“Du er nødt til at finde en måde, der faktisk ændrer systemet”

Et samarbejde mellem virksomheder og en global faglig organisation er på langt sigt den løsning, som H&M mener kan føre til ordentlig løn og ordentlige forhold for syersker i hele verden.

Tekstilarbejdere på fabrikker i Cambodia, som på billedet her, kan på sigt nyde godt af ACT's store indsats i netop deres land. .

17.06.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Leveløn er et vældig stædigt systemisk issue. Det handler om at sørge for en løn, man kan leve af, til de millioner af mennesker i især Asien og Afrika, der producerer de mange varer, som forbrugere i hele verden køber i imponerende mængder.

Det gælder ikke mindst for syersker og andre medarbejdere på tekstilfabrikker, og verdens store brands er gennem årtier blevet kraftigt kritiseret for ikke at gøre noget ved problemet.

Som for eksempel i 2017, hvor Nordeas sustainable investment team fremlagde en beregning, som ifølge dem viste, at en for- dobling af lønnen til syerskerne i Bangladesh ville lægge blot 2,19 kroner til prisen på en skjorte, der på H&Ms hjemmeside koster 129 kroner. Skulle man sikre leveløn ville prisen skulle stige med 3,80 kroner.

Helena Helmersson er chief operating officer i H&M og stor fortaler for de lange seje træk for at løse systemiske problemer. .

Hvorfor hæver de ikke bare lønnen?
CSR.dk fik under Copenhagen Fashion Summit i maj måned 2019 mulighed for at spørge H&M’s Chief Operating Officer, Helena Helmersson om netop det.

”Vi er nødt til at bevæge os videre i den debat. For os er det vigtige, at vi får gjort noget, som kan påvirke alle medarbejderne i produktionsleddet. Og selvom det er nemt nok at sige, at vi bare skal hæve lønnen i en fart, så ved vi efterhånden godt, at hvis du skal skabe varige og egentlig forandring, så er du nødt til at finde en måde, der faktisk ændrer systemet – selvom det er en langsom proces og meget sværere at kommunikere om,” svarede hun.

655 fabrikker er ikke løsningen
Konkret ligger løsningen i at styrke medarbejderne, så de kan udgøre en stærk forhandlingspartner i forhold til ledelsen, og at tekstilvirksomhederne ser sig selv i spejlet og gør noget ved egen indkøbspraksis.

”For H&M har det betydet, at vi har taget aflønning af medarbejderne ud af forhandlinger om pris med vores leverandører. Så lønnen kan der ikke røres ved,” forklarer Helena Helmersson.

Den beslutning er forankret i koncernens Fair Living Wage-strategi, og den seneste opgørelse viser, at indsatsen berører op mod en million medarbejdere på 655 fabrikker, som får bedre lønforhold.

Det resultat til trods, siger Helena Helmersson, at det helt store potentiale ligger i et andet projekt, som de har været med til at sætte i gang, nemlig branchesamarbejdet ACT, som står for ”Action, Collaboration, Transformation.”

Fællesforhandlede nationale overenskomster
I det samarbejde er der nu omkring 20 virksomheder fra mode- og tekstilbranchen – inklusive danske Bestseller – som i partnerskab med den globale tekstilarbejderfagforening, IndustriALL, arbejder på landeniveau.

Som deltager i ACT har hver af disse virksomheder underskrevet et Memorandum of Understanding med IndustriALL, som forpligter dem til at sikre at deres indkøbsprak- sis vil støtte op om opnåelsen af leveløn, og at de vil bede deres leverandører om fuld respekt for retten til medarbejderrepræsenta- tion og at de lever op til de overenskomster, ACT vil føre til.

Målet er at etablere fælles overenskom- ster for tekstilbranchen i et helt land, for- handlet af demokratisk valgte medarbej- derrepræsentanter og arbejdsgivere. Det hjælper ACT begge parter med at have kapacitet til.

Kunderne, som er ACT’s medlemmer, forpligter sig til gengæld til at tilpasse egen indkøbspraksis, bl.a. ved at indarbejde højere lønninger i deres indkøbspriser og ved at garantere køb af nærmere bestemte ordrestørrelser over en periode – så længe der er fællesoverenskomster på plads, der arbejder i retning af stigende løn til medarbejderne.

Samtidig arbejder ACT med kapacitetsopbygning i de lokale produktionsvirksomheder, så der bliver bedre systemer og standarder for human resources, medabrejderudvikling og ikke mindst lønsystemer. Sidstnævnte systemer indebærer, at der er åbenhed om lønnen, og at lønstigninger og forfremmelser er logiske og forudsigelig og baseret på erfaring, kompetencer og resultater i arbejdet.

Langsomt kommunikerer dårligt - men gør forskellen
I første omgang har ACT arbejdet intenst med vilkårene i Cambodia, og senest har man indledt dialog med Tyrkiet. Men er det nok, i betragtning af at ACT officielt blev lanceret i 2015?

”Det er en del af udfordringen: at det tager lang tid at opnå resultater. Der er mange stakeholdere involveret, når man skal have en overenskomst, der dækker alle producenter og alle arbejdere i et helt land. Der er meget praksis at ændre på hos på køberne og meget kapacitet at opbygge hos virksomhederne og medarbejderne,” erkender Helena Helmersson.

”Til gengæld opnår man rigtig forandring på systemniveau. Hvor forandringerne kom- mer alle i en branche til gode, og hvor ændringer og forbedringer – og det er helt essentielt – ikke bare kan rulles tilbage, uanset om en virksomhed som os er tilstede som kunde eller ej,” forklarer hun.

Lovgivning gør det
Den analyse bakkes op af Peder Michael Pruzan-Jørgensen, som efter 10 år i ledelsen af kongen af sektorsamarbejder, rådgivningsvirksomheden BSR, i dag er selvstændig konsulent. Som han siger:

”Rigtig forandring kommer, når man får ændret på de institutionelle strukturer, bl.a. egentlig lovgivning. ACT er et eksempel på et initiativ, der siger, at uanset hvem du er, så skal du respektere en kollektiv overenskomst fordi den er lovfæstet. Det er nogle strukturer, der kommer på plads, og det er det, der skal ske på en lang række områder – ikke kun mode og tekstil.”

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: anstændige jobs

Hvordan ser anstændige jobs ud, og hvordan kan man arbejde med at have dem i både sin egen drift og i sin værdikæde? Temaet ser på, hvordan virksomheder konkret arbejder med anstændige jobs og udfolder centrale dele af denne vigtige dagsorden. 

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus