04.01.2022 | Klima, miljø og energi
BESTSELLER investerer i ny bæredygtighedspioner
Indhold fra partner Hvad er dette?
Udtjent tøj skal ikke kasseres for blot at slutte sin livscyklus på genbrugspladsen. Udfordringen? Teknologien, der kan sørge for en cirkulær tøjproduktion, er kun netop i gang med at blive udviklet. BESTSELLER investerer derfor nu igen i innovation.
Mens BESTSELLER sidste år accelererede antallet af investeringer i bæredygtig innovation, fortsætter 2022 i samme tempo. I dag annonceres det, at det danske modehus gennem sin investeringsarm Invest FWD, har foretaget en ny bæredygtighedsinvestering i amerikanske Ambercycle.
Udtjent tøj skal ikke kasseres for blot at slutte sin livscyklus på genbrugspladsen. Det er der bred enighed om både i og udenfor modeindustrien. Udfordringen? Teknologien, der kan sørge for en cirkulær tøjproduktion, er kun netop i gang med at blive udviklet.
Flere innovative virksomheder er dog fuldt beskæftiget med at skabe fremtidens løsninger – og det er også tilfældet for BESTSELLERs nyeste investering, Ambercycle.
I Ambercycles nyligt afsluttede Series A finansieringsrunde på godt 21 millioner USD, deltager også KIRKBI, Temasek, H&M og Zalando. Investeringen bidrager til BESTSELLERs ultimative vision om at blive ’circular by design’.
”Når tøj ikke længere kan hverken bruges eller genbruges, vil vi gerne sikre os, at tøjet ikke ender som affald,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLER’s Sustainable Materials & Innovation Manager.
”Det skal tværtimod omdannes til en ressource med størst mulig værdi. Ambercycle deler denne overbevisning og har specialiseret sig i at genanvende polyester – en tekstilfiber, som normalvis er afhængig af fossil olie. At de understøtter dette nødvendige systemskifte, som også vi arbejder for, gør dem meget interessante som samarbejdspartner.”
Uundgåelig overgang
I løbet af 2021 har BESTSELLERs investeringsarm for bæredygtig mode, Invest FWD, landet aftaler med fire innovative selskaber. Først i den finske innovator Infinited Fiber Company efterfulgt af yderligere investeringer i Circular Systems, Nature Coatings og Evrnu – alle tre baseret i USA.
Ambercycle har udviklet en proces for brugte polyestertekstiler, hvor fibrene adskilles på molekylært niveau og videreforarbejdes, nøjagtigt ligesom jomfrumaterialer.
I løbet af de sidste par år har Ambercycle optimeret sin teknologi via et pilotanlæg i Los Angeles. Med den seneste finansieringsrunde planlægger virksomheden at opskalere produktionen af deres materiale cycora®, som allerede er blevet brugt i flere succesfulde samarbejder.
"Vi bygger et økosystem, hvor materialer kan eksistere i harmoni med mennesker og miljø. Vores banebrydende molekylære regenereringsproces muliggør en klar vision for cirkularitet, hvor mode kan komme og gå i vores liv. Det vil ikke kun forbedre bæredygtighedsniveauet for tøjet i vores garderobe, men bygger en helt ny måde hvorpå vi kan interagere med vores materialer," siger Shay Sethi, Ambercycles medstifter og CEO, og afslutter: "Overgangen til en cirkulær modeindustri er uundgåelig."
Klima, miljø og energi

Har læder en fremtid hos BESTSELLER?
Med en ny investering og flere igangværende samarbejder udforsker BESTSELLER markedet for alternativer til læder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

BESTSELLER når vigtigt klimamål – samtidig venter langt de sværeste klimareduktioner forude
På knap 100 sider udfolder BESTSELLER sine seneste skridt i den rigtige retning, hvor alt fra klima og miljøpåvirkninger, over arbejdsforhold, menneskerettigheder og etik, til genanvendte materialer og innovation afdækkes.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

JACK & JONES implementerer opsigtsvækkende pakistansk bomuld
Med den første høst nogensinde af certificeret ’overgangsbomuld’ (in-conversion cotton) fra Pakistan skriver BESTSELLER og dets brand JACK & JONES historie i samarbejde med deres mangeårige leverandør og partner, Artistic Milliners.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

BESTSELLER lancerer cirkulær design guide og gør den tilgængelig for alle
Med en ny standard for, hvordan BESTSELLER vil arbejde med og designe cirkulære kollektioner, vil den danske modevirksomhed skubbe på udviklingen i hele branchen. Derfor lægger BESTSELLER også guiden åbent frem, så alle kan benytte den og bidrage til de
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Med banebrydende blockchain-samarbejde vil BESTSELLER spore 25 millioner stykker tøj
BESTSELLER er en af de første modevirksomheder til at skalere ny blockchain-løsning, der kan sikre sporbarhed, transparens og validering af tøj - til gavn for både branchen og forbrugere.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

NU ÅBNER NORDEUROPAS STØRSTE SOLCELLEPARK
Med sine 207 megawatt skal solcelleparken ved Holstebro bidrage til klimaomstillingen og sikre mere vedvarende energi i det danske elnet. BESTSELLER vil med køb af strøm fra parken være med til at dække sit strømforbrug med grøn energi
Indhold fra partner