Bæredygtig hjemmelevering i en usikker verden kræver innovation

E-handelsvirksomheder kæmper med mangel på chauffører, høje omkostninger og en usikker verden. Forbrugerne stiller både krav om hurtig samt smidig hjemmelevering og miljøansvarlighed – hvilket er lidt af et paradoks. Løsningen kræver satsning på innovative transportløsninger i kombination med digital planlægning.

08.09.2022

CSR.dk

E-handelen fortsætter med at stige, forbrugeradfærden ændrer sig, og forbrugerne stiller store krav til hurtig og bæredygtig levering. Men hvad skal e-handlende gøre for at opfylde forbrugernes krav og fremtidssikre bæredygtig hjemmelevering? Markedsansvarlig hos Descartes, Andrew Tavener, giver sit billede af fremtidens leverancer.

Nye teknologier og innovationer
Den stigende e-handel giver udfordringer inden for logistik, økonomi og miljø. ”E-handelsvirksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten. Disse innovationer giver flere muligheder, men også udfordringer som stigende elpriser. Det gælder for e-handelen, at man skal turde teste nye teknologier og innovationer samt sikre effektiv planlægning og ruteplanlægning, der er tilpasset forbrugernes efterspørgsel”, fortæller Andrew Tavener.

Gennemføre tiltag omgående
Han fremhæver, at virksomheder ikke har råd til at vente på, at fremtiden bliver defineret, men at de må gennemføre tiltag omgående. De skal finde løsninger for at maksimere brugen af den eksisterende flåde af køretøjer som for eksempel automatisk brug af elbiler i "Clean Air Zones" eller inkludere cykler i ruteplanlægningen ved kortere leverancer.

”Data kan desuden give god indsigt i fremtidens leverancer. Kunstig intelligens og maskinlæring kan give e-handlende en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag”, fortæller han.

Læs også: 1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

Giv forbrugerne fordelen at kunne vælge
Han peger på, at hvis e-handelsvirksomheder opnår succes med at opfylde forbrugernes forventninger til hjemmelevering, kan det reducere antallet af unødvendige returneringer – og det er forbundet med store besparelser for virksomheden.

Det er selvsagt ikke let at opfylde forbrugernes forventninger, men tilbud til forbrugerne om et udvalg af datoer og tidspunkter er et stort skridt i retning af at løfte kundetilfredshed og sikre vellykkede leverancer. Tilbud om et udvalg af datoer og tidspunkter for levering kan i kombination med en optimeret leveringstid samt mulighed for ombooking også reducere unødvendige kørsler og derved spare både omkostninger og klimaaftryk.

”Det er svært at forudsige, hvordan fremtidens leverancer kommer til at se ud. Men det er sandsynligt, at forbrugernes efterspørgsel vil stige, og det kræver en fremtidssikret løsning at imødekomme kravene. Det er vigtgit, at e-handlende ikke lader uvisheden for fremtiden hindre dem i at træffe relevante foranstaltninger allerede i dag”, fortæller Andrew Tavener.

- AKJ

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia