5 hurtige til key note speaker på Who Cares Wins 2013
CSR.dk har interviewet CSR-ekspert fra Bureau Veritas Jens Prebensen i anledning af, at han taler om CSR som moralsk dilemma på konferencen Who Cares Wins 2013.
Jens Prebensen er ekspert i CSR og miljømærkning hos Bureau Veritas. Han er key note speaker på forårets store CSR-konference, der løber af stablen 16. april 2013 på Hotel Crowne Plaza Copenhagen Towers.
Hvorfor har Bureau Veritas valgt at engagere sig som sponsor i Who Cares Wins?
Who Cares Wins er en oplagt lejlighed til at komme ud med budskabet om, at ansvarlighed, troværdighed og god etisk opførsel er kerneværdier både til samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere.
Hvad forventer Bureau Veritas at få ud af sit sponsorat?
Der kan opnås meget gennem CSR, men selv om Bureau Veritas er en stor virksomhed, kan den opnå meget mere gennem partnerskaber. Who Cares Wins har jo blandt andet som formål at koble virksomheder sammen i partnerskaber, men også at koble virksomheder med NGOer. Sådan nogle partnerskaber kan på sigt få meget større betydning end prisen for sponsoratet og så betyder det selvfølgelig også noget, at sponsoratet styrker kunderelationerne.
Læs også: Nedtælling til forårets store CSR-event
Du siger, at du går ind for turbo-CSR. Hvad mener du med det?
Med turbo CSR mener jeg, at CSR altid bør tilrettelægges i forhold til kunderne. I mine øjne er kunderne virksomhedens vigtigste interessent. Skaber virksomheden værdi for kunderne, skaber den værdi for dig selv, og når virksomhederne finder ud af, at de kan tjene på CSR, ja så skal der nok komme turbo på.
Om Bureau Veritas
- Bureau Veritas er en af verdens største virksomheder inden for inspektion, klassificering, rådgivning og certificering.
- Bureau Veritas har 48.000 medarbejdere på 930 kontorer i 140 lande.
- Virksomheden har specialister med spidskompetencer inden for kvalitet, miljø, arbejdsmiljø, sikkerhed og social ansvarlighed.
Hvorfor synes du personligt, at CSR er vigtigt?
CSR er en mission for mig. Erhvervslivet rummer en enorm ressource i form af tid, penge og kompetence. Kanaliseres de ressourcer ud i samfundet globalt og lokalt, kan det virkelig gøre en forskel. Min passion ligger i at få de mindre virksomheder aktiveret. Deres potentiale er ikke mindre end de stores, men ligger endnu ret uforløst hen. De mindre virksomheder skal ikke lade sig skræmme af de stores imponerende CSR-systemer. De skal finde ud af, hvor deres niche er, og så udløse deres potentiale inden for CSR dér.
Hvilke tendenser ser du for virksomheders arbejde med CSR?
Tendensen er klar: Flere store virksomheder investerer stadig mere i CSR, mens de små sakker bagud. På grund af de stores træk er jeg overbevist om, at om fem, ti, eller 20 år vil CSR være fuldt integreret i varekæden på linje med pris, service og kvalitet. Kun de fremsynede virksomheder vil komme med på bølgen. Til gengæld vil de opdage, at CSR er en ny dimension for deres virksomhed. Der vil selvfølgelig altid være små virksomheder, der kan overleve på deres nicheprodukter, men fremtiden bliver svær for dem, fordi deres kunder ikke vil stille sig tilfredse med produkterne alene, men forvente et aktivt samfundsengagement, og helst ét der matcher deres eget.