Årets vigtigste flyvning
Det larmer som det plejer, når et fly er ved at gøre klar til at skulle afsted. Men Norwegians afgang denne mandag er ikke som de andre. I stedet for feriegæster eller forretningsrejsende er flyet fyldt med nødhjælp.
Destinationen er Amman, Jordan og herfra flygtningelejren Zaatari i nærheden af den syriske grænse. Som en del af deres løbende samarbejde har Norwegian og UNICEF fyldt flyet med medicin, skolematerialer og anden nødhjælp hentet på UNICEFs lager i København.
Enhver virksomhed må gøre deres
Kort før afgang fandt Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, lidt tid til at forklare baggrunden for denne særlige afgang.
Ethvert selskab bør have et projekt hvor de giver tilbage til samfundet. Samarbejdet med UNICEF om bl.a. denne flyvning er vores måde at gøre dette på. Vi føler, at specielt det at hjælpe børn giver stor mening, siger han.
Og så er det mægtig sammensvejsende for alle medarbejderne, fortsætter han. De er jo med i projektet på mange måder.
For det kræver åbenbart en hel del planlægning at trække et fly ud af den kommercielle drift i nogle dage, flyve den til Danmark og fylde den, til Amman og retur. Så mange har været med i arbejdet. Desuden er de otte medarbejdere, som tager del i turen, nomineret af deres kollegaer, gennem en proces med mange bidrag fra en del af Norwegians over 4.000 medarbejdere.
Engang var jeg flygtning
To af de flyvende på dagen er styrmanden og kabinechefen. For dem kommer det hele lige lidt tættere på. Engang var de nemlig også flygtninge fra henholdsvis Syrien og Libanon.
Dette er min karrierers vigtigste flyvning. Min familie er flygtet fra Syrien, så jeg har meget til fælles med disse børn. Jeg tror, det bliver svært at møde børnenes blikke, men jeg glæder mig meget til at gøre en indsats for at hjælpe dem, siger styrmand Chadi Hanna således.
Indsamlet hos kunder
Pengene til at købe materialer og nødhjælp fra UNICEF kommer primært fra Norwegians kunder. Gennem oktober måned har man, når man købte en flybillet, kunnet vælge at lægge en donation til UNICEF oven i prisen. Det gav i alt de to millioner norske kroner, Norwegian havde sat som mål for indsamlingen.
Den slags indsamlinger er nødvendige, mener Bjørn Kjos.
Private skal hjælpe til. Ellers får vi aldrig hjulpet de syriske flygtninge de får slet ikke den hjælpe de skal bruge nu. Vi er glade for, at muligheden for at hjælpe har været populær blandt vores kunder.
Udover kontakten til kunderne består Norwegians bidrag i fly, mandskab og frivillige, mens UNICEF bidrager med materialer til en værdi af en million norske kroner
Det er meningsløst
Når talen falder på flyselskabschefens tanker om besøget i Za-atari, lægger begejstringen sig dog lidt.
Jeg synes, det er depressivt at komme ind i flygtningelejre. Jeg bliver meget berørt. Det er meningsløst at folk skal drives på flugt på den måde, og forfærdeligt at se så store menneskemængder i den situation. Zaatari er jo på størrelse med en stor dansk by! Det vi gør i dag, er i den kontekst ikke så meget, men det er en måde, vi kan bidrage på, siger Bjørn Kjos.