Ny messe med fokus på bæredygtighed i møder og events
Udstillerne på Skandinaviens største møde- og eventmesse præsenterer mange forskellige initiativer inden for bæredygtighed, og på hovedscenen kan man opleve foredrag om ESG-strategi og -rapportering.
Bæredygtighed er et centralt begreb og konkurrenceparameter for de fleste aktører og leverandører i møde- og eventbranchen. Det afspejles i høj grad på Optimeet Messen – Skandinaviens førende møde- og eventmesse, som i år afholdes i Forum Copenhagen den 20. marts 2024.
Målgruppen for messen er alle, som arbejder professionelt med at planlægge og indkøbe eksterne møder, seminarer, kurser, konferencer og events for virksomheder og organisationer i både det private erhvervsliv og det offentlige.
På Optimeet Messen kan planlæggere og indkøbere møde flere end 220 udstillere fra møde- og eventbranchen. Udstillerne omfatter alt fra møde- og konferencesteder, destinationer og eventbureauer til cateringleverandører, AV-udbydere, designbureauer mv.
Fra kaffegrums til ESG
Mange af leverandørerne har fokus på blandt andet at præsentere deres arbejde og initiativer inden for miljø og bæredygtighed. Det spænder lige fra små, konkrete tiltag som fx genbrug af kaffegrums til gennemgribende programmer for fx energibesparelser, affaldssortering og mindre madspild.
Branchens fokus på bæredygtighed afspejles også i programmet på Hovedscenen, hvor man bl.a. kan opleve et foredrag med rådgiver Christine Nordam Andersen, som giver indblik i, hvordan man strategisk og målrettet kan arbejde med bæredygtighed og ESG-strategi for at gøre virksomheden mere attraktiv.
Code of Conduct til udstillere
Som arrangør af messen er Optimeet dedikeret til at støtte og fremskynde den bæredygtige udvikling gennem en synliggørelse af bæredygtige løsninger og leverandører.
”Vi ønsker at tage et ansvar for, at Skandinaviens største møde- og eventmesse gennemføres så bæredygtigt som muligt,” siger Jacob Nedergaard, adm. direktør, Optimeet.
”Vi vil gerne inspirere til bæredygtige løsninger for udstillere, og det er vores mål, at vi kan bidrage til at reducere branchens negative miljømæssige og sociale påvirkninger og tilskynde til en mere ansvarlig produktion af møder og events.”
Optimeet har blandt andet udarbejdet et Code of Conduct for messen med en række konkrete anbefalinger til mere bæredygtige løsninger for udstillere inden for områder som affald og emballage, merchandise og give-aways, udstillingsmateriale, transport samt kommunikation om bæredygtige tiltag og produkter.
Læs mere om Optimeet Messen her