Berendsen er på vej til Folkemødet i håb om at danne nye CSR-partnerskaber
På torsdag starter Folkemødet. Udover alle politikerne deltager flere virksomheder i Folkemødet – Berendsen vil bl.a. præsentere deres nye CSR-duge og stræbe efter at danne nye partnerskaber, som kan reducere erhvervslivets tekstilforbrug
Sidste år deltog rekordmange i Folkemødet – og erhvervslivet var der også
Folkemødet på Bornholm er blevet lidt af et tilløbsstykke – i alt 113.000 mennesker deltog på Folkemødet i 2018, hvilket er rekordmange. Formålet med Folkemødet er at styrke demokratiet og dialogen i Danmark – og selvom det i høj grad er politikernes taler, der vises i medierne, er Folkemødet også besøgt af landets virksomheder, der valfarter til Solskinsøen for at skabe nye samarbejdsrelationer, møde befolkningen i øjenhøjde og deltage i debatterne om Folkemødets årlige temaer. En af de virksomheder er Berendsen, der bruger FN's verdensmål som en rettesnor for hele deres forretning og har som vision, at de vil drive CSR-agendaen på det danske marked.
”På Folkemødet står vi om torsdagen for en paneldebat om, hvor godt verdensmålene er forankret i virksomhederne, hvis verden oplever en ny recession inden 2030. Men vi deltager også for at skabe en dialog om, hvordan vi i fællesskab kan danne flere langsigtede CSR-partnerskaber, så Danmark bliver et land, hvor vi sammen går forrest og baner vej for en både miljømæssigt og menneskeligt bæredygtig fremtid. Hos Berendsen gør vi f.eks. en stor indsats for at få vores kasserede tekstiler afsat via CSR-partnerskaber – i 2018 fik tusindvis af vores tekstiler et nyt liv hos bl.a. landets udsatte", siger Louise Elver, CSR-chef hos Berendsen.
Til Folkemøde med storlappede CSR-duge
Den socialøkonomiske virksomhed I Tråd Med Verden (ITMV) er én af de CSR-partnere, der har gavn af Berendsens kasserede tekstiler. Til Folkemødet præsenterer Berendsen bl.a. de nye CSR-duge, som udsatte kvinder fra ITMV har syet ud af restaurantduge, der har fået små pletter eller huller og derfor ikke længere lever op til Berendsens kunders høje kvalitetskrav. CSR-dugene er i første omgang fremstillet i et mindre antal til events som Folkemødet og et potentielt samarbejde med Roskilde Festival – men Berendsen håber, at dugene på sigt kan gøre danskerne mindre kritiske overfor pletter og huller, så restauranter og hoteller bliver mere åbne for tanken om at kassere færre tekstiler.
"Mange restauranter har stort fokus på, at der skal være bæredygtig mad på tallerkenen, men nu er det på tide at udvide det bæredygtige fokus og vende opmærksomheden mod det, der ligger under tallerkenen, nemlig dugen. Det er nok de færreste restaurantgæster, der har lyst til at sidde ved en hvid dug med pletter – og Berendsen ønskede vores hjælp til at løse det problem. CSR-dugene er designet ved, at vi har klippet småpletterne væk og med blå symaskine-korssting syet lapper på, som er så store og synlige, at de fremhæver, hvor pletterne har været. Dugene skal udstråle den omsorg og stolthed, der bør være ved at lappe tekstiler i stedet for at smide dem ud, og de er designet med et glimt i øjet i stedet for en træt, løftet klimapegefinger. Gennem designet vil vi vende fejlen til en styrke og starte en samtale om bæredygtighed rundt om bordet", siger Liv Bejer Heckmann, Tekstildesigner hos ITMV.
Et CSR-partnerskab, der favner flere af FN's verdensmål
I EU er tekstiler det 4. mest miljøbelastende forbrugsområde – og i Danmark indkøber erhvervslivet og den offentlige sektor ca. 10.000 tons tekstiler på ét år. Som landets førende tekstilservicepartner tager Berendsen et stort ansvar for, at det arbejdstøj og linned, som de udlejer til virksomheder og kommuner, bliver indkøbt, fremstillet, vasket, leveret og genanvendt så bæredygtigt og cirkulært som muligt. Siden 2004 har Berendsens landsdækkende vaskerier halveret vandforbruget, og 85 % af Berendsens tekstiler har mindst ét af mærkerne: Svanemærket, EU-blomsten og OEKO-TEX. Samarbejdet om de nye CSR-duge er kun en lille del af det CSR-partnerskab, som Berendsen allerede har med ITMV, der har syet over 1.700 vaskeposer, tasker, hynder, iPad-covers mv. ud af virksomhedens kasserede tekstiler.
”Vores projekter for Berendsen er et klasseeksempel på, at man på én gang kan støtte op om både de menneskelige og miljømæssige verdensmål. I stedet for at lukke øjnene for, at der er problemer i verden, så griber Berendsen om dem og skaber konkrete løsninger. Halvdelen af ITMV's produktion består i dag af meget varierede og spændende opgaver for Berendsen, og de bæredygtige syopgaver skaber både job, udvikling og arbejdsstolthed for kvinderne hos ITMV. Mit personlige mål med CSR-dugene er, at jeg en dag kan invitere alle ITMV's kvinder med på restaurant, hvor de kan sidde ved et bord dækket med de CSR-duge, som de selv har syet. Det ville være en kæmpe glæde at vise dem, at deres omhyggelige håndværk bliver brugt, skaber gode oplevelser og gør en miljøforskel!", siger Liv Bejer Heckmann.
Fakta om Folkemødet på Bornholm:
- Folkemødet afholdes hvert år i uge 24 i Allinge og samler flere end 100.000 danskere
- 82 % af de privatpersoner, der deltager i Folkemødet, oplever, at de får ny og brugbar viden om politiske spørgsmål – og mere end halvdelen får lyst til at blive mere politisk aktive
- I 2018 deltog 1.136 virksomheder, foreninger, interesseorganisationer og politiske partier i Folkemødet
Kilde: Folkemødet