18.12.2017  |  Medarbejder

Undersøgelse: Arbejdsgiveren skal ikke blande sig i de ansattes private forhold

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Wilke synes danskerne ikke om, at arbejdsgiveren blander sig i private forhold som søvn, motion og kost.

Træning i arbejdstiden, frugtordning, apps til at forbedre søvnen, særlig kost og rygestopkurser er blot nogle af de mange tilbud, de ansatte får på de danske arbejdspladser.

Læs også: Ny app forbinder motion, markedsføring og velgørenhed

Men nu viser en undersøgelse foretaget af Wilke for Avisen.dk imidlertid, at ikke alle synes, at chefen skal blande sig i ting, der rækker udover arbejdstiden, skriver retailnews.dk.

Således svarer 67 procent af de 1058 adspurgte danskere nej til, at arbejdsgiveren må blande sig generelt, hvorimod 23 procent mener, at det er i orden.

Arbejdsgiveren blander sig mere end før
Men måske de ansatte i fremtiden er nødt til at vende sig til tanken, for ifølge Claus Kjeldsen, der er adm. direktør for Instituttet for Fremtidsforskning, er det blevet mere normalt, at arbejdsgiveren blander sig i de ansattes privatliv:

”Vi vil se det her som en større tendens. Det arbejde, der bliver mere af i fremtiden, det kræver mennesker, der er i fysisk og psykisk balance”, siger Claus Kjeldsen til Avisen.dk.

I undersøgelsen er danskerne også blevet spurgt, om hvorvidt arbejdsgiveren bør blande sig i forhold som rygning, kostvaner, motion, søvn og alkoholforbrug. Her svarer flere, at arbejdsgiveren godt må blande sig i alkoholvaner, men ikke i søvn, kost og motion.

Ifølge Claus Kjeldsen handler dette om, hvorvidt de forskellige ting påvirker ens adfærd på arbejdet. For eksempel har overvægt og kost ikke en direkte indflydelse på arbejdet, mener han:

”Alkoholforbrug kan have en direkte virkning på din adfærd. Og så er det et problem”, siger han til Avisen.dk.

Flere arbejdspladser arbejder med tiltag
Ifølge retailnews.dk arbejder flere virksomheder med diverse tiltag for deres medarbejdere. Én af dem er sundheds- og omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune, der har indført obligatorisk træning i arbejdstiden for deres pleje- og rengøringspersonale i kommunen.

I sidste ende skal det gøre arbejdet lettere for dem og modvirke nedslidning, fortæller Jan Heiberg Johansen, rådgivningschef i Arbejdsmiljø København.

”Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om, at man er klar til badesæsonen eller har en sund BMI. Det handler om, at du kan varetage dit arbejde. Vi gør det for at forebygge nedslidning”, siger han til Avisen.dk.

Hos Arbejdsmiljø København er planen, at man i løbet af de næste par år udfolder den obligatoriske træning til alle 6.000 medarbejdere inden for pleje og rengøring i kommunen.

Læs også: De mange ting medarbejderinvolvering kan

"Når vi gør det obligatorisk, er det, fordi vi vil have alle med til at træne. Al erfaring viser, at hvis det var et frivilligt tilbud, ville vi ikke få alle med. På den måde handler det også om at forebyggge ulighed i sundhed", siger Jan Heiberg Johansen.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere