Unilever udfordrer myten om at bæredygtighed ikke sælger

Unilever oplevede i år 2015 hele 30 procent mere vækst i kategorien ’Sustainable Brands’ end blandt andre varer og mærker.

Unilever oplever størst vækst blandt koncernens bæredygtige brands og er fortsætter kursen med deres "Sustainable living plan". .

26.05.2016

Eva Harpøth Skjoldborg og Clara Hennecke Mikkelsen, CSR.dk

Unilever offentliggjorde tidligere på måneden deres årlige fremgangsrapport på Unilever Sustainable Living Plan. I den kunne de fortælle, at halvdelen af deres vækst kommer fra det de kalder "sustainable living brands", og at denne gruppe af produkters salg voksede 30 procent mere end de andre mærker i år 2015. 

I årets pressemeddelelse siger Paul Polman, Unilevers administrerende direktør og superstjerne inden for bæredygtig forretning: 

"Disse data viser det igen - der er ingen trade-off mellem bæredygtighed og profitabel vækst." 

Læs også: Fremskridt for bæredygtigheden hos Unilever

Den hollandsk-engelske daligvareproducent Unilever, er i forvejen kendt som den måske mest ambitiøse globale virksomhed inden for bæredygtig forretning. Koncernen, som ejer kendte mærker som Knorr, Lipton, Becel og Dove, forsøger med projektet ’The Unilever Sustainable Living Plan’ at mindske koncernens miljømæssige aftryk. 

Et af de vigtige led i planen er at arbejde med nogle af virksomhedens mærker som ’sustainable living brands’. Unilever definerer selv de omtale mærker som værende varer, der integrerer bæredygtighed i både selve produkterne og i formålet med produkterne. Det er eksempelvis mærker, der forbedrer sundhed og velvære hos kunderne, reducerer påvirkningen af miljøet eller bruger bæredygtige råvarer i produktionen. Koncernens frem største mærker, Knorr, Dove, Hellmans, Lipton og vaskepulveret "Dirt is Good" er blandt Unilevers ’sustainable living brands’.

Myte om forbrugere udfordret

Ved lanceringen af rapporten præsenterede Unilever samtidig ny research som udfordrer den gængese opfattelse at bæredygtighed ikke sælger. På Sustainable Brands hjemmeside skriver de at undersøgelsen viser, at 

  • bæredygtighed ikke længere er et niche-emne
  • 54 procent af forbrugerne ønsker at købe mere bæredygtigt, og at mange allerede gør det
  • forbrugerne vil have det hele - effektive produkter, den rigtige pris og med et formål de kan stå inde for

Undersøgelsen, som blev foretaget på fem markeder, adskiller sig fra øvrige undersøgelser, fordi undersøger faktiske køb og tanker om disse og ikke blot udtrykte intentioner i forhold til bæredygtige produkter. 

Læs mere om Unilevers bæredygtige tiltag her.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia