’Meget kan lade sig gøre, hvis man tror nok på det’

Det handler om de basale elementer i god ledelse, når man skal have udsatte grupper ind på arbejdsmarkedet. Det skal bidrage til at skaffe den arbejdskraft, der mangler i dag.

Thorkil Sonne er formand for Rådet for samfundsansvar og verdensmål og bestyrelsesformand i Specialisterne Foundation..

13.02.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det næsten nye Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål (Rådet) har socialt ansvar som et af sine fokusområder. Det passer rådets formand, Thorkil Sonne, rigtig godt.

For ud over sin nyligt erhvervede titel som formand for regeringens råd for samfundsansvar og verdensmål så er Thorkil Sonne nemlig stifter og bestyrelsesformand for Specialisterne Foundation, som ejer den socialøkonomiske virksomhed Specialisterne. I det regi har han arbejdet for at give autistiske personer lettere adgang til arbejdsmarkedet i 15 år. Så der ligger noget vægtig og personlig erfaring, som kan bidrage til de anbefalinger, Rådet skal komme med til regeringen i løbet af de næste år.

Bedre balance mellem udbud og behov
Socialt ansvar er et af de to hovedspor for Rådets arbejde, som er nævnt i kommissoriet for Rådet for samfundsansvar og verdensmål. I det står der, at det både er godt for forretningen at give plads til udsatte på arbejdsmarkedet, at der findes mange modeller for hvordan det kan gøres i danske virksomheder, at det skaber værdi for samfundet og er afgørende for at realisere verdensmål otte om anstændige jobs og økonomisk vækst.
Thorkil Sonne er lidt mere direkte i sin formulering.

”Vi skal være med til at finde ud af, hvordan man får en bedre balance mellem arbejdsudbud og behov for arbejdskraft. Svare på, hvad det er, der gør, at der er mange mennesker uden for arbejdsmarkedet og samtidig mangel på arbejdskraft?,” siger han. 

Ikke nogen snakkeklub
Konkret har Rådet nu etableret en temagruppe, som skal arbejde med emnet. Den består af fire af rådets medlemmer, og det bliver ikke nogen snakkeklub.

”Vi skal arbejde med en agil udviklingsmodel, hvor vi skal prøve nogle ting af i praksis. Kommissoriet lægger op til at facilitere dialog og engagement blandt de gode initiativer, der er, og at vi selv skal tage initiativer, være praktiske og bruge erfaringer og viden til at lave anbefalinger. Vores fokus på at teste ting i praksis er, så vidt jeg ved, en nye måde at arbejde på for sådan et organ som Rådet. Men vi er først lige begyndt, så hvad det fører til, det kan vi ikke sige endnu,” forklarer Thorkil Sonne.

Han understreger dog, at hverken han eller Rådet som sådan er naive og tror at det helt kan løse behovet for arbejdskraft at integrere udsatte grupper.

”Men det kan bidrage, og vi skal gøre hvad vi kan, for at få bygget bro mellem udbud og behov. Og så siger min egen erfaring mig, at meget kan lade sig gøre, hvis man tror nok på det.”

Om Rådet og Specialisterne

Om Rådet for samfundsansvar og verdensmål
Den 10. oktober 2018 lancerede regeringen Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål, som regeringens nye platform for dialog og aktiviteter om virksomheders strategiske arbejde med samfundsansvar og FN’s 17 Verdensmål. Rådet er uafhængigt af regeringen. Regeringen kan dog anmode rådet om at tage bestemte problemstillinger op. Rådets mandat er midlertidigt og løber i fire år fra 1. juli 2018. Rådet, herunder formanden, refererer til Erhvervsministeren. Rådet har 17 medlemmer inkl. Formanden. De er personligt udpeget af erhvervsministeren, beskæftigelsesministeren, finansministeren eller udvalgte organisationer.

Om Specialisterne
Specialisterne blev stiftet i 2003 af Thorkil Sonne som en socialøkonomisk virksomhed, der ville ansætte autistiske mennesker til at løse opgaver i IT-branchen. Målet var at ændre samfundets holdning til mennesker med autisme. Specialisterne opererer i dag fra Ballerup, men Specialisterne Foundation samarbejder med partnere 35 steder i 17 lande internationalt.

Specialisterne Foundation har en målsætning om – inden 2030 – at skabe én million jobs for mennesker med autisme på verdensplan. I Danmark er målsætningen 1000 jobs. Specialisterne Foundation er associeret med FN og målsætningen om 1000 jobs i Danmark er støttet af Velux Fonden.

Arbejdsmarkedet har kun ét paradigme
Tager Thorkil Sonne sin anden kasket på, den fra Specialisterne, så er der til gengæld en hel del mere at sige om, hvad en indsats kan føre til:

”Jeg har noget erfaring med at skabe komfortzoner for autistiske mennesker, så de kan bidrage til en virksomheds arbejde og udvikling. Den erfaring viser, at hvis folk føler sig velkomne, så vil de fleste mennesker bidrage med alt det, de kan.”

Meget af det handler om at udvikle det, som Thorkil Sonne kalder et miljø, som byder alle og ikke kun en slags medarbejder velkommen.

”Det er som om arbejdsmarkedet kun har et paradigme. De fleste stillingsopslag efterspørger en team player, som kan holde mange bolde i luften og selv organisere sin tid. Hos Specialisterne stiller vi spørgsmålet: Hvorfor det? Måske er der nogle ledere til stede, som kan hjælpe med prioriteringer, forventningsafstemning osv. Den bedste måde at være forberedt på en fremtid med innovation og forandring er at have teams, som kan rumme mange slags udfordringer og det betyder mange slags medarbejdere. Skal man det, er det vigtigt at kigge ud over den etablerede norm og se på, hvordan man kan få utraditionelle profiler ind,” siger Thorkil Sonne.

Basalt god ledelse
Det, Specialisterne arbejder med, er at hjælpe virksomheder til at skabe nogle miljøer, hvor man ikke skal sælge sig selv, men i stedet vise hvad man kan inden for nogle klart definerede rammer.

”I forhold til autistiske personer – og måske også andre grupper, som er usikre på, hvordan de skal passe ind på en arbejdsplads – handler meget om at ’sige hvad du mener, og mene hvad du siger’,”forklarer Thorkil Sonne.

Det betyder for det første, at du sørger for at invitere personen ind på arbejdspladsen og sikre dig, at de er godt tilpas. Det betyder især, at medarbejderen forstår, hvad der forventes af ham eller hende, og at de ved, hvor og til hvem de skal henvende sig og få svar på deres spørgsmål. Og så ingen ironi og sarkasme – det forvirrer.

”På mange måder er det basal god ledelse. Vi har i Specialisterne hjulpet store, internationale virksomheder med at starte rekrutteringsprogrammer op for autistiske personer, og deres ledere siger selv, at de bliver bedre ledere af at lede nogle medarbejdere, som måske er lidt uden for normen. Netop fordi de bliver nødt til at finde tilbage til det basale i godt lederskab: at folk ved, hvad de skal, hvor de kan få hjælp og føler sig værdsatte og som en del af en gruppe,” fortæller Thorkil Sonne.

Mindset, holdninger og commitment
Men nu har alle mennesker i det man her kalder ”udsatte grupper” jo ikke autisme, men kommer med andre og helt anderledes udfordringer. Det ved Thorkil Sonne selvfølgelig godt. Og så alligevel:

”De største barrierer i forhold til integration af en hvilken som helst gruppe i vores arbejdsmarked er de mentale. Så det er dem, vi skal arbejde med uanset hvad. Det handler mere end noget andet om et generelt mindset og holdninger, vi skal have fat i”, siger han.

Der er en ting mere, som kan gøre forskellen på succes eller ud i sandet.

”Det er et solidt ”commitment”. Det er min erfaring også fra Specialisternes arbejde i udlandet, at ting sker, når nok forpligter sig på det. I Danmark er vi så endda så heldige, at der er et godt velfærdssystem vi bygge oven på, når virksomheder går ind og tager opgaven på sig,” afslutter Thorkil Sonne.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: det inkluderende arbejdsmarked

Der arbejdes og eksperimenteres med at udvide arbejdsmarkedet til at rumme kollegaer, der måske ikke er skåret helt som de andre. Men hvordan får man succes med at være en rummelig arbejdsplads? Hvem har knækket koden til integration og værdiskabelse?

Relateret indhold

20.12.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Når handel skaber forandring

19.12.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solvogne skal hjælpe ukrainske familier med bæredygtig energi og vand

11.12.2024CSR.dk

Store danske virksomheder hænger lidt i menneskerettighedsbremsen

25.11.2024CSR.dk

Virksomheder er gode til måltal for kvinder i ledelse

20.11.2024Red Barnet

Sponseret

Børns rettigheder er med til at skabe en lysere og mere bæredygtig fremtid.

15.11.2024CSR.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

13.11.2024CSR.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

07.11.2024CSR.dk

Ligestilling af værnepligtige kræver kulturændring

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams