Årsregnskab: BESTSELLER investerer i fremtiden trods udfordrende marked

BESTSELLERs seneste regnskabsår 2023-2024 blev påvirket af sværere betingelser i modeindustrien. Alligevel lykkedes det den danske modevirksomhed at sikre et tilfredsstillende resultat og samtidig investere i en række initiativer, der har til formål at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling.

Foto: BESTSELLER A/S

11.10.2024

Sponseret

Morten Norlyk Skjønning Jørgensen, BESTSELLER

Efter flere år med vækst er BESTSELLERs omsætning for regnskabsåret, der løber fra 1. august 2023 til 31. juli 2024, faldet med fire procent til 35,6 mia. kr. Det sker efter faldende onlinesalg hos samarbejdspartnere og på egne onlinekanaler. Salget fra modevirksomhedens fysiske butikker er dog fortsat i vækst i lighed med de seneste år.

Mens tallene for virksomhedens omsætning viser en mindre tilbagegang, er der derimod mere positive takter på bundlinjen. Her er resultatet steget med otte procent til 5,3 mia. kr. sammenlignet med sidste regnskabsår. Den stigende profitabilitet skyldes blandet andet optimering i virksomhedens logistikaktiviteter. 
 

– En stærk indsats fra alle kollegaer har i år gjort det muligt at levere resultater under vanskelige omstændigheder. De resultater klæder os på til at investere i et endnu stærkere fundament for fremtiden. Selvom vi er tilfredse med at levere et overskud, er vi også bevidste om, at der fremover vil være behov for yderligere momentum, hvilket vi vil arbejde hårdt for, siger Anders Holch Povlsen, administrerende direktør i og ejer af BESTSELLER. 

Flere investeringer på vej 

Trods et år med sværere vilkår har BESTSELLER investeret markant i at styrke forretningen, blandt andet gennem åbning af nye butikker og implementering af nye teknologiplatforme, der skal understøtte virksomhedens drift.
 

I regnskabsåret 2023-24 steg salget i virksomhedens 2800 fysiske butikker med fem procent. Samtidig åbnede virksomhedens tøjmærker mere end 330 nye og renoverede butikker verden over. En tendens, BESTSELLER forventer at fortsætte i de kommende år gennem en global ekspansion af butiksnettet.
 

– I de seneste år har vi set en positiv udvikling i vores fysiske butikker. Vi har fokuseret på at skabe de bedste oplevelser for kunderne ved at optimere vores kollektioner og åbne større butikker på gode lokationer. Vi glæder os til at byde endnu flere kunder velkommen i vores butikker i de kommende år, siger Anders Holch Povlsen.

På samme måde vil BESTSELLER fortsætte med at investere i den nødvendige omstilling, der kræves af modebranchen.

Her spiller udledningen af drivhusgasser fra produktion og produkter en stor rolle, da de udgør den største del af branchens miljøpåvirkning. Resultaterne fra det seneste regnskabsår vidner om tidlige tegn på en afkobling af de emissioner, BESTSELLER udleder, fra den økonomiske vækst, virksomheden har oplevet. Men trods denne positive tendens understreger BESTSELLER, at der er behov for mere handling for at nå virksomhedens klimamål.

BESTSELLER vil derfor øge investeringerne i en række initiativer, der bl.a. sikrer en større andel af materialer som økologisk bomuld og genanvendt polyester. Derudover investerer virksomheden også i initiativer, der styrker samarbejdet på tværs af forsyningskæden for at reducere klimapåvirkning og forlænge produkternes livscyklus.
 

– På den lange bane afhænger vores succes af, at vi når vores økonomiske, samfundsmæssige og miljømæssige mål. Vi anerkender, at vi trods fremskridt i 2023-24 er langt fra det resultat, vi ønsker os. For at afkoble kommerciel vækst fra vores påvirkning på miljøet skal vil vi øge vores bæredygtighedsinvesteringer i de kommende år. Det kræver et kollektivt samarbejde at omstille modebranchen til en regenerativ fremtid, og vi føler os dybt forpligtede til at bidrage til denne vigtige og nødvendige omstilling, afslutter Anders Holch Povlsen.

Om BESTSELLERs årsregnskab 23-24

  • Omsætningen faldt med fire procent til 35,6 mia. kr.
     
  • Bundlinjen steg med otte procent til 5,3 mia. kr.
     
  • Det samlede skattebidrag udgjorde 8,5 mia. kr.
     
  • Udledning af drivhusgasser i forbindelse med produktion faldt med 17 procent sammenlignet med 2022, men var stadig otte procent højere end 2018 – virksomhedens målsætningsudgangspunkt.
     
  • Mere end 58 procent af den samlede produktvolumen målt på vægt blev fremstillet af såkaldte foretrukne materialer, herunder økologisk bomuld og genanvendt polyester.
     
  • 78 procent af produktordrerne blev placeret hos leverandører, der har den højeste vurdering i BESTSELLERs evaluering af sociale og miljømæssige forhold. 
     
  • Den samlede rapport kan læses på https://bestseller.com/our-company/facts-figures 

11.10.2024BESTSELLER

Sponseret

Årsregnskab: BESTSELLER investerer i fremtiden trods udfordrende marked

13.06.2024BESTSELLER

Sponseret

Med stort brancheinitiativ vil BESTSELLER fremme grønne landvindinger gennem finansiel hjælp

05.12.2023BESTSELLER

Sponseret

BESTSELLER vil investere op til 700 millioner kroner i vedvarende energi i Bangladesh

27.11.2023BESTSELLER

Sponseret

BESTSELLER promotes circularity at global innovation lab

16.02.2023BESTSELLER

Sponseret

Designs skal være cirkulære: ”Vi bliver hele tiden klogere”

13.02.2023BESTSELLER

Sponseret

JACK & JONES gør økologisk bomuld til en 2023-prioritet