Bæredygtig hjemmelevering i en usikker verden kræver innovation

E-handelsvirksomheder kæmper med mangel på chauffører, høje omkostninger og en usikker verden. Forbrugerne stiller både krav om hurtig samt smidig hjemmelevering og miljøansvarlighed – hvilket er lidt af et paradoks. Løsningen kræver satsning på innovative transportløsninger i kombination med digital planlægning.

08.09.2022

CSR.dk

E-handelen fortsætter med at stige, forbrugeradfærden ændrer sig, og forbrugerne stiller store krav til hurtig og bæredygtig levering. Men hvad skal e-handlende gøre for at opfylde forbrugernes krav og fremtidssikre bæredygtig hjemmelevering? Markedsansvarlig hos Descartes, Andrew Tavener, giver sit billede af fremtidens leverancer.

Nye teknologier og innovationer
Den stigende e-handel giver udfordringer inden for logistik, økonomi og miljø. ”E-handelsvirksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten. Disse innovationer giver flere muligheder, men også udfordringer som stigende elpriser. Det gælder for e-handelen, at man skal turde teste nye teknologier og innovationer samt sikre effektiv planlægning og ruteplanlægning, der er tilpasset forbrugernes efterspørgsel”, fortæller Andrew Tavener.

Gennemføre tiltag omgående
Han fremhæver, at virksomheder ikke har råd til at vente på, at fremtiden bliver defineret, men at de må gennemføre tiltag omgående. De skal finde løsninger for at maksimere brugen af den eksisterende flåde af køretøjer som for eksempel automatisk brug af elbiler i "Clean Air Zones" eller inkludere cykler i ruteplanlægningen ved kortere leverancer.

”Data kan desuden give god indsigt i fremtidens leverancer. Kunstig intelligens og maskinlæring kan give e-handlende en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag”, fortæller han.

Læs også: 1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

Giv forbrugerne fordelen at kunne vælge
Han peger på, at hvis e-handelsvirksomheder opnår succes med at opfylde forbrugernes forventninger til hjemmelevering, kan det reducere antallet af unødvendige returneringer – og det er forbundet med store besparelser for virksomheden.

Det er selvsagt ikke let at opfylde forbrugernes forventninger, men tilbud til forbrugerne om et udvalg af datoer og tidspunkter er et stort skridt i retning af at løfte kundetilfredshed og sikre vellykkede leverancer. Tilbud om et udvalg af datoer og tidspunkter for levering kan i kombination med en optimeret leveringstid samt mulighed for ombooking også reducere unødvendige kørsler og derved spare både omkostninger og klimaaftryk.

”Det er svært at forudsige, hvordan fremtidens leverancer kommer til at se ud. Men det er sandsynligt, at forbrugernes efterspørgsel vil stige, og det kræver en fremtidssikret løsning at imødekomme kravene. Det er vigtgit, at e-handlende ikke lader uvisheden for fremtiden hindre dem i at træffe relevante foranstaltninger allerede i dag”, fortæller Andrew Tavener.

- AKJ

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

29.08.2025CSR.dk

Ministerens nationalfisk-kampagne møder hård kritik: "Greenwashing"

28.08.2025CSR.dk

DTU og Topsoes tætte samarbejde om fremtidens brintteknologi

28.08.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Grow Up Farm

27.08.2025CSR.dk

Danske forskere gør genbrug af beton muligt

26.08.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Mål klimaaftrykket på din IT-Løsning

26.08.2025Kinnarps A/S

Sponseret

ABCD - ESG? 7 vigtige bæredygtigheds-forkortelser forklaret

25.08.2025Schneider Electric

Sponseret

Højtydende kontaktor giver nye fordele

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

01.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

03.09.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Byggeriets Samfundsansvar
Morgenmøde
Online morgenmøde: Introduktion til Byggeriets Samfundsansvar

Er du lige blevet medlem, overvejer du det eller vil du høre mere om Byggeriets Samfundsansvar? Så kom med når vi holder en times online morgenmøde som introduktion til foreningen. Her kan du blandt andet kan få en introduktion til foreningens arbejdsgrupper, nye ESG-rapport, projekter og tilgængelige værktøjer og samtidigt få en stemme i foreningens fremtidige retning. Møderne er åbne for alle, og finder sted en gang hvert halve år på teams.

Dato

03.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

04.09.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
Kvalitetsstyring

På kurset, som også er et diplommodul, vil du få forståelse for sammenhængen mellem kvalitetsstyring af produkter og services og virksomhedens drift.

Dato

04.09.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup