26.04.2016 | Klima, miljø og energi
Adidas dropper plastikposerne
Adidas vil ikke længere lange plastikposer over disken i sine egne butikker. Dermed skærer sports- og modegiganten 70 millioner plastikposer af sit forbrug.
Med undtagelse af Rusland og Kasakhstan er det allerede slut med at få sine Adidas-sko og andre varer i plastikposer i alle Adidas egne butikker. Foto: Flickr/Daniel Go.
Den tyske sports- og modevirksomhed Adidas annoncerede i forbindelse med Earth Day, den 22. april, at virksomheden vil stoppe brugen af plastikposer i alle sine butikker. Med mere end 4.000 butikker globalt betyder det, at sports- og modegiganten årligt sparer omtrent 70 millioner plastikposer. Det skriver cover.dk.
Læs også: Adidas åbner ny miljøvenlig fabrik
“At udfase plastikposerne er en del af vores bredere indsats på hele tiden at øge brugen af mere bæredygtige materialer i vores produktion, produkter og butikker, som vi for nylig annoncerede med ‘Sport needs a space’, vores bæredygtighedsstrategi for 2020”, skriver Roland Auschel, der er en del af ledelsen og ansvarlig for det globale salg, i en pressemeddelelse.
Selvom plastikposerne bliver udskiftet med mere miljøvenlige papirsposer, er det ikke helt bæredygtigt nok for virksomheden. Produktionen af papirsposer sætter nemlig også sine fodspor på klimaregnskabet. Derfor er målet, at ikke alle kunder forlader butikkerne med en pose under armen:
”Vores butikspersonale er blevet trænet i vigtigheden af at tage forbrugerne med på denne rejse med os. Vi vil derfor spørge forbrugerne, om de virkelig har brug for en papirspose, før vi giver en væk. At reducere antallet af poser, vi producerer, betyder også, at vi minimerer vores miljømæssige aftryk og hjælper os til at blive en endnu mere bæredygtig virksomhed”.
Læs også: Apple, Adidas og H&M har Kinas grønneste forsyningskæder
Med undtagelse af Rusland og Kasakhstan er det allerede slut med plastikposer i alle Adidas' egne butikker. De to lande er dog med på papirspose-bølgen fra juni i år. Virksomheden arbejder desuden på, at mærkets franchisetagere også dropper plastikposer.
-SSM
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører
Ørsted bliver det første energiselskab i verden, der stiller krav til alle sine leverandører om, at de skal anvende 100 % vedvarende energi i 2025.
Supply chain

Aalborg Havns guldæg er Power-to-x
Det spirende marked inden for klimavenlige brændstoffer er et betydeligt vækstpotentiale for Aalborg Havn. Men det handler også om at tiltrække andre spillere i branchen, mener udviklingschef.
Klima, miljø og energi

Novo Nordisk får ros for klimaindsats
Danmarks største medicinalselskab er langt i deres arbejde med at reducere CO2-udledninger. Det er ikke tilfældigt.
Strategi & ledelse

Omfattende sag om greenwashing varsler nye tider
Deutsche Banks investeringsarm blev sidste dag i maj ransaget og beskyldt for omfattende greenwashing. Samtidig melder de amerikanske myndigheder om en stramning af reglerne for markedsføring af ESG-mærkede investeringer.
Kommunikation

Dine gamle sneakers kan redde en bid af regnskoven
Et nyt initiativ fra The Athlete’s Foot giver kunderne rabat på nye sko samtidigt med, at kampen mod rydningen af regnskoven i Ecuador får en hjælpende hånd
Menneskerettigheder

Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing
Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.