09.01.2014  |  Supply chain

Bæredygtigt indkøb vinder langsomt frem

Selv om flere virksomheder er i gang med inkorporere bæredygtighed i deres indkøbsstrategi og –praksis, er der stadig lang vej for flertallet.

Indkøbsfunktionen spiller en afgørende rolle i implementeringen af bæredygtighed, men den store udfordring er at finde ud af, hvordan virksomhedens overordnede mål for bæredygtighed kan oversættes til den konkrete indkøbsproces, uden at omkostningerne løber løbsk.

Læs også: Staten skal købe bæredygtigt træ

Det konkluderer konsulenthuset Accenture i rapporten ’The Chief Procurement Officer’s Perspective’, der også påviser, at et dybere engagement i bæredygtighed stiller nye krav til indkøbscheferne. Det vil kræve ændringer i systemer og processer, nye overvejelser om indkøbs rolle og de nødvendige færdigheder, og kræver også nye samarbejdsformer. Og hvad er status egentlig på den øvelse?

Ifølge Alis S. Hemmingsen, ekspert i ansvarlig leverandørstyring og ejer af konsulentfirmaet Responsible Procurement Excellence, spiller bæredygtighed i stigende grad en rolle i virksomheders indkøbsstrategi og –praksis. Især når det gælder om bruge bæredygtige indkøb til at minimere risici, der har potentiale til at bringe forretningen i knæ. Bæredygtighed dækker her over både miljømæssige, økonomiske og sociale risici. 

Som eksempel nævner Hemmingsen Lego, der for at undgå en skandale, der kunne true forretningen, i mange år har afdækket, hvorvidt der finder børnearbejde sted i legetøjskoncernens forsyningskæde.

”Ligeledes er Coca-Cola også nødt til at sikre sig, at der er nok rent vand, for ellers er der ingen forretning”, siger hun. Men det er stadig kun et fåtal af de danske virksomheder, der for alvor er kommet i gang med på struktureret vis at afdække risici i forsyningskæden, vurderer Hemmingsen.

”… hvis det virkelig skal batte noget, skal bæredygtighed bruges langt mere strategisk i forhold til indkøbsstrategien”. 
 

Alis S. Hemmingsen, Responsible Procurement Excellence

Bæredygtighed forbedrer konkurrenceevnen 
”Der er en klar tendens til, at bæredygtighedsinitiativer i indkøbsfunktionen er begyndt at tage fart, fordi virksomheder kan se, at det forbedrer deres konkurrenceevne. Men hvis det virkelig skal batte noget, skal bæredygtighed bruges langt mere strategisk i forhold til indkøbsstrategien”, siger Alis S. Hemmingsen, og kommer med følgende opsang:

”Det er altså ikke længere nok bare at skrive på sin hjemmeside, at indkøbet lever op til FN’s ti Global Compact-principper for menneskerettigheder, miljø, arbejdskraft og anti-korruption. Det skal dokumenteres, at man rent faktisk har gjort noget”.

Bæredygtig innovation 
Også med hensyn til bæredygtig innovation er indkøbsfunktionen i færd med at udvikle sig. Hemmingsen hæfter sig blandt andet ved, at forskere på Syddansk Universitet er i gang med at afdække, hvilke værktøjer indkøb skal have til rådighed for at realisere innovationsindsatsen.

Læs også: 5 hurtige til Rikke Dreyer

Innovationen kommer blandt andet til udtryk ved, at flere virksomheder indgår bæredygtige partnerskaber med sine leverandører. Det sker for eksempel i kraft af ny teknologi og ved at investere i partnerens forretning og dermed opnå højere effektivitet og besparelser. Men igen, ifølge Hemmingsen halter det stadig med at omsætte de gode intentioner til praksis for de fleste indkøbsafdelinger.   

Bæredygtig innovation førte til store besparelser 
Ifølge Accenture-rapporten hjalp et globalt mineselskab en ny leverandør i Chile, der til gengæld samarbejdede med et lokalt universitet for at udvikle nye metoder, der tredoblede levetiden på de gigantiske dæk, som gravkøer og lastbiler bruger ved minedrift. Prisen på et enkelt dæk var 170.000 dollars, og de blev indkøbt i tusindvis hvert år. Besparelsen har derfor været stor for mineselskabets indkøbsafdeling. Samtidig fik den lokale dækleverandør mulighed for at tilbyde et internationalt konkurrencedygtigt produkt.

”Vi nyder godt af samarbejdet, men det udvikler samtidig leverandøren”, udtaler mineselskabets indkøbschef i rapporten.
Kilde: Accenture-rapporten ’ The Chief Procurement Officer’s Perspective’. 

Mere fra Joe

Joe Kristian Kipp

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere