Ambitiøse virksomheder sidder ikke og fifler med marginalerne

Hvordan integrerer virksomheder bæredygtighed? Forskningen peger på fem mulige veje. Ligegyldigt hvilken vej, man tager, stiger kravene til dokumentation og forventningerne til ambitionsniveau.

Virksomheder sætter i stadigt større grad mål, det kræver stor indsats at nå. .

10.12.2021

Louise Thomsen, LT Cambio, CSR.dk

Hvor vi tidligere stort set kun så virksomheders CSR-initiativer være afkoblede fra strategien, er tendensen i dag, at bæredygtighed er blevet et vigtigt strategisk parameter, som skal integreres i virksomhedens DNA og kerneaktiviteter. Det er budskabet fra Steen Vallentin, Academic Director for CBS Sustainability er lektor i CSR på Department of Management, Society and Communication på CBS

”En virksomhed med ambitioner på bæredygtighedsområdet, fifler ikke kun med marginalerne omkring at have orden i eget hus. Man arbejder i stedet langt mere systematisk og stiller spørgsmålet: kan vi gentænke den måde vi skaber værdi og driver forretning?” uddyber Steen Vallentin.

Læs også: DSV løfter ambitionen for bæredygtig transport

Nogle virksomhederne sætter ambitiøse mål ved f.eks. at bruge en metode kaldet ”backcasting”. I den starter man med at beskrive, hvor mani vil hen, og så arbejder man baglæns derfra med en plan for at nå derhen.

”Hele tanken med den forandring vi ser på bæredygtighedsområdet nu er, at virksomhederne forpligter sig på en måde, hvor de bliver nødt til at følge op med konkrete handlinger, og det er med til at sætte barren for bæredygtighedsambitionen for den pågældende branche. Det betyder, at vi ser idealet før vi ser handlingen,” siger Steen Vallentin.

Fem forretningsstrategier for bæredygtighed
Det er dog mere undtagelsen end reglen, at virksomheders arbejde med bæredygtighed begynder som beskrevet oven for.

Forskning viser således, at virksomheder reagerer meget forskelligt på kravene til en mere bæredygtig virksomhedsdrift. Nogle virksomheder ignorerer de stigende bæredygtighedskrav og forsvarer den nuværende praksis i virksomheden. Andre virksomheder tager bæredygtighed helt ind i kernen af virksomhedens kultur og strategi.

Ifølge et forskningsstudie fra York University af Associate Professor Mike Valente kan man kategorisere virksomheder inden for 5 forretningsstrategier for bæredygtighed rangerende fra virksomheder, der helt afviser at arbejde med bæredygtighed, over virksomheder der separerer bæredygtighed fra strategien, til virksomheder, der lader bæredygtighed definere strategien. 

  1. Den mest primitive tilgang til bæredygtighed er ’fornægtelse’.
  2. Dernæst kommer den defensive tilgang, hvor vi ser virksomheder, der tænker meget i compliance.
  3. I midten finder vi den ’isolerede’ tilgang til bæredygtighed, hvor fx en enkelt afdeling eller produktlinje positioneres bæredygtigt, typisk fordi det giver forretningsmæssig mening for virksomheden.
  4. Med den fjerde strategi, kaldet ’indlejret’, er bæredygtighed repræsenteret i alle virksomhedens afdelinger og produkter
  5. Den sidste strategi, ’transformativ,’ kalder på de virksomheder, der med deres forretning skaber betydelig positiv forandring i branchen og samfundet.

”Mange oplever, at deres virksomhed er låst fast imellem den defensive og den isolerede tilgang til bæredygtighed. De oplever det som svært at positionere virksomheden med bæredygtighed helt ind i kerneforretningen og vi ser derfor mange isolerede tiltag,” siger Steen Vallentin.

Steen Vallentin er Academic Director for CBS Sustainability er lektor i CSR på Department of Management, Society and Communication på CBS. Foto: Steen Vallentin.

Dokumentationen skal være i orden
En anden tendens i bæredygtighedsarbejdet er, at virksomheder i dag skal gøre sig relevante på et videnskabeligt grundlag og ikke blot have virksomhedens etik på plads. En udvikling som EU’s Green Deal og vedtagelsen af taksonomiforordningen, der i sig selv markerer vigtige milepæle for den bæredygtige omstilling, er med til at drive. 

Steen Vallentin skelner i sit arbejde mellem CSR og bæredygtighed. For ham adresserer begge forholdet imellem virksomhed og samfund, men han ser særkendet ved CSR som værende debatten omkring etik og moral, mens bæredygtighedsdagsordenen har flyttet sig i en videnskabelig retning og betydet langt større krav til, at virksomheder kan dokumentere deres negative og positive påvirkning.

”Virksomheder skal i dag vide utroligt meget og der skal meget fodarbejde til for at imødekomme de stigende krav. Den rigtige fortælling er ikke nok – virksomheder skal have dokumentationen i orden,” siger Steen Vallentin.

Vigtige spørgsmål til at komme videre
Der findes utallige metoder og rammer, som virksomheder bruger i forbindelse med bæredygtighedsarbejdet, og der er blandt mange virksomheder en accept af, at internationale reguleringer og værktøjer er med til at sætte rammerne for, hvordan virksomheder bør arbejde med bæredygtighed.

Steen Vallentin fremhæver ’væsentlighedsanalyse’ som en metode, han ser flere danske virksomheder anvende til systematisk at gennemgå en virksomheds ressourceforbrug og identificere værdi.

”Væsentlighedsanalyse er et godt udgangspunkt, hvis man ikke er nået så langt. Med en væsentlighedsanalyse spørger man: hvor kan vi skabe størst værdi med vores forretning?”, siger han.

Oplever man, at ens virksomheder ikke helt kan komme videre fra den isolerede tilgang, så er man ifølge Steen Vallentin godt på vej, hvis man gør sig følgende fem grundlæggende overvejelser:

  1. Hvad gør virksomheden allerede godt i dag? Hvor er vi? Hvad gør vi godt? Er der en form for samling på virksomhedens aktiviteter?
  2. Lav en væsentlighedsanalyse – hvad er væsentligt i vores forretning?
  3. Er der nogle lavthængende frugter, som vi ikke har taget fat i grundet travlhed eller andet?
  4. Hvor ambitiøse skal vi være? De fleste vil gerne være en del af det gode selskab, hvad skal der til for, at vi bliver det?
  5. Hvordan kan vi indgå i samarbejdsrelationer og partnerskaber?

”Der er i dag ingen undskyldninger for ikke at komme i gang. Ligegyldigt hvor irrelevant man tidligere har ment, at bæredygtighedsdagsordenen er for ens virksomhed, forventes det i dag som minimum, at virksomheder har styr på deres fortælling og på deres dokumentation,” afslutter Steen Vallentin.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan integrerer vi bæredygtighed?

CSR og bæredygtighedsarbejdet rykker stadig længere ind i forretningsstrategien og ud i organisationen. Hvordan gør man begge dele klogt og virkningsfuldt?

Relateret indhold

30.08.2024CSR.dk

DI vil have biosolutions på finansloven

29.08.2024CSR.dk

Ørsted lukker sit sidste kulfyrede kraftvarmeværk

28.08.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Grøn andelskasse giver fridag til medarbejdere på bagkant af historisk halvårsregnskab

27.08.2024Sustainor

Sponseret

10 gode råd til at vælge den rette IT-løsning inden for ESG

26.08.20242030 Builders

Sponseret

Sustainable Success: Mastering Skills for a Greener Future with a Competency Framework

22.08.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Survival of the Fittest: Fra flueben til kontinuerlig ESG-læring

20.08.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal finde fælles fodslag for ESG-arbejdet i bygge- og anlægsbranchen

19.08.2024CSR.dk

Udbud matcher efterhånden efterspørgsel på ESG-uddannelse

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
PERSONLIGT LEDERSKAB

På kurset arbejdes der med deltagernes ”personlige lederskab” som en ledelseskapacitet, der kan udvikles på et individuelt grundlag, og som sikrer værdien af de menneskelige kvaliteter i en organisering. Undervisningsforløbet vil være tilrettelagt ud fra deltagernes egen personlige udviklingsproces, så de efter endt forløb kan træde i karakter med det personlige lederskab.

Dato

13.08.2024

Sted

Dalgas Have, 2000 Frederiksberg

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

19.08.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

19.08.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

CBS Executive Fonden
Kursus
GLOBAL BOARD LEADERSHIP 2024

The Global Board Leadership program is aimed at experienced board members working in a global and international setting with the purpose of strengthening competencies and fostering a general professionalization of board work. During five days, participants will engage with relevant cases focusing on management, strategy, and value creation in board work.

Dato

29.08.2024

Klimakampen ApS
Show
Klimakampen - September 2024

Styrk fællesskabet på din arbejdsplads gennem 4 ugers venskabelig klimakonkurrence 🌍

Dato

02.09.2024

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

02.09.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Hotel Aarhus