Bæredygtig virksomhed for alle 15.000 penge
Cirkulær forretning med brugt kaffe og internet til bunden af pyramiden. Mød vinderne af 360-gradersprisen 2018.
”Mobiliseringen af den private sektors innovationskraft er en ekstremt vigtig opgave, hvis vi skal imødegå de globale udfordringer.”
Hvilke kriterier bruger juryen?
Alle de indstillede virksomheder vurderes ud fra tre kriterier:
- Profitabilitet og skalerbarhed: Indtjeningspotentiale og skalerbarhed, også gerne internationalt
- Nyskabende og innovativ: Ny teknologi eller digitale løsninger skal indgå i forretningstiltaget
- Fokus på bæredygtighed og effekt: Er tiltaget bæredygtigt og med til at løse en eller flere udfordringer, vi som samfund står overfor i forhold til FN’s 17 Verdensmål
Sådan opsummerede Mikkel Stenbæk Hansen, direktør i Dansk Initiativ for Etisk Handel, det, man kan kalde 360-gradersprisens raison d'être.
Prisen, som uddeltes for anden gang d. 6. september 2018, inviterer etablerede og nystartede virksomheder til at indstille sig selv til prisen. Seks af dem, der havde gjort det, nemlig 3 i hver kategori, får mulighed for at pitche deres virksomhed og produkt for en jury, hvis altså deres virksomhed og produkt kan ”fremme en bæredygtig samfundsudvikling i eller uden for Danmark”.
Bluetown vinder på unikt koncept
Vinderen i kategorien ”Etablerede virksomheder” blev virksomheden Bluetown, som under sloganet ”Connecting the unconnected” udvikler internetløsninger, som kan fungere i helt isolerede områder ved hjælp af solenergi og satellitforbindelse, og indgår i partnerskabskonstruktioner med regeringer, NGO'er og andre private virksomheder. Indtil videre er hundredetusinde mennesker kommet online i Ghana, Rwanda, Tanzania og på tværs af fire indiske delstater – mange for allerførste gang.
”Vi satser på bunden af pyramiden, hvilket de store teleselskaber ikke opfatter som et relevant marked. Men med stærk lokal forankring med f.eks. offentligt-privat samarbejde er vi ved at opbygge en forretning i det felt. Vi har indtil nu rejst 120 millioner, men primært fra udenlandske investorer – i Danmark har det ikke været helt nemt at finde risikovillig kapital,” sagde Louise Kjær, som har ansvar for strategi og bæredygtighed hos Bluetown, i sin pitch til juryen.
Juryen kvitterede med dansk anerkendelse af satsningen på det krævende lavindkomst-marked og et helt nytænkt koncept, men rådede til at de skyndte sig med udrulningen, da de forudså, at der kunne opstå konkurrenter med andre teknologiske løsninger.
Digitale løsninger til sundhedssektoren i lavindkomstlande repræsenteret af Unumed og verdens eneste docking-fri delecykel, Donkey Republic var de to andre etablerede virksomheder, som måtte se sig slået på målstregen.
At redde verden med kaffe
Hos iværksætterne vandt virksomheden Kaffe Bueno. Tre unge columbianske mænd har etableret verdens første virksomhed, som skaber en helt cirkulær kaffe-økonomi. Ideen er at samle kaffegrums ind fra virksomheder, restauranter og cafeer, sende til et specialdesignet bio-raffinaderi og sælge produkterne fra den proces til f.eks. skønheds- og fødevaresektoren. Og så sender de nogle af pengene, de tjener, tilbage til Colombia for at forbedre kaffebøndernes vilkår.
”Vi kommer til at producere nogle af vores produkter til op mod 70% under prisen på konkurrenternes. Samtidig kan vi redde verden ”one cup at a time”, når vi viser hvordan viden og et affaldsprodukt kan bruges til at skabe værdi,” fortalte Juan Medina da han pitchede Kaffe Bueno. De er ved at ansøge om patenter på deres processer og leder i øjeblikket efter 650.000 Euro til at komme videre med deres projekt.
Med prisen følger 15.000 kr og et forløb hos Green Network, så Kaffe Bueno kommer til at arbejde videre med at rejse penge. Men juryen var begejstrede for hvordan Kaffe Bueno favner nogle af de fremtidige favoritter: cirkularitet, vedvarende energi, samarbejde og videnskab og udnævnte altså dem som vinder.
De to andre iværksætter-pitches kom fra Metoa, en online platform til dem, der ønsker at lave bæredygtige investeringer selv og for mindre beløb, og Polisens.io - en tracker og platform til behandling af data fra kontinuerlig måling af luftforurening.
Prisen og eventen organiseres af Dansk Initiative for Etisk Handel, Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv og konsulentvirksomheden Green Network.
Du kan læse mere om Bluetown, Kaffe Bueno og de øvrige virksomheder, som havde indstillet sig selv, på challenges.dk