DSV løfter ambitionen for bæredygtig transport

Hvordan kommer man godt i gang og godt videre med at integrere bæredygtighed i strategien? CSR.dk har været med DSV i maskinrummet.

DSV vil gøre brugen af de blå lastbiler til et grønt valg for kunderne. Foto: DSV. Foto: DSV

10.12.2021

Louise Thomsen, LT Cambio, CSR.dk

Den globale transport- og logistikvirksomhed med danske rødder, DSV, har de seneste år lyttet ekstra godt til deres kunder og medarbejdere. De fortalte alle om stigende bæredygtighedskrav, som DSV nu imødekommer med en ny strategi i den danske forretning, der skal sikre grønnere transport til kunderne.

Samtidig lancerer DSV globalt en pakke af mulige transportløsninger under navnet Green Logistics. Lanceringen af Green Logistics løsningerne i begyndelsen af december affødte positiv omtale, men det har også krævet hårdt arbejde at komme hertil. Det fortæller Simon H. Galsgaard, som er Adm. Direktør for DSV Road Danmark og en del af holdet bag både den nye danske strategi og de nye internationale initiativer.

”Det bliver ikke forsiderne, der leverer løsningerne på udfordringerne. Det handler om alt det benarbejde, der ligger bag”, siger han.

Det starter med en engageret ledelse 

DSV har længe oplevet en stigende interesse blandt deres kunder, som har efterspurgt grønne løsninger til at minimere klimapåvirkningen i forbindelse med fragt. Derudover fremhæver Simon H. Galsgaard opkøbet af Panalpina i 2019, som en inspiration:

”Panalpina havde allerede forpligtet sig til Science Based Targets, så nogle af de initiativer, de allerede havde lanceret og deres approach var en øjenåbner for os”.

Samtidig samlede DSV i Danmark alle ledere i organisationen og spurgte dem, "hvad er vigtigst?". 

”Svaret var klart og tydeligt: klima og miljø. Vi besluttede, at den grønne dagsorden skulle være helt central i vores nye danske strategi”, siger Simon H. Galsgaard.

Grafik: www.dsv.com.

Han fremhæver også, at DSV’s øverste ledelse ligeledes er meget passionerede omkring bæredygtighedsdagsordenen, og at DSV’s CEO, Jens Bjørn Andersen, sidder for bordenden i virksomhedens globale sustainability board. I 2019 blev Jens Bjørn Andersen også valgt til formand for regeringens klimapartnerskab for landtransport.

Kunder og medarbejdere i centrum

I 2020 fik DSV godkendt sine globale CO2-reduktionsmål for Science Based Targets initiativet, og det lagde vejen frem for det videre bæredygtighedsarbejde – også for den danske forretning.

”Vi lagde hånden på kogepladen og sagde, ’vi går ind for Science Based Targets’ og dernæst kom alle spørgsmålene. Hvordan kan vi gå i gang med det? Hvordan ser fremtiden ud? Hvilke eksisterende løsninger kan vi gøre brug af?”, fortæller Simon H. Galsgaard.



Simon H. Galsgaard understreger, at kundedialogen har været altafgørende for strategien og de konkrete initiativer i Danmark, fordi de har skulle tilegne sig en viden om emner, der endnu ikke er en standard for i branchen.

”Vi vil forstå vores kunders behov og vise dem, hvilken forskel de kan gøre ved at lægge lidt om i deres transportvalg og logistik. F.eks. ved at pakke deres fragt anderledes kan de minimere deres CO2-udledninger betydeligt. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale her.” siger han.


Også i forbindelse med den nylige globale Green Logistics lancering har DSV været i tæt kontakt med kunderne. Her blev der foretaget dataindsamling med 2000 kundesvar globalt, hvor de bl.a. spurgte til kundernes behov.

”Dialogen med vores kunder har givet os en dybdegående viden omkring, hvor vores kunder er i dag, og hvor de ønsker at komme hen. Det har givet os en god forståelse for vores kunders udfordringer”.

Skal du i gang med at arbejde strategisk med bæredygtighed?

Simon H. Galsgaard fremhæver tre gode råd til virksomheder, der vil i gang med at integrere bæredygtighed i strategien: 


  1. Start tidligt
  2. Lav et grundigt forarbejde
  3. Hav respekt for IT-strukturen, der først skal bygges op for at kunne understøtte bæredygtighedsarbejdet

På træningsbanen
For at sikre at de grønne løsninger kommer ud i hele forretningen, har DSV globalt uddannet over 500 medarbejdere, så de er klar til dialogen med kunderne, om hvordan DSV kan bidrage med løsninger. Det gælder også i DSV i Danmark, hvor man også uddannet en lang række medarbejdere, og derudover har DSV etableret et team af bæredygtighedseksperter lokalt i Danmark, som kan håndtere de mere komplekse kundeopgaver.

Simon H. Galsgaard håber, at den ekstra træning og fokus på bæredygtighed giver øget stolthed hos medarbejderne, fordi de er en del af en virksomhed, der er ambitiøs på området:

”Hvis vi skal kunne levere en CO2-reduktion pr enhed til kunderne, så er der behov for investeringer, ligesom vi bliver nødt til at investere i uddannelse og udvikling af vores medarbejdere, så de kan tilegne sig mere viden på området,” siger han.
Bæredygtighedsarbejdet er et etapeløb


Simon H. Galsgaard ser bæredygtighedsarbejdet som et etapeløb, hvor de løbende bliver klogere og bedre til at tilpasse forretningen i takt med udviklingen.
”Vi skal levere løsninger i dag og kan ikke vente på løsninger, der kommer i fremtiden. Vi er i et etapeløb, og dette er blot én etape af mange, vi skal på i de kommende år. Vi ønsker at være på forkant med udviklingen”, siger Simon H. Galsgaard.

Det gør det også svært at sætte et ambitionsniveau, som både er ambitiøst og muligt, fortæller han.

”Der er noget, der kan lade sig gøre nu, og så er der en teknisk udvikling, som vi har et klart sigte på. Tågen er heldigvis begyndt at lette en smule i forhold til fremtidens løsninger for transportindustrien”.

Ikke noget man bare lige gør
Ydmyghed og transparens fylder ligeledes meget i DSV’s tilgang til bæredygtighedsarbejdet. Simon H. Galsgaard understreger, at det at integrere bæredygtighed i kernen af forretningen, ikke er noget, man bare lige gør.

”Vi er klar over, at vi ikke ved alt, hvad vi har brug for at vide i dag. Vi bliver hele tiden nødt til at søge ny viden for at kunne levere endnu bedre løsninger i fremtiden og det vil vi gerne være transparente omkring,” siger han.

Derfor har DSV’s danske forretning bl.a. også valgt at holde et kunde-webinar omkring sustainability i januar 2022. Her har DSV inviteret en NGO til at give sit syn på transportsektoren. Hele webinaret skal give DSVs kunder et indblik i hvor komplekst området ser ud – også på det holdningsmæssige plan.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan integrerer vi bæredygtighed?

CSR og bæredygtighedsarbejdet rykker stadig længere ind i forretningsstrategien og ud i organisationen. Hvordan gør man begge dele klogt og virkningsfuldt?

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

03.03.2025CSR.dk

Supermarkeder vil pege forbrugere i en grønnere retning

03.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

03.03.2025Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

01.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 45001 Inspirationsseminar

28.02.2025CSR.dk

EU’s ’Green New Deal’: Grøn omstilling som sikkerhedspolitik og konkurrenceevnetiltag

27.02.2025CSR.dk

Nyt studie: Momsændringer kan give gevinster på både klima, sundhed og økonomi

26.02.2025CSR.dk

CFO’er og bæredygtighed: Udfordringer og muligheder i den grønne omstilling

25.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (1/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

04.03.2025

Tid

08:15

Sted

Online

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting for First-Timers

Practical Examples and First Glance on the Omnibus Proposal

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til ISO 20121

På kurset Introduktion til bæredygtighed i oplevelses-, møde- og event branchen får du en grundlæggende forståelse for ISO 20121. Vi gennemgår udvalgte kapitler i standarden og drøfter betydningen af de enkelte krav. For at øge forståelsen indeholder kurset eksempler på, hvordan du sætter kravene til praksis.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Etisk Handel Danmark
Kursus
Masterclass:

Masterclass: ESG og globale værdikæder – bliv klar til fremtidens krav (2025)

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online