DSV løfter ambitionen for bæredygtig transport

Hvordan kommer man godt i gang og godt videre med at integrere bæredygtighed i strategien? CSR.dk har været med DSV i maskinrummet.

DSV vil gøre brugen af de blå lastbiler til et grønt valg for kunderne. Foto: DSV. Foto: DSV

10.12.2021

Louise Thomsen, LT Cambio, CSR.dk

Den globale transport- og logistikvirksomhed med danske rødder, DSV, har de seneste år lyttet ekstra godt til deres kunder og medarbejdere. De fortalte alle om stigende bæredygtighedskrav, som DSV nu imødekommer med en ny strategi i den danske forretning, der skal sikre grønnere transport til kunderne.

Samtidig lancerer DSV globalt en pakke af mulige transportløsninger under navnet Green Logistics. Lanceringen af Green Logistics løsningerne i begyndelsen af december affødte positiv omtale, men det har også krævet hårdt arbejde at komme hertil. Det fortæller Simon H. Galsgaard, som er Adm. Direktør for DSV Road Danmark og en del af holdet bag både den nye danske strategi og de nye internationale initiativer.

”Det bliver ikke forsiderne, der leverer løsningerne på udfordringerne. Det handler om alt det benarbejde, der ligger bag”, siger han.

Det starter med en engageret ledelse 

DSV har længe oplevet en stigende interesse blandt deres kunder, som har efterspurgt grønne løsninger til at minimere klimapåvirkningen i forbindelse med fragt. Derudover fremhæver Simon H. Galsgaard opkøbet af Panalpina i 2019, som en inspiration:

”Panalpina havde allerede forpligtet sig til Science Based Targets, så nogle af de initiativer, de allerede havde lanceret og deres approach var en øjenåbner for os”.

Samtidig samlede DSV i Danmark alle ledere i organisationen og spurgte dem, "hvad er vigtigst?". 

”Svaret var klart og tydeligt: klima og miljø. Vi besluttede, at den grønne dagsorden skulle være helt central i vores nye danske strategi”, siger Simon H. Galsgaard.

Grafik: www.dsv.com.

Han fremhæver også, at DSV’s øverste ledelse ligeledes er meget passionerede omkring bæredygtighedsdagsordenen, og at DSV’s CEO, Jens Bjørn Andersen, sidder for bordenden i virksomhedens globale sustainability board. I 2019 blev Jens Bjørn Andersen også valgt til formand for regeringens klimapartnerskab for landtransport.

Kunder og medarbejdere i centrum

I 2020 fik DSV godkendt sine globale CO2-reduktionsmål for Science Based Targets initiativet, og det lagde vejen frem for det videre bæredygtighedsarbejde – også for den danske forretning.

”Vi lagde hånden på kogepladen og sagde, ’vi går ind for Science Based Targets’ og dernæst kom alle spørgsmålene. Hvordan kan vi gå i gang med det? Hvordan ser fremtiden ud? Hvilke eksisterende løsninger kan vi gøre brug af?”, fortæller Simon H. Galsgaard.



Simon H. Galsgaard understreger, at kundedialogen har været altafgørende for strategien og de konkrete initiativer i Danmark, fordi de har skulle tilegne sig en viden om emner, der endnu ikke er en standard for i branchen.

”Vi vil forstå vores kunders behov og vise dem, hvilken forskel de kan gøre ved at lægge lidt om i deres transportvalg og logistik. F.eks. ved at pakke deres fragt anderledes kan de minimere deres CO2-udledninger betydeligt. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale her.” siger han.


Også i forbindelse med den nylige globale Green Logistics lancering har DSV været i tæt kontakt med kunderne. Her blev der foretaget dataindsamling med 2000 kundesvar globalt, hvor de bl.a. spurgte til kundernes behov.

”Dialogen med vores kunder har givet os en dybdegående viden omkring, hvor vores kunder er i dag, og hvor de ønsker at komme hen. Det har givet os en god forståelse for vores kunders udfordringer”.

Skal du i gang med at arbejde strategisk med bæredygtighed?

Simon H. Galsgaard fremhæver tre gode råd til virksomheder, der vil i gang med at integrere bæredygtighed i strategien: 


  1. Start tidligt
  2. Lav et grundigt forarbejde
  3. Hav respekt for IT-strukturen, der først skal bygges op for at kunne understøtte bæredygtighedsarbejdet

På træningsbanen
For at sikre at de grønne løsninger kommer ud i hele forretningen, har DSV globalt uddannet over 500 medarbejdere, så de er klar til dialogen med kunderne, om hvordan DSV kan bidrage med løsninger. Det gælder også i DSV i Danmark, hvor man også uddannet en lang række medarbejdere, og derudover har DSV etableret et team af bæredygtighedseksperter lokalt i Danmark, som kan håndtere de mere komplekse kundeopgaver.

Simon H. Galsgaard håber, at den ekstra træning og fokus på bæredygtighed giver øget stolthed hos medarbejderne, fordi de er en del af en virksomhed, der er ambitiøs på området:

”Hvis vi skal kunne levere en CO2-reduktion pr enhed til kunderne, så er der behov for investeringer, ligesom vi bliver nødt til at investere i uddannelse og udvikling af vores medarbejdere, så de kan tilegne sig mere viden på området,” siger han.
Bæredygtighedsarbejdet er et etapeløb


Simon H. Galsgaard ser bæredygtighedsarbejdet som et etapeløb, hvor de løbende bliver klogere og bedre til at tilpasse forretningen i takt med udviklingen.
”Vi skal levere løsninger i dag og kan ikke vente på løsninger, der kommer i fremtiden. Vi er i et etapeløb, og dette er blot én etape af mange, vi skal på i de kommende år. Vi ønsker at være på forkant med udviklingen”, siger Simon H. Galsgaard.

Det gør det også svært at sætte et ambitionsniveau, som både er ambitiøst og muligt, fortæller han.

”Der er noget, der kan lade sig gøre nu, og så er der en teknisk udvikling, som vi har et klart sigte på. Tågen er heldigvis begyndt at lette en smule i forhold til fremtidens løsninger for transportindustrien”.

Ikke noget man bare lige gør
Ydmyghed og transparens fylder ligeledes meget i DSV’s tilgang til bæredygtighedsarbejdet. Simon H. Galsgaard understreger, at det at integrere bæredygtighed i kernen af forretningen, ikke er noget, man bare lige gør.

”Vi er klar over, at vi ikke ved alt, hvad vi har brug for at vide i dag. Vi bliver hele tiden nødt til at søge ny viden for at kunne levere endnu bedre løsninger i fremtiden og det vil vi gerne være transparente omkring,” siger han.

Derfor har DSV’s danske forretning bl.a. også valgt at holde et kunde-webinar omkring sustainability i januar 2022. Her har DSV inviteret en NGO til at give sit syn på transportsektoren. Hele webinaret skal give DSVs kunder et indblik i hvor komplekst området ser ud – også på det holdningsmæssige plan.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan integrerer vi bæredygtighed?

CSR og bæredygtighedsarbejdet rykker stadig længere ind i forretningsstrategien og ud i organisationen. Hvordan gør man begge dele klogt og virkningsfuldt?

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

01.05.2025BSR

Sponseret

Board Oversight Amid Uncertainty: Doubling Down on Strategic Sustainability

01.05.2025BSR

Sponseret

Board Oversight Amid Uncertainty: Doubling Down on Strategic Sustainability

01.05.2025DTU

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025CSR.dk

Nye klimakrav skal pege byggebranchen i en grønnere retning

30.04.2025CSR.dk

Ny klimalov: Tiden presser på for nye mål og større ansvar

29.04.2025CSR.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

29.04.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Amerikanerne går imod Trump-linjen om DEI og klima

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V