6.000 børn kan få deres madrester med hjem
Den 29. oktober lander der 6.000 stk. Treatbox fordelt på 132 restauranter til arrangementet Smagens Time, der inviterer børn og unge ind til en 3-retters kulinarisk oplevelse.
I år er der også fokus på madspild, derfor har Daka ReFood indgået i et sponsoratsamarbejde med Unilever og KLS Pureprint og bidraget til at børnene kan få deres madrester med hjem.
”Vi er glade for, at støtte Smagens Time med en så konkret og fysisk ting som Treatboxen. Når 6.000 børn i morgen sidder og folder Treatboxen klar til brug og lægger deres madrester deri, kan læringen om den del af madspildsproblematikken næsten ikke blive mere visuel. Og mon ikke processen skaber dialog ved bordet blandt børnene” siger Katrine Storgaard, Daka ReFood.
Treatboxen er udviklet i regi af foreningen REFOOD Mærket i 2016 og har efterhånden fået sit indtog blandt kantiner, restauranter og hoteller landet over.
Alle 132 restauranter har også modtaget foreningens seneste bidrag til kampen mod mindre madspild, som er det overordnede formål med foreningen. De har netop udgivet en bog ”ReTake Your Foodwaste”, som henvender sig til de professionelle køkkenfolk, og er en kombination af mindset og metode til at opnå både mere bæredygtighed og bedre økonomi i køkkenet ved at gå anderledes til værks med alle de restprodukter, man kender ved sine produktioner.
”Det var jo helt oplagt at sende bogen med ud til kokkene – madspild sker også før og under produktionen af mad, og ikke kun når vi levner på tallerkenerne”, siger Katrine.
Arrangementet starter den 29. oktober kl. 16.30 og er helt udsolgt. Hvis man er nysgerrig på hvordan man folder en Treatbox, så klik her: eller hvis du har lyst til at læse bogen ”Retake Your Foodwaste”, så klik her.