Atea bliver en del af Afrikas største digitaliseringsprojekt

Tidligt i morges lettede et privatchartret fly fra Billund lufthavn lastet med registreringskilt og kortudstedelsesstationer fra Atea med kurs mod Accra i Ghana som et vigtigt led i Afrikas største digitaliseringsprojekt.


I samarbejde med IDFG Denmark har Atea fået en afgørende rolle som leverandør til Ghanas nationale identifikationsprojekt, hvis målsætning er at skabe en digital infrastruktur, der sikrer befolkningen lige rettigheder og adgang til fysiske og digitale services, social inklusion og økonomisk udvikling i Ghana.

”I dag lever langt størstedelen af befolkningen i Ghana uden en formel identitet, og det skaber en ulige fordeling af landets ressourcer. Det kommer Ghana-kortet til at ændre på, ligesom det kommer til at hjælpe den ghanesiske stat med at opfylde deres store ønske om at løsrive sig fra vestlig bistand. Vi har vurderet, at Atea er den mest optimale samarbejdspartner til at sikre den leverance, der skal få os i mål med projektet inden for den ønskede tidshorisont,” siger Peter Blom, direktør i IDFG Denmark.

”Vi er meget stolte af at være en del af Afrikas største digitaliseringsprojekt. Der er ingen tvivl om, at den digitale infrastruktur, som vi er med til at etablere i Ghana, kommer til at forandre samfundet og skabe et bedre liv for millioner af mennesker. De sammenlagt over 5.000 registrerings- og udstedelseskit, som vi sender til Ghana, er designet, så de er mobile, robuste og driftssikre og samtidig indeholder det nyeste udstyr,” siger Nils Løwe Larsen, der er Ateas ansvarlige for projektet.

For at kunne registrere sig og modtage sit Ghana-kort skal borgeren fremvise bopælsadresse, et gyldigt pas eller fødselsattest eller alternativt få et allerede registreret familiemedlem eller bekendt til under ed at stå inde for vedkommende. Borgeren registrerer dernæst sine oplysninger samt biometriske informationer, såsom fingeraftryk og iris-scanning af øjet. Derefter sendes alle oplysninger om borgeren via 4G-teknologi til verificering i en database, hvorefter Ghana-kortet udstedes og printes på stedet. Hele processen tager omkring 20 minutter. Ghana-kortet indeholder oplysninger om alt fra sundhed og bank til uddannelse og forsikring og fungerer desuden som pas, kørekort, bankkort og generelt ID-kort. ”One Nation – One Ghana Card” er navnet på identifikationsprojektet, der drives via et offentligt privat samarbejde mellem Ghanas National Identification Authority (NIA) og Margins ID Group, IDFG Denmarks ghanesiske søster-selskab. Margins ID Group har konceptualiseret, designet, etableret og finansieret projektet i tæt samarbejde med NIA, der derudover varetager den officielle administration og drift af registreringscentrene.

De teknologiske og avancerede sikkerhedsmæssige egenskaber gør Ghana-kortet samt den understøttende infrastruktur til en af de mest sofistikerede former for nationale identifikationssystemer i verden.

Fakta om leverancen
Atea har allerede leveret 500 udstedelses- og registreringskit til Ghana sammen med en datacenterløsning, der understøtter registreringssystemet, og består af en redundant server/storage-infrastruktur med høj sikkerhed og en række forskellige specialudviklede virtuelle software-løsninger. Med de sammenlagt over 5.000 udstedelses- og registreringskit, der vil blive leveret til Ghana løbende over de næste to uger, forventes registreringsprocessen for alvor at tage fart. På nuværende tidspunkt er knap 3 mio. ghanesere blevet registreret, og det anslås at 27 mio. ghanesere stadig mangler at blive registreret. Med de mange nye registreringsstationer forventer NIA at have gennemført samtlige registreringer i løbet af 2020. I registreringskittet indgår en bærbar computer, scannere, biometriske
registreringsenheder samt en kraftig power bank til at drive hele løsningen. Alle enheder er samlet i en robust og slagfast PELIcase.


For yderligere information
Nils Løwe Larsen, direktør, NGO Public, Atea
Telefon: +45 30 78 07 06
E-mail: nils.lowe.larsen@atea.dk
Peter Blom, direktør, Margins Group
Telefon: +45 23 71 00 81
E-mail: Peter@blomtrading.dk

24.10.2023Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea og Microsoft fortsætter samarbejdet med Jobcenter Aarhus og håber på at kunne få flere ledige i job i it-branchen

18.09.2023Atea Danmark A/S

Sponseret

Nye komplekse bæredygtighedskrav kræver mere af virksomhedens it-afdeling, men kan være en kærkommen mulighed til at kigge indad

18.09.2023Atea Danmark A/S

Sponseret

Gør medarbejderne til en aktiv del af virksomhedens bæredygtighed

24.08.2023Atea Danmark A/S

Sponseret

El-indkøbsaftale mellem Atea og Better Energy viser vejen for it-sektorens overgang til vedvarende energi

20.06.2023Atea Danmark A/S

Sponseret

Ateas CSR-indsats belønnes med platin for fjerde år i træk

30.05.2023Atea Danmark A/S

Sponseret

Bæredygtighed: Nu befinder CIO’s sig i frontlinjen!