”Man kan komme til at bruge mange ressourcer på noget, der ikke virker”

Ansvarlige indkøb er en svær disciplin – ikke mindst fordi det er så omfattende en opgave. CSR.dk har talt med to af dem, der arbejder med at hjælpe virksomhederne både i gang og videre. Læs her, hvordan den gode løsning ser ud, og hvad man skal passe på med.

17.12.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

De fleste virksomheder har deres største bæredygtighedsrisici i deres supply chain. Samtidig er det måske en af de sværeste discipliner i bæredygtighedsarbejdet. Det er svært at få lavet supply chain-løsninger, der virker.

Hvorfor er det det? For det første ved virksomhederne godt, at det er en elefant af en opgave. Der skal kortlægges, samles data, prioriteres, undersøges, følges op og rapporteres. For det andet får de ikke altid allokeret ressourcer nok til arbejdet, og så kommer man aldrig videre en måske sine direkte leverandører, som måske ikke er der, de store risici ligger, og så virker løsningen jo alligevel ikke.

Mikkel Stenbæk Hansen er direktør i Dansk Initiative for Etisk Handel, DIEH. .

Kom i gang og vær systematisk
”Man er nødt til at løfte blikket og gå systematisk til værks, når man skal arbejde med risici og muligheder i sin forsyningskæde. Man kan nemt komme til at bruge nærved alle sine ressourcer på brandslukning, og det er ikke særlig produktivt,” siger Mikkel Stenbæk Hansen, som er direktør i Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH).

”Det, der skal til, er samarbejde med andre. Træk på den viden og erfaring der er til rådighed i f.eks.  NGO’er, samarbejds- og netværksorganisationer, fagbevægelsen eller erhvervs- og brancheorganisationer. Det kan hjælpe dig med den vigtige opgave at prioritere din indsats,” siger han.

For nogle er der dog noget, der skal på plads, allerede før der kan samarbejdes.

”Det handler om at anerkende, at det er en forretningskritisk opgave og at man skal i gang. Det kan godt halte lidt i det store opland af virksomheder. Og i den gruppe er der også en reel mangel på viden, hvor mange efterspørger viden om, hvordan man gør rent praktisk. Hvordan kommer man i gang med en systematisk indsats uden at vælte sin forretning med opgaver og krav,” siger Dagny Nome, som er ansvarlig for det danske marked i den norske udbyder af digitale løsninger til opfølgning i leverandørkæder, Factlines.

Dagny Nome er leder af norske Faclines' danske afdeling. .

Mere professionalisme under udvikling
Til gengæld giver de begge udtryk for, at der er noget, der flytter sig i disse år.

”Vi går imod en mere professionel tilgang. Det går langsomt, men det sker. Det har tidligere ofte handlet om, at man kunne sætte kryds de rigtige steder, når man fik spørgsmål fra sine kunder. Sådan en model hvor man, når der kommer CSR-krav fra kunder, skriver under og krydser finger, siger Dagny Nome.

Den analyse er Mikkel Stenbæk for så vidt enig i.

”Før handlede det mest om at have en Code of Conduct og følge op med audits. De værktøjer bruger man stadig, men virksomhederne bevæger sig i retning af mere strukturerede og helhedsorienterede indsatser, hvor der er mere fokus på samarbejde og kapacitetsopbygning hos sine leverandører. Og så er der flere og flere der integrerer due diligence-processer,” fortæller Mikkel Stenbæk Hansen.

Det, due diligence kan
Hvad er det så due diligence processerne kan? Dem som både FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv, og OECD’s retningslinjer for multinationale selskaber bygger på. Det går ud på, at man udviser nødvendig omhu ved løbende at følge med i forholdene hos egne leverandører og samtidig beder dem om at gøre det samme på deres leverandører. Så man til sidst når helt ud i yderste led.

”For det første,” siger Mikkel Stenbæk Hansen, ”er due diligence et værktøj til at få et mere systematisk overblik og bedre kendskab til sin leverandørkæde. Og det giver et helt andet overblik og ro at gå systematisk til værks, som man godt kan have brug for eftersom fokus på og forventningerne til, at man skal have ”orden i eget hus”, tydeligt er vokset i de seneste par år. Både hos virksomheder, civilsamfundsorganisationer og offentlige myndigheder.”

Overblik og kendskab er også god grobund for at arbejde med at udbedre problemer hos leverandører, f.eks. gennem kapacitets- udvikling. Så har man både begrænset risici og skabt forandring. Og så kan due diligence også have en helt anden slags fordel. For hvis man sammen får kapacitetsopbygget hos sine direkte leverandører, kan man bedre sikre, at de gør det samme hos deres leverandører osv. Noget som kan gøre opgaven mere effektiv for din virksomhed, når du gradvist kan flytte opgaven ned gennem leverandørkæden.

En indsats der virker
Kan man det, så kommer man langt i at få bygget en supply chain-indsats, der virker. Den beskriver Mikkel Stenbæk Hansen sådan her:

”Den er ambitiøs, men realistisk, dynamisk, systematisk og omkostningseffektiv. Det sidste bliver den bl.a., hvis du ikke gør det alene. Du skal også indstille dig på, at der ikke findes en ’silver bullet’, der kan løse det hele. Når vi spørger vores medlemmer, hvilke værktøjer de arbejder med, så nævner de – bl.a. – både samarbejde og partnerskaber, deres indkøbspraksis, certificerings-og mærkningsordninger og kapacitetsopbygning hos leverandører. Så det er ikke en enstrenget indsats,” siger han.

For Dagny Nome handler det om at fokusere og komme ordentligt fra start:

”Man skal lave en indsats, der fokuserer på det, der er vigtigt for netop din virksomhed. At blive konkret på det kan godt være en udfordring. Man laver måske en Code of Conduct, som refererer til f.eks. Global Compacts principper, og når den så skal i brug, er det svært at se forbindelsen mellem den og virksomhedens konkrete aktiviteter,” siger hun.

GODE RÅD FRA MIKKEL STENBÆK HANSEN OG DAGNY NOME

  1. Kom i gang! Pas på en og samme tid på ikke at lade dig overvælde af hvor stor opgaven er, og heller ikke lægge ambitionsniveauet så lavt at man ved, man kan leve op til det.
  2. Få god viden: for det første ved at samle gode data og arbejde ud fra det, og ved at involvere indkøbsfunktionen. Det er dem, der kender leverandørerne.
  3. Løft blikket fra brandslukning og gå systematisk til værks for at få overblik.
  4. Samarbejd med andre. De har viden, du ikke har, de kan inspirere, og man behøver ikke opfinde det hele selv.
  5. Arbejd med at opbygge kapacitet hos leverandører og endda hos leverandørers leverandører. Så kan du gradvist lægge noget af opgaven ned i kæden.
  6. Se på risici for mennesker og miljø i bred forstand - og ikke kun dem, som i første omgang udgør en risiko for dit brand. Det er det rigtige at gøre, og det et gør din indsats mere robust – for de risici kan hurtigt blive dine en dag.
  7. Led ikke kun efter risici, men også muligheder for udvikling. Led efter fælles interesser. Det giver ny, god viden og nogle gange lærer man meget selv.

Et andet hul, man kan falde i, er at man kommer til at bruge sin tid på opgaver, der ikke skaber værdi.

”Mange ender med at bruge enormt meget tid på at indsamle leverandørevalueringer, lægge dem ind i egne systemer – som måske er et excelark – og holde styr på de processer. Det skaber bare ikke værdi. Det gør til gengæld at bruge indholdet til at prioritere sin indsats, arbejde sammen med sin indkøbsfunktion om at stille krav og følge op, måske med eksterne samarbejdspartnere om at stille fælles krav osv.,” fortæller Dagny Nome.

Selvevalueringer er vigtige
Måske er det en af grundene til, at processen med self-assessments har fået så dårligt et ry. Den affærdiges jævnligt som en ”tick box exercise”, som ikke gør andet end at stjæle leverandørernes tid og gøre det muligt for virksomheden at sige, at de har gjort noget.

”Sådan ser vi det slet ikke. Det kan det være, men når man går seriøst til opgaven og behandler den som en forretningskritisk proces, så er det et virkeligt kraftfuldt værktøj, som man skal passe på med ikke bare at smide ud. Det kan godt opleves som om, det eneste saliggørende er den tætte udviklende dialog. Men det kan man jo ikke nå med alle sine leverandører. Det vigtige er, at man laver selvevalueringer på en måde, hvor man får gode informationer ind om sine leverandører, og forholder sig aktivt til den information,” siger Dagny Nome.

Gå sammen med andre
For Mikkel Stenbæk Hansen er det vigtigste budskab, at man ikke skal prøve at gøre det alene. Man skal finde de rigtige partnere.

”Det er svært, selv for store virksomheder at løse de komplekse udfordringer i værdikæderne. Der er nogle dynamikker og magtforhold, der indimellem kan gøre det svært. Så arbejd sammen med andre. Det kan være i branchefællesskaber, men vi ser også enorme potentialer i at arbejde sammen med f.eks. fagbevægelse og NGO’er. De ligger inde med stor ekspertise, og de har ofte kendskab til lokale forhold i produktionslandene,” opfordrer Mikkel Stenbæk Hansen.

”Det er også den mest omkostningseffektive måde at arbejde på. Vi siger altid, at man er nødt til at allokere ressourcer, hvis man vil arbejde seriøst med sin supply chain, men at man nemt kan komme til at bruge for mange ressourcer på noget, der ikke virker. Derforskal man ikke gøre det alene,” siger han.

Måden at gøre noget sammen med andre er selvfølgelig ikke ligegyldig. Det er f.eks. ikke nok at gå til konferencer og åbne netværksmøder.

”Jeg oplever, at man her ofte taler om ret specifikke emner eller hvordan man implementerer verdensmål. Det er ofte en ret positiv dialog om, at vi er i gang, hvor alle er interesserede og enige i, at det, vi taler om, er rigtigt og vigtigt. Det kan man finde meget optimisme og motivation i. Men i en del virksomheder er man stadig i tvivl om, om man overhovedet har brug for at investere i sin leverandørkæde. Eller arbejder stadig på at finde en måde at lave leverandørstyring, som matcher de ressourcer man har,” fortæller Dagny Nome.

Det åbne og det fælles kan til gengæld noget andet. For når opgavens omfang er på størrelse med en elefant, kan man godt blive lidt overvældet. Og så er et fællesskab med andre om netop det, en rigtig god idé.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: risiko i leverandørkæden

Hvor kommer en virksomheds varer egentlig fra, og hvilke forhold er de produceret under? CSR.dk ser på, hvordan man kan arbejde med en risikobaseret tilgang til ansvarlige indkøb.

Relateret indhold

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024CSR.dk

Carlsberg Group og WWF Verdensnaturfonden vil sammen beskytte vådområder i Kina og Laos

15.04.2024BOXIT Container

Sponseret

Værkstedscontainere til fremtidens bygge- og installationsprojekter

05.04.2024CSR.dk

4 hacks til at få mere ESG i virksomhedens indkøb

04.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Ny greenwashing: ”Cirkularitet” er et ophedet buzzword

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

02.04.2024Fristads Kansas

Sponseret

Klar med første cirkulære produkt: - Det har været en lang rejse

01.04.2024CSR.dk

SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

PwC Danmark
Webinar
Strengthen Sustainability Reporting with Due Diligence Processes

The EU has reached a political agreement on the corporate sustainability due diligence directive (CS3D).

Dato

24.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Klappir Nordic ApS
Konference
MEET US AT LOOP FORUM

We have a complete solution for your ESG compliance work, and we would love to discuss opportunities with you!

Dato

24.04.2024

Tid

09:30

Sted

Lokomotivværkstedet - Otto Busses Vej 5A, 2450 København

Dansk Industri
Seminar
Biodiversitets rolle i det bæredygtige byggeri

Som en del af den grønne omstilling og New European Bauhaus gentænker vi fremtidens byggede og beboede miljøer

Dato

24.04.2024

Tid

15:00

Sted

Industriens Hus H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V