Unilever udfordrer myten om at bæredygtighed ikke sælger

Unilever oplevede i år 2015 hele 30 procent mere vækst i kategorien ’Sustainable Brands’ end blandt andre varer og mærker.

Unilever oplever størst vækst blandt koncernens bæredygtige brands og er fortsætter kursen med deres "Sustainable living plan". .

26.05.2016

Eva Harpøth Skjoldborg og Clara Hennecke Mikkelsen, CSR.dk

Unilever offentliggjorde tidligere på måneden deres årlige fremgangsrapport på Unilever Sustainable Living Plan. I den kunne de fortælle, at halvdelen af deres vækst kommer fra det de kalder "sustainable living brands", og at denne gruppe af produkters salg voksede 30 procent mere end de andre mærker i år 2015. 

I årets pressemeddelelse siger Paul Polman, Unilevers administrerende direktør og superstjerne inden for bæredygtig forretning: 

"Disse data viser det igen - der er ingen trade-off mellem bæredygtighed og profitabel vækst." 

Læs også: Fremskridt for bæredygtigheden hos Unilever

Den hollandsk-engelske daligvareproducent Unilever, er i forvejen kendt som den måske mest ambitiøse globale virksomhed inden for bæredygtig forretning. Koncernen, som ejer kendte mærker som Knorr, Lipton, Becel og Dove, forsøger med projektet ’The Unilever Sustainable Living Plan’ at mindske koncernens miljømæssige aftryk. 

Et af de vigtige led i planen er at arbejde med nogle af virksomhedens mærker som ’sustainable living brands’. Unilever definerer selv de omtale mærker som værende varer, der integrerer bæredygtighed i både selve produkterne og i formålet med produkterne. Det er eksempelvis mærker, der forbedrer sundhed og velvære hos kunderne, reducerer påvirkningen af miljøet eller bruger bæredygtige råvarer i produktionen. Koncernens frem største mærker, Knorr, Dove, Hellmans, Lipton og vaskepulveret "Dirt is Good" er blandt Unilevers ’sustainable living brands’.

Myte om forbrugere udfordret

Ved lanceringen af rapporten præsenterede Unilever samtidig ny research som udfordrer den gængese opfattelse at bæredygtighed ikke sælger. På Sustainable Brands hjemmeside skriver de at undersøgelsen viser, at 

  • bæredygtighed ikke længere er et niche-emne
  • 54 procent af forbrugerne ønsker at købe mere bæredygtigt, og at mange allerede gør det
  • forbrugerne vil have det hele - effektive produkter, den rigtige pris og med et formål de kan stå inde for

Undersøgelsen, som blev foretaget på fem markeder, adskiller sig fra øvrige undersøgelser, fordi undersøger faktiske køb og tanker om disse og ikke blot udtrykte intentioner i forhold til bæredygtige produkter. 

Læs mere om Unilevers bæredygtige tiltag her.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

07.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Measuring and Reporting Impact: A Deep Dive into the VSME Standard

Join our upcoming live session from SPARK on the VSME Standard

Dato

09.10.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

10.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online