26.04.2016  |  Klima, miljø og energi

Adidas dropper plastikposerne

Adidas vil ikke længere lange plastikposer over disken i sine egne butikker. Dermed skærer sports- og modegiganten 70 millioner plastikposer af sit forbrug.

Den tyske sports- og modevirksomhed Adidas annoncerede i forbindelse med Earth Day, den 22. april, at virksomheden vil stoppe brugen af plastikposer i alle sine butikker. Med mere end 4.000 butikker globalt betyder det, at sports- og modegiganten årligt sparer omtrent 70 millioner plastikposer. Det skriver cover.dk.

Læs også: Adidas åbner ny miljøvenlig fabrik

“At udfase plastikposerne er en del af vores bredere indsats på hele tiden at øge brugen af mere bæredygtige materialer i vores produktion, produkter og butikker, som vi for nylig annoncerede med ‘Sport needs a space’, vores bæredygtighedsstrategi for 2020”, skriver Roland Auschel, der er en del af ledelsen og ansvarlig for det globale salg, i en pressemeddelelse.

Selvom plastikposerne bliver udskiftet med mere miljøvenlige papirsposer, er det ikke helt bæredygtigt nok for virksomheden. Produktionen af papirsposer sætter nemlig også sine fodspor på klimaregnskabet. Derfor er målet, at ikke alle kunder forlader butikkerne med en pose under armen:

”Vores butikspersonale er blevet trænet i vigtigheden af at tage forbrugerne med på denne rejse med os. Vi vil derfor spørge forbrugerne, om de virkelig har brug for en papirspose, før vi giver en væk. At reducere antallet af poser, vi producerer, betyder også, at vi minimerer vores miljømæssige aftryk og hjælper os til at blive en endnu mere bæredygtig virksomhed”.

Læs også: Apple, Adidas og H&M har Kinas ”grønneste” forsyningskæder

Med undtagelse af Rusland og Kasakhstan er det allerede slut med plastikposer i alle Adidas' egne butikker. De to lande er dog med på papirspose-bølgen fra juni i år. Virksomheden arbejder desuden på, at mærkets franchisetagere også dropper plastikposer.

-SSM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere