850 millioner til Power-to-X-teknologier
"Produktion af grøn brint har et kæmpe potentiale, både for at skabe CO2-reduktioner og for at blive Danmarks næste grønne erhvervseventyr", udtaler klimaminister Dan Jørgensen.
CO2-neutrale løsninger inden for blandt andet den tunge transport er afgørende for at komme i mål med den grønne omstilling. Derfor afsætter regeringen og et bredt flertal i Folketinget nu 850 mio. kroner til udviklingen af Power-to-X-teknologier, der skal gøre det muligt i stor skala at omdanne grøn strøm til brint og andre bæredygtige brændstoffer, der kan bruges i skibe, fly, lastbiler og den tunge industri.
”Produktion af grøn brint har et kæmpe potentiale, både for at skabe CO2-reduktioner og for at blive Danmarks næste grønne erhvervseventyr. Med en fælles, europæisk indsats kan vi for alvor få teknologien op i skala og ned i pris og sætte fart på den grønne omstilling af f.eks. skibs- og luftfarten, der ikke umiddelbart kan elektrificeres direkte. Vi afsætter 850 mio. kr. for at give de danske virksomheder de bedste forudsætninger for at udvikle Power-to-X-teknologi og være med til at kickstarte produktionen af grønne brændstoffer. Det kommer ikke kun Danmark til gavn, men også hele Europa”, siger klimaminister Dan Jørgensen.
Læs også: Europas største Power-to-X-anlæg skal ligge i Esbjerg
Med i kampen og med mindre omkostningsgab
Både Ørsted, Copenhagen Infrastructure Partners og European Energy, som alle er danske virksomheder, der udvikler og udfører projekter inden for vedvarende energi, mener at den nye støttepulje er et vigtigt skridt, og noget som de længe har efterlyst.
Støtten er, i følge Ørsted, nødvendig, fordi udviklingen af løsninger går hurtigt i Europa, så man skal have fart på for at nå at komme med i kapløbet om de bedste løsninger. Den nye støttemuligheder gør det muligt for f.eks. Ørsted at forblive en del af udviklingen på det nødvendige niveau.
Støtten skal bidrage til at lukke omkostningsgabet, da de grønne brændstofs-alternativer fortsat er alt for dyre sammenlignet med de fossile.
“Den fossile industri har haft meget lang tid til at optimere prisen. Nu vil vi gerne komme med et grønt alternativ, og hvis Danmark skal kunne være med i det teknologiske kapløb om power-to-x, så det skal det ske hurtigt. Her er det nødvendigt med offentlig støtte, når andre lande omkring os også satser med store offentlige midler. I hvert fald i udviklingsfasen,” siger Knud Erik Andersen, adm. direktør for European Energy.
Del af en fælleseuropæisk indsats
Regeringens 850 mio. kr. skal bruges på projekter, der kan være en del af EU's indsats for at udvikle grøn brint. Børsen fortæller, at ved at give støtten til dansk ptx gennem EU-projektet sikrer regeringen sig at de kan kan støtte med større beløb under mere fleksible vilkår senere.
Læs også: De første storskala Power-to-X anlæg bør kunne stå klar i 2030
Virksomheder i hele Europa – også i Danmark – viser stigende interesse for at investere i og udvikle vedvarende brint med henblik på at gøre den konkurrencedygtig inden for bl.a. den tunge industri og den tunge transport, som i dag udleder store mængder CO2. Danmark indstiller i alt seks projekter til at modtage støtte, og regeringen har høje forventninger til de danske projekter, der er indstillet. I begyndelsen af juni begyndte processen med at matche de seks danske projekter med andre landes projekter. I juli forventes den endelige udvælgelse at finde sted.
Regeringen forventes at fremlægge en samlet power-to-x-strategi til efteråret.
- MTN