nu to år efter at FN’s verdensmål blev vedtaget af 193 lande, har de færreste en idé om, hvad de går ud på. De er heller ikke skrevet til almindelige mennesker. Den optimisme og den tro på fremtiden, de skulle udløse, er derfor udeblevet. I stedet oplever vi en udbredt frygt og mistillid. Hvis ikke den mentalitet ændres, forbliver verdensmålene blot smukke uopfyldte intentioner”, siger Erik Rasmussen, direktør i og stifter af Sustainia. Han fortsætter:

”Det er den udfordring, Sustainia har taget op ved at udgive en bog, der omskriver intentionerne i verdensmålene til et sprog og en tænkning, der giver mening for almindelige mennesker. Der skal skabes en ny mentalitet, hvis målene skal blive til virkelighed”.

Med de ti konkrete, personlige mål forsøger Sustainia altså at sammenfatte mentale og adfærdsmæssige ændringer, vi hver især må foretage, for at opfylde de 17 verdensmål og dermed få en mere bæredygtig verden. Målene er indbyrdes afhængige og gensidigt forstærkende, og kredser om de centrale begivenheder, som præger verdenssamfundet i dag – blandt andet flygtningekrisen, falske nyheder og ressourcespild.

Læs også: Hvor mange procent af DIN omsætning bidrager til verdensmålene?

”Vi ser ’Repaint the future!’ som en global folkeoplysningskampagne, der søger at involvere og påvirke de mennesker, hvis adfærd afgør, hvor bæredygtig verden bliver – og hvor hurtigt”, siger Erik Rasmussen.

Repaint the future! kan købes her.

-CHM 

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle