30.03.2017 | Samfund
Tilfredshed med fairness i handelsinitiativ
De deltagende virksomheder er godt tilfredse med, hvordan et samarbejdsinitiativ for fair handel har hjulpet dem med deres forhold til leverandørerne omkring sikring af gode handelspraksisser.
Det går – med organisationens egne ord – fortsat fremad for The Supply Chain Initiative (SCI), der er en sammenslutning af syv EU-associationer på det europæiske dagligvaremarked, der arbejder for at skabe mere fairness i de kommercielle relationer i de internationale fødevareforsyningskæder.
Læs også: DHL får Fairtrade-certificering
I sin tredje årsrapport dokumenter SCI, at 71 procent af de deltage virksomheder er enten tilfredse eller meget tilfredse med, hvordan initiativet har hjulpet dem i deres forhold med andre virksomheder og leverandører i deres forsyningskæde. 86 procent af virksomhederne har fortalt deres samarbejdspartnere om deres medlemskab af SCI og betydningen heraf.
Få klager
Det fremgår også, at antallet af klager fortsat er lavt. 43 af de 386 deltagende virksomheder (der med datterselskaber i alt udgør 1.174 underskrivere) rapporterede om mulige brud på SCI-principperne i løbet af 2016. Heraf blev 70 procent løst uden formelle procedurer. Ni virksomheder modtog i alt 44 klager sidste år (sammenlignet med 49 i 2015 og 39 i 2014). Heraf blev langt størstedelen (i alt 96 procent) løst enten internt eller ved forhandling.
Derudover er der ligeledes fremskridt på uddannelsesfronten. 93 procent af virksomhederne gennemførte sidste år træningsforløb med sine medarbejdere omkring fair handel, mod 87 procent sidste år. I alt fik 37.000 ansatte et kompetenceløft på den konto.
Rapporten har også undersøgt på hvilke områder, deltagervirksomhederne er mindre tilfredse med SCI’s arbejde. Her er den centrale grund til skuffelse at selskabernes egne partnere ikke er medlem af initiativet.
Læs også: Coop mest bæredygtige brand i Danmark
SCI’s danske medlemmer tæller bl.a. Arla, Coop og DanCake, mens fx Unilever, Lidl, Mars, Coca-Cola, Nestlé og Kelloggs er blandt de internationale brands, der er aktive på det danske marked.
Læs mere om SCI’s framework her.
-AK
Klima, miljø og energi

IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart
FN’s søfartsorganisation, IMO, indgår ny aftale, der skal nedbringe udledningen af drivhusgasser fra skibsfart. Målet er, at forureningen skal reduceres med mindst 50 procent i 2050 sammenlignet med 2008. Der er dog ikke udelt begejstring for målsætningen.
Strategi & ledelse

Virksomhederne er først ved at forstå klimaeffekterne
Virksomhederne er slet ikke klar til at rapportere med scenarier og kvalificerede beregninger af klimaeffekten på deres forretning. De arbejder stadig med at forstå deres risici og hvordan de hænger sammen. Klimaforandringer ramme alle, så SMV'erne bør også lave analysen, selvom de ikke vil rapportere.
Strategi & ledelse

"Kombinationen af tillid og forretningsforståelse manglede"
Folkekirkens Nødhjælp måtte for nylig afbryde samarbejdet med en lokal erhvervspartner i Uganda, efter man ikke kunne enes om en fælles vej frem. Seniorrådgiver Gitte Dyrhagen Husager kalder alligevel forløbet ‘en succeshistorie’ fordi projektet fortsætter på baggrund af den læring, organisationen har høstet.
Strategi & ledelse

Klima: Rapporteringskrav kan drive forståelse og handling
Virksomheder anerkender helt og fuldt, at de er udsat for klimarisici, men de er ikke nået særlig langt med at implementere fornuftige svar.
Klima, miljø og energi

Grønne ambitioner kræver politisk opbakning
Arla vil gerne sænke sit CO2-udslip i de kommende år. Det er en udfordring, der blandt andet skal løses ved at få Christiansborg med på vognen, ligesom teknologien skal videreudvikles.
Samfund

Messi som ambassadør for bæredygtig turisme
Lionel Messi er blevet udpeget som ambassadør for ansvarlig turisme af FN’s organisation på området, UNWTO, for at kunne hjælpe med at sprede budskabet om de positive værdier ved at rejse med omtanke.