”Nu kan vi straffe CO2-synderne – og belønne de gode”
Laserbaseret måleudstyr kan hurtigt og præcist måle drivhusgasserne i udstødningen fra køretøjer. Det åbner for helt andre muligheder i forhold til at straffe dem, der sviner mest eller prøver at snyde – og belønne dem, der gør det godt, forklarer udvikleren bag.
Udstødningsgas fra biler og lastvogne er en af de klassiske syndere i klimasammenhæng og generelt en kilde til massiv luftforurening i byer verden over, eksempelvis i Kina, hvor man arbejder på at mindske udledningerne.
Læs også: Sænkning af takster over Storebælt kan sende flere lastbiler på vejene
Samtidig er det at rense udstødningen en stor (og dyr) udfordring for bilproducenterne, hvilket i stor stil fører til snyd, sådan som Volkswagen-skandalen, også kendt som ’dieselgate’, illustrerede i 2015. En dansk virksomhed har imidlertid for nylig gennemført testforløb med en teknologi, der har et stort potentiale til at hjælpe myndigheder og andre interessenter med at tage hånd om problemet.
Det drejer sig om en løsning ved navn Remote Sensing (RS), som kan måle drivhusgasserne CO, CO2, HC og NOX samt antallet af partikler i udstødningen fra de køretøjer, der passerer forbi måleudstyret. Kort fortalt skydes en lysstråle igennem udstødningsgassen og fra den kan man få en øjeblikkelig og præcis måling af gassens sammensætning.
Netop tempoet og præcisionen i de målinger, Remote Sensing kan levere, er afgørende for de muligheder, teknologien rummer, forklarer direktør Christian Rud Ingvardsen fra NEQ, som står bag løsningen herhjemme.
”Med denne her teknologi kan vi tjekke udstødningen på 2-3.000 køretøjer om dagen, og vi måle det eksakte individuelle niveau fra den enkelte bil eller lastbil. I kombination med et kamera kan vi på den måde afgøre præcis, hvor meget det enkelte køretøj sviner, og hvem det tilhører, og så agere ud fra det”, siger han og fortsætter:
”Fordi målingerne leverer store mængder nøjagtige data, så kan de bruges som et værktøj for politikere, forskere, virksomheder osv., der vil have et grundlag for eksempelvis at straffe dem, der sviner mest eller prøver at snyde. Eller man kan vende den om og belønne dem, der er renest”, foreslår Christian Rud Ingvardsen.
Velafprøvet teknologi
Hvordan det mere specifikt skal foregå, og hvilke konsekvenser, der kunne blive aktuelle i fx svindelsager, vil Christian Rud Ingvardsen lade være op til lovgiverne, men han peger dog på ”bøder og begrænsninger” til de værste tilfælde.
På virksomhedsniveau giver RS også muligheder for de selskaber, der vil gøre deres forsyningskæder grønnere, men måske mangler konkrete metoder i processen.
”Store transportører som fx Dansk Supermarked, Ikea, DSV osv. kan og bør stille miljøkrav til de speditører og vognmænd, de arbejder sammen med, men ofte kan det være både kompliceret, dyrt og tidskrævende at håndhæve de her krav. Her er Remote Sensing en oplagt løsning”, siger Christian Rud Ingvardsen.
Selve teknologien er da også velafprøvet og har faktisk været i brug i 20 år i både USA, Europa og Asien. Ligeledes var det Remote Sensing, der afslørede de uregelmæssigheder, der førte til dieselgate. Her er et af de centrale punkter, at RS måler udstødningsniveauet fra motoren, mens den er under reel belastning på vejen (Real Driving Emissions), modsat de opstillede forsøg, VW formåede at snyde med.
I USA bliver RS blandt andet brugt til at kontrollere flåder af køretøjer, herunder f.eks. Bostons flåde af ca. 1.000 bybusser. Disse køretøjer bliver kontrolleret to-tre gange om året for at sikre, at indbyggerne i den nordøstamerikanske millionby ikke bliver udsat for unødig luftforurening.
Private virksomheder skal selv styre deres indsats
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan teknologien kan opnå bredere udbredelse i en dansk kontekst. Her der ifølge Christian Rud Ingvardsen ”et stykke vej endnu”, og han peger derfor på behovet for at få gang i nogle pilotprojekter.
Her kan NEQ, og evt. en organisation som Opus RSE (Remote Sensing Europe), være samarbejdspartner og udvikle mindre projekter, der kan løbe fra en uge og op til flere år. På grund af både geografiske forskelle og skiftende fokuspunkter med arbejdet, så er der ifølge NEQ sjældent to RS-programmer, der er ens, hvilket gør danske testforløb essentielle.
”Det er helt afgørende at få nogle lokale resultater, som man kan forholde sig til. Her er de tunge køretøjer ekstra vigtige i forhold til at gøre myndighederne interesserede, som er det, vi gerne vil starte med. Vi vil selvfølgelig også gerne have de private aktører med, og for virksomheder som Ikea, DSV etc., så er udgifterne til måling peanuts, spørgsmålet er bare, om de er klar til at håndtere eventuelle negative resultater. Men det skal de selv styre”, siger Christian Rud Ingvardsen.
Læs også: VW-CEO: "Vi vil tilbage på toppen af bæredygtighedsranglisterne"
På europæisk niveau er der formentlig lagt op til mere central kontrol af udstødningen fra kontinentets køretøjer. I hvert har både en komité under Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen anbefalet brugen af RS i stedet for kun at stole på bilproducenternes oplysninger.