140 millioner flasker og dåser bliver ikke returneret

Selvom Danmark er verdensmestre i at pante er 140 millioner flasker og dåser stadig uden for systemet. Coca-Cola har undersøgt hvorfor. De har nemlig brug for store mængder genbrugsplast.

27.04.2022

CSR.dk

Coca-Cola har kortlagt danskernes pantvaner i forbindelse med introduktionen af nye miljøvenlige flasker af genanvendt plast, rPET flasker, på tværs af samtlige brands i løbet af 2022.

93 procent af alt pant finder vej til Dansk Retursystem via fx flaskeautomater og pantstationer, og Coca-Cola ønsker at finde ud af, hvad der forhindrer de sidste 7 procent  i at finde vej tilbage, så de bl.a. kan blive til nye rPET flasker til fordel for klimaet. For selvom danskerne er bedre end alle andre lande til at pante, så svarer de sidste syv procent alligevel til 140 millioner emballager, der aldrig kommer i retur.

Hos Dansk Retursystem understreger man nødvendigheden af, at virksomheder og forbrugere arbejder sammen for at få det sidste med. 

”Selvom vi er blandt verdens absolut bedste til at pante i Danmark, er det afgørende, at vi hjælper hinanden til at blive endnu bedre. Kun ved at løfte sammen og i alle led af kæden, kan vi klare opgaven. Når man smider sin tomme flaske eller dåse i skraldespanden eller i naturen, kan man ikke genanvende materialerne til nye flasker og dåser. Det belaster miljøet at producere helt nyt plast, glas og aluminium i stedet for at bruge det, vi har i forvejen,” forklarer Anne-Mette Bundgaard, Head of Communications & Branding fra Dansk Retursystem.

Ny undersøgelse om danskernes pantprofil

I en landsdækkende undersøgelse, Kantar har foretaget for Coca-Cola, er danskerne blevet spurgt om deres pantvaner. Dette for at finde ud af, hvad barrieren er for at få de sidste flasker og dåser pantet, så brugte emballager kan blive til nye i bæredygtighedens tegn.

  • 79 procent er enige/overvejende enige i, at det er vigtigt for dem, at sodavandsemballagen er bæredygtig.
  • 96 procent er enige/overvejende enige i, at det er problematisk, at vi danskere hvert år smider 140 millioner plastflasker og dåser ud, som kunne have været genanvendt til ny emballage og dermed reducere produktionen af ny plast, glas og aluminium.
  • 44 procent er enige/overvejende enige i, at det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i flaskerne og dåserne.
  • 52 procent af danskerne mener, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det meget nemmere, at træffe lette og miljøvenlige valg, når de handler.
  • 87 procent mener, at de selv som forbruger bør tage ansvar og vælge produkter, der er miljøvenlige.
  • 87 procent mener, at regeringen skal opstille regler for virksomheder og deres produktion, så det er let for dem at træffe miljøvenlige valg, når de handler.
  • Kvinderne er bedst til at pante. 80 procent af dem synes, det er vigtigt.
  • De ældre på 60+ år er bedre end de unge til at pante. Hele 85 procent synes, det er vigtigt.
  • Sjælland er førende landsdel, når det gælder pantning. 83 procent af sjællænderne synes pantning er vigtig.  

Danskerne vil have bæredygtig emballage
Kortlægningen af danskernes pantvaner viser, at 44 procent af danskerne synes, det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i de tomme flasker og dåser. Især de unge peger på dette problem. Hele 63% af de 18-35 årige synes, det er snasket og klistret, når de skal indlevere deres pant.

I den anden retning trækker det resultat, at 79 procent af danskerne synes nemlig, det er vigtigt, at sodavandsemballagen er bæredygtig.

Kvinderne, de ældre og sjællænderne fører an i pantkampen. Hele 80 procent af kvinderne synes, det er vigtigt at nyde sin sodavand i bæredygtig, recirkuleret emballage. 83 procent af sjællænderne og 85 procent af de 60+ årige synes det samme.  

Ifølge læskedrikgigantens undersøgelse er danskerne i høj grad opmærksomme på problemet med engangsemballage. 96 procent af alle danskere synes, det er problematisk, at vi smider så mange pantflasker og dåser ud, og de tager gerne et delt ansvar med producenterne.

87 procent er enten helt eller overvejende enige i, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det nemmere at reducere miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug. Men tilsvarende 87 procent synes også, at pilen peger på dem selv som forbrugere.

”Vi er meget taknemmelige over, at forbrugere i Danmark er så dygtige til at bringe tom sodavandsemballage retur, så Coca-Cola kan lave nye flasker og dåser af brugt plast, glas og aluminium i et cirkulært system. I vores World Without Waste strategi er det vores mål at indsamle det, der svarer til 100 procent af den emballage, vi sælger og begrænse og genanvende materialer til glæde for vores planet,” siger Annette Spanggaard, Public Affairs, Kommunikations- & CSR-direktør for Coca-Cola.

Reduktion på 360 tons plastik om året
Som en del af Coca-Colas bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, der er udviklet i 2018 i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden og Ellen McArthur Foundation, har virksomheden som mål at indsamle al emballage inden 2030, reducere materialeforbruget ved at genanvende materialet i emballagen, så der minimum er 50 procent genanvendt materiale i alle flasker og dåser, og at al emballage skal være genanvendeligt. 

Introduktionen af nye rPET flasker på hele Coca-Colas portefølje af sodavand i Danmark vil reducere produktionen af ny plastik med hele 360 tons om året i Danmark. WWF Verdensnaturfonden hilser initiativet velkomment.

”Vi står midt i en naturkrise, hvor vi skal nytænke vores forhold til klodens ressourcer radikalt. Det gælder især i forhold til plastik, hvor vi skal være bedre til at reducere vores forbrug, så vi ikke per automatik producerer nyt. På denne mission har vi brug for, at vi alle står sammen, så vi lukker loopet og forbruger smartere,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden. 

- EHS
 

Elis Danmark A/S

Sponseret

Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

25.11.2024CSR.dk

Svampe i asfaltbranchen kan give grønne dividender

25.11.2024CSR.dk

Virksomheder er gode til måltal for kvinder i ledelse

24.11.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

En unik & perfekt julegave til kollegaerne

22.11.2024CSR.dk

Opgøret med biomassen

22.11.2024Schneider Electric

Sponseret

Aeven og Schneider Electrics FFR-løsning sætter nye standarder

21.11.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Data hjælper Smukfest til en bedre og grønnere fest i Bøgeskoven

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

20.11.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V