WWF roser Unilever for CO2-strategi

Dagligvareproducenten Unilever høster ros for sin ambitiøse CO2-målsætning fra WWF Verdensnaturfonden. Det er specielt koblingen af bæredygtighed og vækst, der fremhæves.

Unilever - her koncernens hollandske base i Rotterdam - får ros fra WWF for sin ambitiøse klimastrategi. Foto: Flickr/Frans Schouwenburg.

02.12.2015

CSR.dk

At sige, at der er kul på klimaambitionerne hos den internationale dagligvareproducent Unilever ville ikke være forkert, men dog en noget skæv formulering. Kul er nemlig lige præcis det, virksomheden vil gøre sig uafhængig af, hvilket nu -– samtidig med at COP21 er startet i Paris -– har udløst rosende ord fra WWF Verdensnaturfonden. Det skriver foodmanufacture.co.uk.

Læs også: Nul affald fra Unilever i Europa

Mere specifikt, så anerkender WWF 'Unilevers evne til både strategisk og praktisk at linke bæredygtighed og vækst på en måde, så de to elementer bliver gensidigt forstærkende i stedet for modarbejdende', sådan som andre virksomheder tidligere har kæmpet med.

Unilevers klimamål

  • 100 procent vedvarende energi i 2030
  • 100 procent netstrøm fra vedvarende kilder i 2020
  • Udfase kul fuldstændig fra energiforsyningen senest 2020
  • CO2-positive i 2030 (producere mere vedvarende energi end man bruger)

”"Dette er velkomne nyheder fra et af verdens største selskaber. Samtidig med at FN’s klimatopmøde i Paris er det et udtryk for stærkt lederskab fra en virksomhed, der tydeligvis kan se koblingen mellem bæredygtighed og forretningsmæssig vækst",” siger direktør for WWF i Storbritannien, David Nussbaum, til hjemmesiden.

Unilever vil have fossile brændstoffer helt ud af sin drift, både i produktion og forsyning, og i den forbindelse repræsenterer kongressen i Paris en mulighed for at sprede budskabet, ifølge koncerndirektør Poul Polman.

”"Vi har alle sammen pligt til at handle nu og gøre målsætningerne til praktiske løsninger. Derfor annoncerer vi nu vores mål om at blive CO2-positive inden 2030 ved ikke alene at eliminere fossile brændstoffer fra vores forretningsgang, men også direkte støtte produktionen af mere energi end vi forbruger",” siger han.

Læs også: Unilever første virksomhed med menneskerettighedsrapport

Unilever står bag mærker som Knorr, Rexona, Ben&Jerry og Hellmann's Mayonnaise og har produktion på 242 farbrikker verden over.

Læs mere om Unilevers øvrige tiltag –- eksempelvis målet om at stoppe skovrydning i forbindelse med fire af koncernens store råvarer inden 2020 -– i virksomhedens Sustainable Living Plan fra 2014.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia